Niezaprzeczalnie w dzisiejszych czasach coraz częściej uwypuklają się trzy elementy – wirtualna wszechobecność mediów społecznościowych, sposób w jaki urządzenia mobilne zmieniają oblicze marketingu oraz istotność treści wygenerowanych przez samych użytkowników.
Dzięki poniżej przedstawionej infografice Symphona Teleca jesteśmy w stanie pokazać w jaki sposób wszystkie trzy koncepcje działają wspólnie zmieniając świat marketingu. „The Meaning of Like” (Znaczenie lubienia) mówi o tym w jaki sposób inteligentne urządzenia i analiza mediów społecznościowych całkowicie przekształcają przestrzeń handlową. Zwróć uwagę na niektóre zaskakujące dane dotyczące sposobu w jaki klienci wykorzystują social media i urządzenia mobilne, jednocześnie kompletnie zmieniając sposób w jaki sprzedawcy wprowadzają swoje produkty na rynek. A jeśli jeszcze tego nie robią, to okazja, żeby zobaczyć jak powinno to działać w nowej odsłonie marketingu internetowego.
“Znaczenie lubienia”
W jaki sposób inteligentne urządzenia i analityka mediów społecznościowych zmieniają oblicze handlu. Strony recenzujące, sieci społecznościowe i nośniki mobilne stanowią dziś cenne narzędzia dla doświadczonych konsumentów.
Dla sprzedawców narzędzia te tworzą górę cennych danych, które, jeśli zostaną właściwie przeanalizowane w czasie rzeczywistym, mogą znacząco przekształcić doświadczenie zakupowe – szczególnie w punkcie sprzedaży.
Oto w jaki sposób „znaczenie lubienia” zmienia dzisiejszą sprzedaż.
Status „handlu społecznego”:
- 64% użytkowników smartfonów dokonuje zakupów online za pośrednictwem swoich urządzeń
- 167 milionów ludzi będzie dokonywało zakupów online w tym roku oraz wydadzą na nie średnio 1800 dolarów przypadających na jedną osobę.
- 40% użytkowników Twittera deklaruje, że poszukuje produktów za jego pośrednictwem
- Przeciętni użytkownicy Facebook’a są niezwykle aktywnymi kupującymi.
- 60% deklaruje, że będzie dyskutowało na temat produktu lub usługi jeśli zaoferowano by im rabat lub specjalną ofertę.
- 51% kupujących przez Internet postrzega strony społecznościowe jako cenne i wiarygodne środki do przeglądania produktów i usług.
- Około jedna trzecia użytkowników smartfonów udostępniła do tej pory swoją lokalizację sprzedawcom korzystającym z usługi check-in.
- Spośród 6 miliardów użytkowników telefonów komórkowych 62% z nich ma nadzieję pewnego dnia korzystać z usług funkcjonujących w oparciu o lokalizację.
Góra nowych danych
Facebook posiada 955 milionów aktywnych użytkowników. Dodawanych jest około 250 milionów zdjęć każdego dnia.
Przykład – Walmart
Ich strona na Facebook’u posiada prawie 20 milionów „Lubię to” i ponad milion osób aktywnie mówiących na ich temat. Działania Welmart’u mają zasięg globalny, reklamują swoje produkty oraz stosują różnorodne formy marketingu prowadzące użytkowników do Facebook’a.
Na Twitterze zakładanych jest blisko 7854 kont dziennie. W dniu kiedy panuje duży ruch na stronie, pojawia się około 175 milionów tweetów.
Przykład – Starbucks
Starbucks wykorzystuje złożony system kont na Twitterze, między innymi @Starbucks i @StarbucksStore. Posiadają ponad 2 800 000 obserwatorów na samym koncie Sturbucks Coffee.
Google+ posiada 150 milionów aktywnych użytkowników. Aktualizacja lub nowa funkcja były dodawane codziennie z wyjątkiem jednego dnia w zeszłym roku.
Przykład – Samsung USA
Samsung ma 779 958 +1 w Google+. Ich podejście do Google+ opiera się na dostarczaniu aktualizacji związanych z najnowszymi produktami, sporadycznie wykorzystują celebrytów do promocji marki.
Strony, smartfony i socjalizacja
W jakim stopniu społeczności i ich narzędzia wpływają na kupujących?
- Recenzje klientów – 59%
- Pytania i odpowiedzi – 42%
- Fora internetowe – 26%
- Wygenerowane przez użytkowników filmy wideo – 15%
- Fanpage na Facebook’u – 13%
- Lista NewsFeed na Facebook’u – 13%
- Dostęp mobilny – 9%
- Twitter – 9%
- Linki do wygenerowanych przez użytkowników treści (np. stron recenzujących, Facebook’a, Twittera) stanowią jedną czwartą wyników wyszukiwania dla 20 najpopularniejszych marek na świecie.
