102 rzeczy o marketingu internetowym

Maj 6, 2013 Marketing i Reklama

Marketing internetowy to strasznie młoda branża.

Spójrz, Google ma zaledwie 14 lat. Co to znaczy dla innych? Przykładowo, 2 lata w SEO to już dużo. Zwłaszcza biorąc pod uwagę szybkie zmiany, aktualizacje algorytmów i ewolucję mediów społecznościowych. Krzywa uczenia się też nie jest bardzo stroma gdy masz codziennie kilkanaście blogów do przeczytania, otaczają cię eksperci SEO i uczęszczasz na wydarzenia związane z marketingiem w wyszukiwarkach i social media z takimi mówcami jak Danny Sullivan, Rand Fishskin, Duane Forrester i Peter Shankman. Będąc marketerem głupotą byłoby nie skorzystać z tak wielu informacji.

Warto korzystać ze wszystkich darmowych informacji, które się pojawiają. Dla ułatwienia poniżej przedstawiono 102 wskazówki związanych z marketingiem internetowym.

Optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych

1. SEO nie umarło, ewoluuje.

2. Linie pomiędzy PR, SEO i social media zaczynają się zacierać.

3. SEO jest zwieńczeniem internetowych strategii marketingowych, które pozwalają wyszukiwarkom wiedzieć, że jesteś istotny, pouczający i godny bycia w rankingu.

4. Google chce mieć w rankingu marki, nie strony internetowe.

5. Nie chodzi o to jak ładna jest twoja strona. Chodzi o to jak dobrze konwertuje odwiedzających w płacących klientów.

6. Wszystkie elementy na twojej stronie internetowej, które nie przyczyniają się do głównego celu powinny zostać wyeliminowane.

7. Nigdy nie przestawaj używać testów A/B do twoich elementów na stronie. Robienie badań da ci dane dotyczące tego co sprawia, że ludzie klikają i ulegają konwersji na twojej stronie.

8. Nie licz się z Bing. Ze społeczną wyszukiwarką Bing możesz zamknąć się jeszcze bardziej na udział w rynku Google.

9. Powinieneś śledzić wszystkie swoje kampanie marketingowe za pomocą kodu URL. Wspaniałą rzeczą w marketingu internetowym jest to, że wszystkie jest możliwe do śledzenia.

10. Nie gniewaj się na Google. Łatwo jest zapomnieć, że co roku sprowadzają ogromną ilość darmowego ruchu na stronę. I im lepszy będzie ich spam do stron internetowych, tym bardziej istotne będzie pojawianie się takich stron jak twoja.

11. Chociaż Google nie patrzy na opisy stron w rankingu czynnika, twój opis strony jest wciąż istotny ponieważ to zmusza użytkownika do kliknięcia twojego linka w liście wyszukiwania!

12. Tytułowe tagi lub klikalne linki, które pokazują się na stronie z wynikami są również bardzo ważne. Ogranicz je do 70 znaków, a wtedy pojawi się cały tytuł, bez przycięcia przez Google czy Twitter.

13. Zoptymalizuj wszystkie zdjęcia! To jedna z tych prostych rzeczy, których większość ludzi nie robi. Kiedy ładujesz zdjęcie i wypełniasz „tekst alternatywny” i „tytuł” z krótkim opisem zdjęcia i wezwaniem do działania, pojawią się one gdy użytkownik najedzie na zdjęcie myszką. Naturalnie Twój opis powinien zawierać słowa kluczowe.

14. Każda pojedyncza strona w twojej witrynie oraz kluczowe elementy treści na tych stronach powinna być współdzielona w Wielkiej Piątce: Twitter, Facebook, LinkedIn, Pinterest i Google+.

15. Oprócz Wielkiej Piątki miej też oko na Tumblr i Instagram. W zależności od twojej branży te niszowe strony mogą być tymi, w które włożysz największy wysiłek i czas by dotrzeć do odpowiedniej publiczności.

16. Sześć głównych inwestycji w obszarze SEO to: stopień zindeksowania, struktura witryny, optymalizacja na stronie, opracowanie treści, link i social media. – Duane Forrester, Search Event Marketing

17. Treść to nie wszystko. Wciąż istnieje wiele rzeczy związanych z SEO, które po prostu polegają na technicznej optymalizacji witryny i istniejących aktywach.

