E-commerce jest bardzo konkurencyjną dziedziną, w której nasi konkurenci znajdują się jedynie ‘jedno kliknięcie dalej’. Jeśli klient nie lubi naszej strony, to po prostu szuka innej strony e-commerce, na której zakupi produkt. Jeśli zależy nam, aby zdobyć więcej klientów, przyciągnąć ich uwagę i rozwijać biznes online, musimy upewnić się, że nasza strona jest jak najbardziej użyteczna i przyjazna dla klientów. Nie ma znaczenia, czy nasze ceny są bardzo niskie, czy też mamy najlepsze produkty na rynku. Jeśli klienci pomylą się przy nawigacji na naszej witrynie, osiągnięcie zamierzonych celów będzie prawdopodobnie trudne do zrealizowania.
Użyteczność oznacza, że musimy sprawić, że proces zakupu będzie tak szybki i prosty jak to tylko możliwe. Poniższe wskazówki pozwolą nam stworzyć bardziej użyteczną witrynę e-commerce, która przyniesie wyższy współczynnik konwersji.
1. Wezwanie do działania & przyciski do zapisania się
Zanim użytkownicy nie ukończą rejestracji na naszej stronie, powinniśmy unikać długich formularzy do zapisania się, zajmujących nawet kilka stron. Jako strona e-commerce, nie potrzebujemy takich informacji jak: adres, numer telefonu użytkowników czy rodzaj wykonywanej przez nich pracy. To co jest nam potrzebne, to prosty adres e-mail i hasło. Nigdy nie powinniśmy lekceważyć przycisków call-to-action, ponieważ pomagają nam zdobyć wyższy współczynnik konwersji i poprawić użyteczność strony. Dlatego, przyciski wezwania do działania powinny się wyróżniać.
Musimy przemyśleć wielkość przycisku, kolor, czcionkę, brzmienie i pozycjonowanie. Wszystko musi być bardzo jasne, a kolor musi wyróżniać się przy tle strony internetowej. Ponadto, powinniśmy również wziąć pod uwagę lokalny język i w oparciu o lokalizację klienta, wykorzystać niestandardowe wersje przycisku wezwania do działania.
2. Kupowanie bez konieczności rejestracji
Jedną z rzeczy, których nienawidzą osoby kupujące online jest długi i żmudny proces rejestracji poprzedzający finalizację zakupu. Ale co jeśli, umożliwimy użytkownikom złożenie zamówienia bez konieczności rejestracji, a potem poprosimy ich, czy chcą się zarejestrować, aby kolejny zakup na naszej stronie był już łatwiejszy? Ten sposób pomaga w zwiększaniu sprzedaży (nawet do 300 mln. dolarów), utrzymuje klienta, zmniejsza porzucanie koszyka z zakupami i całościowo usprawnia prowadzenie biznesu online.
3. Funkcja wyszukiwania
Funkcja wyszukiwania pozwala klientom znaleźć to, czego szukają, dzięki czemu, zakupy stają się bardziej satysfakcjonujące i mniej frustrujące. Kto chciałby przechodzić z jednej strony do drugiej, czytać opisy każdego produktu, który znajduje się w sklepie internetowym, aby znaleźć to, czego szukamy w danym momencie?
Na stronach e-commerce zalecane jest posiadanie szerokiego wyboru sprzedawanych produktów. Jeśli zaś, do tego dodane są eleganckie kategorie, to proces wyszukiwania może stać się jeszcze szybszy i pozwolić klientom znaleźć to, czego szukają.
4. „Nawigacja okruszkowa”
Przy składaniu zamówienia, klient musi wiedzieć, gdzie znajduje się w procesie zakupu – ile kroków już wykonał i ile jeszcze zostało ich do końca. ‘Bez nawigacji okruszkowej’, klienci szubko znudzą się i będą mieli wrażenie, że nasze procedury przy robieniu zakupów trwają wiecznie. Spowoduje to, że prawdopodobnie, w połowie drogi zrezygnują z robienia zakupów.
Dodatkowo, korzystając z ‘nawigacji okruszkowej’ klienci mogą wrócić do poprzedniego kroku i poprawić wszelkie błędy, które zrobili, zamiast zaczynać od początku albo w ogóle rezygnować z całego procesu.
5. Koszyk
Strony e-commerce nie będą kompletne bez właściwego zarządzania treścią i ochrony bezpieczeństwa użytkowników. Kupujący powinni czuć się pewni przy robieniu zakupów na stronie e-commerce. Musimy zapewnić ich, że witryna jest godna zaufania i chroni prywatność swoich klientów. W budowaniu zaufania i większego bezpieczeństwa zakupów pomagają certyfikaty, takie jak: Hacker Safe i VeriSign oraz zaktualizowany certyfikat SSL.
Propozycja podobnych produktów
Sposób w jaki Amazon.com sugeruje powiązane produkty, jak baterie, akcesoria i dodatkowe urządzenia przy zakupie laptopa, nie tylko pomaga klientom zaoszczędzić czas, ale także zwiększa przychody, zatrzymuje klientów na stronie e-commerce oraz buduje pozytywny wizerunek powadzonego biznesu w sieci.
Ukryte opłaty
Klienci nie znoszą zgadzania się na cenę produktu, aby za chwile dowiedzieć się, że będzie ona o 2% wyższa, kiedy przyjdzie czas na płacenie kartą kredytową. Powinniśmy upewnić się, że wcześniej wyświetlamy ceny, podatki, koszty wysyłki i rabaty tak, aby klienci znali ostateczną kwotę do zapłaty.
Jeśli przedstawiamy klientom wiele niewyjaśnionych kosztów, to są oni bardziej skłoni do rezygnacji z zakupu na stronie e-commerce, a nasz biznes internetowy może utracić zaufanie klientów.