- W roku 2014 przewiduje się, że Internet będzie miał wpływ na 53% wszelkich dokonywanych sprzedaży, zarówno online jak i offline.
Jak kupujący wykorzystują swoje smartfony?
- 33% – sprawdza wyprzedaże i promocje
- 33% – sprawdza informacje o sklepie
- 32% – sprawdza recenzje produktów i ich oceny
- 31% – porównuje ceny na Amazonie
- 31% – sprawdza sklep internetowy poszukując konkretnego produktu
- 29% – sprawdza innych sprzedawców internetowych poza Amazonek
- 27% – wchodzi na porównywaki cenowe
- 26% – upewnia się, że sklep posiada wybrany produkt na stanie
- 24% – przegląda ceny konkretnych produktów na mobilnej stronie sprzedawcy
- 85% osób przewiduje swoją zmianę zachowań zakupowych w odpowiedzi na rosnącą liczbę generowanych przez użytkowników treści.
Dlaczego konsumenci obserwują swoje ulubione marki na Pinterest?
- 34% – poszukuje informacji o wydarzeniach
- 36% – czyta lub zamieszcza komentarze na temat produktów i usług
- 43% – rozgląda się w poszukiwaniu informacji o produkcie
- 51% – poszukuje kuponów i ofert specjalnych
W jaki sposób zmieniają się sprzedawcy?
Zmiana doświadczeń zakupowych w czasie rzeczywistym:
- Wykorzystując mobilne punkty sprzedaży (POS) transakcji, firmy takie jak Apple pracują nad eliminacją długich kolejek oraz redukcją strat w sprzedaży będących wynikiem długiego czasu oczekiwania.
- Coraz więcej firm jest w stanie stworzyć swoje sklepy szybciej i reklamować ekskluzywne promocje i oferty korzystając z narzędzi takich jak Facebook Places i Foursquare.
- Są w stanie wykorzystać informacje uzyskane z mediów społecznościowych i danych ze smartfonów przedstawiając klientom dostosowane oferty adekwatne do miejsca w którym dokonują zakupów.
- Oprócz pełnienia funkcji mechanizmu dostarczającego specjalne oferty, smartfony podają lokalizację użytkownika oraz to co może on prawdopodobnie robić w danym momencie.
Tworzenie i wykorzystywanie danych:
- Sprzedawcy wykorzystują dane systemu POS w celu analizy ewidencji sprzedaży, zapasów oraz danych konsumenckich.
- Wiedza uzyskana poprzez dane lojalnościowe oraz pochodzące z poszczególnych transakcji jest wykorzystywana do:
- lepszego zrozumienia wzorców wydatkowych klientów
- poprawienia ukierunkowania kampanii sprzedażowych
- Wykorzystywanie danych uzyskanych z mediów społecznościowych jest aktywnie wdrażane do analizy zachowań konsumenckich oraz reagowania na ich potencjalne potrzeby.
- Detaliczny handel internetowy oraz działający w oparciu o strony WWW w Ameryce osiągnie poziom ponad połowy wszelkich dokonywanych sprzedaży w roku 2012.
- Wykorzystanie zbiorów danych może zwiększyć marże operacyjne sprzedawców o 60%.
- Przeciętny sprzedawca w Stanach Zjednoczonych posiada niemal 700 terabitów zachowanych danych.
- Przewiduje się, że odnotowywany będzie 30% roczny wzrost w ilości połączonych węzłów.
Ponadto przyjęcie i rozwój zbiorów danych z różnych działów poszerzył możliwości wielu firm handlowych w celu zwiększenia wydajności o co najmniej 5% w skali roku aż do 2020.
Wpływ na marże operacyjne różnych dziedzin:
- Marketing – od 10 do 30%
- Merchandising – od 10 do 40%
- Łańcuch dostaw – od 5 do 35%.
Wnioski
W czasach nowożytnych decyzja klientów o dokonaniu zakupu jest uzależniona od wielu czynników. Są to komentarze zamieszczone na stronach recenzujących, aktualizacje na urządzeniach mobilnych dokonane w czasie rzeczywistym oraz liczne posty zamieszczane w mediach społecznościowych. Poprzez eksploatację tej góry danych, sprzedawcy otrzymują potencjał do dalszej poprawy swoich punktów doświadczeń sprzedażowych.