Social media

18. Zaangażowanie to najważniejsza miara do śledzenia w social media. Poprzez utrzymanie zwolenników w stanie zaangażowania, będą dokładnie wiedzieli gdzie się udać gdy zajdzie taka potrzeba.

19. Nie możesz kontrolować tego co rozchodzi się wirusowo. Nie ma formuły na treść, która tak się rozejdzie. Wszystko co możesz zrobić to poznanie swoich odbiorców i jak najlepsza próba zaangażowania ich.

20. Nie ważne jak wielu masz zwolenników, ważne jest jak bardzo są oni istotni.

21. „Wszystko co postujesz, mówisz, tweetujesz czy udostępniasz w social media, zwiększa lub zmniejsza wiarygodność twojej marki.” – Peter Shankman, Social Media Club event.

22. Dzielenie się radością zawsze jest dobrą autopromocją.

23. Bycie pomocnym jest najważniejszą rzeczą w social media. Dotyczy to zarówno kont osobistych jak i biznesowych.

24. Reguła kciuka social media: Posłuchaj zanim coś powiesz. Nie duś ludzi. Zdobądź trochę ulicznej wiarygodności zanim zaangażujesz się w rozmowę.

25. Nie lekceważ potęgi swoich pracowników. Są kluczem do tworzenia atrakcyjnej treści i rozprzestrzeniania jej społecznie do właściwych odbiorców.

26. Społeczne sygnały wpływają bezpośrednio na twoją kampanię SEO. Według Bing są znakiem „miejscowego autorytetu”.

27. Sygnały społeczne to tylko jedne z kilku tysięcy sygnałów, których Bing używa do klasyfikowania witryn w rankingu. Z dnia na dzień są coraz ważniejsze i takie już zostaną.

28. Nigdy nie kupuj odbiorców, tweetów i udostępnień na SEO.com. Zakup zwolenników może dać szybkie zwycięstwo, ale nie jest to długoterminowa strategia. Jeśli myślisz, że Facebook i Twitter nie mogą określać nienaturalnych wzorców społecznych jesteś w błędzie.

29. Pośredni wpływ mediów społecznościowych na rankingi jest ważniejszy niż ich wpływ bezpośredni. Jeśli masz ludzi, którzy udostępniają twoją treść, twoja marka pojawia się przed nowymi ludźmi. Dodatkowo, zyskasz większy ruch kwalifikowany do twojej witryny, powtarzające wizyty i potencjalnych klientów/sprzedaż.

Obrazy

30. Nie lekceważ potęgi zdjęć w ściąganiu ruchu i sprzedaży. (Jak tam Instagram i Pinterest?)

31. Oprócz Pinterest i Instagram potrzebujesz jeszcze niesamowitych, angażujących obrazków na Facebook’u i Google+.

32. Obrazy są hakiem do treści, pierwszą rzeczą jaką ludzie widzą na stronie. Włóż w nie trochę wysiłku i niech będą dobre.

33. Nie zapominaj o zdjęciach na stronach produktowych i notkach na blogu. Wskazówki wizualne pomagają czytelnikowi przyswoić treść pisemną i zostać dłużej na stronie.

34. Jeśli masz stronę ecommerce rozważ umieszczenie przycisku „Przypnij to” przy każdym z produktów (Pinterest). U Sephory działa to cuda.

35. Umieść ten link w przeglądarce i zastąp „yourwebsite” z adresem twojej strony aby zobaczyć, które twoje obrazki są na Pinterest: http://pinterest.com/source/YourWebsite (lub twojej konkurencji…)

36. W przygotowaniu do zarabiania Pinterest właśnie wdrażania Analytics na swojej stronie. Najpierw musisz zweryfikować swoje konto. Przełącz się na nowy wygląd. Kliknij zakładkę Analytics i gotowe!

37. Nie indywidualne przypnięcia, lecz całe strony są w rankingu Google. Uczyń swoją stronę jak najbardziej szczegółową i dodaj jak najwięcej treści związanej z tematem.

38. Konkursy Pinterest i Instagram są świetne, ale upewnij się, że punkt końcowy jest odpowiedni do zwolenników, nie tylko tych nowych.

Google+

39. Google+ to świetny sposób na zbudowanie swojego autorytetu w ramach zainteresowań i wiedzy.

40. Google+ to lepszy sposób na współpracę z wpływowymi ludźmi w twojej branży niż Facebook i Twitter. Dodawanie na Facebook’u osoby, której nigdy nie widziałeś jest dziwne, oznaczanie na Google+ nie jest. W przeciwieństwie do Twittera masz więcej niż 140 znaków na zwrócenie uwagi.

41. Społeczności Google+ to świetne miejsce do promowania swojej pracy i rozwijanie swojej sieci online.

42. Fakt, że Google nie poddał się z Google+ oznacza, że ty także nie powinieneś się poddawać.

43. Jeśli zależy Ci na Google jego autorstwo jest ważne.

44. Ważne jest aby budować swoją pozycję autora. Google kładzie duży nacisk na domeny i strony autorskie, a autorstwo Google pomoże zbudować zaufanie w danej branży (i Google).

45. Jeśli YouTube, Google+ i Hangouts stały się bardziej zintegrowane, nie zdziw się jeśli Google+ skorzysta z bazy YouTube dla korzyści Google+.

Facebook

46. Powinowactwo, interakcje i terminowość to trzy wyniki, które wpływają na wynik w rankingu Facebook. Nie każdy z postów (z personalnego lub biznesowego konta) dosięgnie wszystkich zwolenników i przyjaciół.

47. Jeśli Facebook to outlet, w którym chcesz dotrzeć do wszystkich twoich fanów, będziesz musiał wydać trochę pieniędzy i wykupić promowane posty. Facebook również jest firmą i także musi zarabiać.

48. Pamiętasz jak szybko Facebook zmienił swoją stronę w ciągu kilku lat? Zmiana będzie stała. Krzywa uczenia się Facebook’a jest we wczesnym stadium, oczekuje szybkich i gwałtownych aktualizacji, które uczynią funkcję wyszukiwania bardziej użyteczną. Nie spodziewaj się także, że Facebook przestanie zmieniać układ Timeline.

49. Krzywa uczenia się Facebook’a nie jest jednak obecnie przydatna we wszystkich branżach, ponieważ nie „lubimy” wszystkiego na Facebook’u tak jak w prawdziwym życiu.

50. Firmy, które mogą używać krzywej uczenia się należą do branży rozrywkowej, filmowej, telewizyjnej, muzycznej, restauratorskiej, podróżniczej, hotelarskiej i aktywnej.

51. Tak jak możesz optymalizować swoją stronę w Google, możesz optymalizować także swoją stronę na Facebook’u dla krzywej uczenia się.

52. Czasami ludzie po prostu chcą się pośmiać, zwłaszcza na Facebook’u. Zamiast próbować im coś sprzedać spróbuj ich rozśmieszyć. Efekt końcowy będzie taki sam: zaangażowanie odbiorców w markę.

53. Zwróć baczną uwagę na odpowiedzi fanów. Powielaj i wzmacniaj swoją aktywność przez te same linie.

Twitter

54. Tweet-Deck to najbardziej skuteczny sposób korzystania z Twittera. Pozwala uporządkować swoich odbiorców w różne listy, np. konkurencja, zaangażowani itd.

55. Wszystkie platformy mediów społecznościowych są rozszerzeniem twojego działu obsługi klienta. Z powodu jego natychmiastowości jest to prawdziwe zwłaszcza na Twitterze.

56. Publikowanie na Twitterze linków kilka razy dziennie jest w porządku. Zrozum, że nie wszyscy zwracają uwagę na to co tam się dzieje przez całą dobę i siedem dni w tygodniu.

57. Zamieszaj tytuły tweet’ów, które linkują do twoich postów. „Pięć sposobów na pokonanie EdgeRank” może nie zachęcić nikogo do kliknięcia, ale „Najlepsza zawartość na Facebook’a” może. Zgodnie z zasadą kciuka, stwórz co najmniej pięć różnych tweet’ów dla tej samej notki na blogu.

Treść

58. Twoja treść będzie ważna przez dłużej niż sześć miesięcy, nie mniej. Treść staje się środkiem ciężkości marketingu internetowego.

59. Jeśli kiedyś podczas pisania miałeś blokadę sprawdź swoje słowa kluczowe. Mogłeś stworzyć notkę, która nikogo nie zainteresuje, co oznacza, że mówisz do pustego pokoju.

60. Stwórz fajną treść, którą ludzie będą chcieli się dzielić zamiast tworzenia „wspaniałej” treści tylko po to by wypełnić witrynę.

61. Nie potrzebujesz już dostępu do dziennikarza: Ty nim jesteś. Twórz korzystne treści i stań się autorytetem.

62. Przez tworzenie atrakcyjnych treści i zostanie autorytetem budujesz armię ludzi (odbiorców), którzy za darmo rozprzestrzenią twoją treść.

63. Notki związane z aktualnymi świętami są efektywne. Kto nie chciałby udostępnić notki mówiącej o tym jak SEO mówi Kocham Cię w Walentynki?

64. Poradniki, recenzje, wskazówki itd. są dobrym sposobem na sformatowanie treści na blogu, która będzie możliwa do skanowania.

65. Twórz klikalne tytuły dla użytkownika, nie Google. Jest on wystarczająco inteligentny by zrozumieć jak wewnętrzna zawartość bloga ma się do tytułu.

66. Blogerzy powinni zwrócić uwagę i działać trochę bardziej tak jak Kanye West.

67. Kontekst (rzeczownik): Część pisemnego lub ustnego komunikatu, który podążą za określoną pracą lub fragmentem, wpływając zwykle na jego znaczenie lub efekt. W marketingu internetowym kontekst jest wszystkim.

68. Sprawdź Google Analytics i zobacz, która z twoich notek na blogu dobrze działa. Może to być dobrą okazją do aktualizacji i ponownej publikacji.

69. Pokaz slajdów to świetny sposób na tchnięcie nowego życia w twoją najlepszą treść przez ukazanie go w innym formacie.

70. Google może indeksować udostępnienie linków ze slajdami, dlatego mogą być one potężną częścią twojej treści czy strategii budowania linków.

71. Żyjemy w cyfrowym świecie gdzie wiele informacji jest „przepakowywanych” w różny sposób. Jeśli przekładasz pomysły lepiej by było one twoje własne.

72. Komentowanie na blogu, społecznościach Google+, dodawanie do konwersacji idzie dużo dalej niż zwykła „dobra notka”.

73. Wyszukiwarki naprawdę reagują na unikalną, przydatną treść.

Link-Building

74. Linki, które są najtrudniejsze do uzyskania bezpośrednio dadzą ci najwięcej korzyści. Wysoka jakość publikacji jest przeszkodą do odfiltrowania taktyki niskiej jakości.

75. Dokładnie dopasowany tekst kotwiczący nie jest martwy, ale jest na rurze zasilającej. Google jest wystarczająco inteligentny by zrozumieć jaki link nie używa frazy, której chcesz użyć w rankingu i może to mu zaszkodzić jeśli będziesz go w kółko używał.

76. Budowanie linków przez istniejące już strategie marketingowe.

77. Opcja stałego automatycznego uzupełniania Google jest znakomita do wyszukiwania słów kluczowych.

 Quora

78. Quora jest niedocenianą platformą społeczną.

79. Quora jest dobra dla ustalenia twojego autorytetu w konkretnej niszy i odpowiadaniu na pytania, które mogą prowadzić z powrotem do twojej witryny.

80. Quora to także znakomite miejsce do poszukiwania pomysłu na treść. Spójrz na pytania jakie zadają ludzie spoza twojej branży. Zwróć uwagę na język, którego używają. Coś co jest oczywiste dla ciebie może nie być tak oczywiste dla poszukujących. To dlatego jesteś ekspertem.

81. Quora pokazuje się w Bing jako część ich społecznego paska bocznego, który dają ci ogromną możliwość do wskoczenia na pierwszą stronę rankingu w Bing dla konkretnych zapytań.

82. Quora nawet ciągnie ciężar z Google. W przeciwieństwie do Bing, Google po prostu bierze z Quora to co uważa za najlepszą odpowiedź. Robi to na podstawie algorytmu na wszystkie pytania, które możesz zadać.

83. Jeśli dostarczasz istotny temat, a pytania ludzi są bogate w słowa kluczowe istnieje duża szansa, że będzie to widoczne w wynikach Bing i Google. Zwłaszcza we frazach słów kluczowych long-tail.

Przychodzące wykonanie marketingu

84. Marketing i innowacje produkują rezultaty, reszta produkuje koszty.

85. Używaj takiego języka jak twoi klienci aby nie stracić powiązania z żargonem. Zwłaszcza w branży SEO. Nikt nie chce słuchać twoich dziwactw o „meta” słowach kluczowych i tagach kanonicznych.

86. Jesteśmy w środku ogromnej zmiany kulturowej. Nie przywiązuj się emocjonalnie do taktyk czy platform.

87. Umiejętność pisania, raz zdobyta, jest obecnie jedną z najważniejszych rzeczy, które mogą rozwinąć rynek.

88. W dłuższej perspektywie autentyczność zawsze wygra. Przebije wszystko co robisz.

89. Nie nadużywaj witryn takich jak PRWeb.com do informacji prasowych, chyba że masz coś do ogłoszenia. To tylko kwestia czasu zanim taktyka wykorzystująca takie usługi odwróci się przeciwko tobie.

90. To samo dotyczy infrografiki. Jeśli chcesz idiotoodpornej strategii, używaj ich w social media. Jednak nie jako taktyki link-building.

91. Warto zapisać się do Help a Reporter Out (HARO). Jest to darmowe, a jeśli się w tym utrzymasz znajdziesz szansę na bycie przesłuchanym przez reportera na temat zapytania, na które odpowiedziałeś i które może być dobrym materiałem na historię.

Mobilne i lokalne SEO

92. Ludzie z całego świata robią dwie rzeczy: stają się coraz bardziej uspołecznieni i bardziej zależni od swoich smartfonów. Nie ignoruj przestrzeni związanej z urządzeniami mobilnymi.

93. Jednym z kluczy do posiadania dobrego miejsca w lokalnym rankingu jest posiadanie adresu firmy (znanych jako NAP (ang.) – imię, adres, numer telefonu) dodanej do twojej strony i wyświetlanie się jej z taką samą unikalną informacją na wielu witrynach w internecie.

94. Innym kluczem do lokalnego SEO jest otrzymywanie wysokiej jakości odpowiedzi od klientów na stronie takiej jak Yelp, City Search, Google+ Local.

95. Google+ Local to również duży klucz do gry w lokalnym SEO i pokazywanie wyników na urządzeniach mobilnych dla użytkowników w twojej okolicy geograficznej.

96. Zamiary użytkownika urządzeń mobilnych znacznie różnią się od intencji użytkownika urządzeń stacjonarnych. Jak ludzie korzystają z urządzeń mobilnych do poszukiwania twojego produktu? Pomyśl od tyłu, od wyszukiwania do strony, gdy umacnia się SEO na urządzenia mobilne i kampanie PPC.

97. Google jest właścicielem wyszukiwarki na urządzenia mobilne. Spójrz co się stało gdy Apple opublikowało Apple Maps.

98. Reklamy na urządzenia mobilne dopiero wystartowały. W przyszłości spodziewaj się większej ilości reklam opartych na twojej lokalizacji.

99. Mobilne SEO nie powinno być ciągle tylko refleksją. Według prognoz do 2015 roku 2 mld ludzi na całym świecie będą posiadali smartfony, a lokalne wyszukiwanie na urządzeniach mobilnych prawdopodobnie przebije wyszukiwanie na urządzeniach klasycznych.

100. Elastyczne projektowanie stron internetowych nie zawsze jest najlepsze dla urządzeń mobilnych. To zależy od celów twojej witryny.

101. Rzeczy nie zdarzają się w ciągu nocy. Nie ma szybkiego i łatwego sposobu na zdobycie zwolenników na Twitter i pierwszej pozycji w Google. Marketing internetowy to maraton, nie sprint.

102. Firmy takie jak SEO.com istnieją, ponieważ marketing internetowy to duży szczyt dla zdobycia przez twoją firmę samodzielnie. Dzięki wsparciu ze strony agencji będziesz miał możliwość na osiągnięcie nowych wysokości.

A jakie krótkie porady ty dodałbyś do tej listy? Zostaw komentarz!