Jak zwiększyć zaangażowanie odbiorców na Facebooku?

Czerwiec 19, 2012 Marketing Społecznościowy

Według sondażu przeprowadzonego przez The Creative Group ponad 50% kierowników ds. reklamy i marketingu odpowiedziało, że oczekują zwiększenia przez firmy inwestycji w Facebooka na ten rok.

Facebook to przecież proste narzędzie. Aktualizujemy swojego „walla”, a ludzie chętnie skupiają się na naszej stronie i reagują na to, co tam zamieszczamy. W taki schemat wierzy niemal każdy właściciel firmy, zanim sam nie zacznie go realizować. Albo jest to coś, o czym właściciele firm dowiedzieli się od ludzi uważających się za ekspertów na tym polu.

Większość z tych osób, gdy mimo ciągłych aktualizacji nie widzi wyników, których oczekuje, to rezygnuje albo przerywa aktualizowanie swojej strony na Facebooku.

Jest to przykra prawda, ale ludzie nie chcą słyszeć o naszych produktach przez cały czas. W końcu dlaczego mieliby chcieć? Codziennie są bombardowani reklamami ze wszystkich możliwych platform – TV, audycji radiowych, gigantycznych bilbordów czy też wtedy, gdy „surfują” w Internecie. Spójrzmy prawdzie w oczy, ludzie nie odwiedzają Facebooka, aby zobaczyć reklamy.   

To co przeraża reklamodawców to fakt, że użytkownicy Facebooka, jeśli tylko chcą, to mogą zignorować reklamy. Dlatego też, aby zwiększyć ich zaangażowanie musimy tworzyć nie tylko istotne, ale też osobiste treści.

 

Poniżej znajduje się kilka metod, które pomogą nam zwiększyć zaangażowanie odbiorców na Facebooku.

1. ZADAWAJ PYTANIA

Pytania są świetnym sposobem wzbudzenia dialogu z fanami. Jest to prawdopodobnie najprostszy sposób i jedna z najlepszych metod, która spowoduje, że ludzie będą odpowiadali na nasze posty.

Mimo, że istnieje wiele typów pytań do fanów, to poniżej znajduje się lista, która powinna nam pomóc w rozpoczęciu tego działania.

 

2. TIMING

W przypadku umieszczania postów na jakichkolwiek portalach społecznościowych, to czas jest tutaj jedną z kluczowych kwestii. Wyobraźmy sobie aktualizowanie postów na naszej tablicy na Facebooku, kiedy wszyscy są w pracy albo gdy wszyscy wokół śpią. Zdecydowanie lepiej jest, gdy publikujemy wiadomości po pracy albo kiedy ludzie przemieszczają się. Wtedy też istnieje największe prawdopodobieństwo, że sprawdzą aktualizacje na swoich kontach social mediowych

Według jednego z ekspertów z zespołu HubSpot, najlepszym momentem na dzielenie się wiadomościami na Facebooku jest południe i trochę po siódmej wieczorem.

Polecanym narzędziem, które ułatwi naszą pracę jest Buffer. Gdy użytkownicy komentują nasze posty w odpowiednim czasie, to Bufer zwiększa zaangażowanie w Facebooka.

 

3. ZDJĘCIA

Chyba wszyscy słyszeliśmy powiedzenie, że obraz jest wart tysiąca słów. Na Facebooku jest on wart znacznie więcej.

Zdjęcia wydają się przyjemnym  sposobem budowania zaangażowania. A to z tego powodu, że lepiej wyróżniają się w porównaniu z aktualizacjami statusu czy zamieszczanymi linkami. Zdjęcia są jasne, zwięzłe i są łatwo przyswajalne dla naszego umysłu.

Firma modowa dla kobiet Leneys korzysta z obrazów publikując wiele zdjęć i prosząc swoich fanów, aby wybrali te ulubione.

 

Ten prosty post pomógł im otrzymać 51 komentarzy, 52 lajki, 55 udostępnień, a fani tej marki pytają także swoich znajomych o to, ‘która garderoba jest tą wymarzoną dla kobiety?’.

 

4. KONKURSY NA FACEBOOKU

Kolejnym dobrym sposobem na zwiększenie zaangażowania są konkursy. Jest to nie tylko nagroda dla lojalnych fanów. Konkursy wytwarzają emocje i powodują, że użytkownicy często wracają do naszej strony na Facebooku, aby sprawdzić, czy wygrali.

Istnieje wiele rodzajów konkursów, które można zorganizować. Platformy promocyjne na social mediach, Blinkd nie tylko pozwalają na stworzenie prostych loterii, ale także bardziej ambitnych konkursów, które wzmacniają zaangażowanie. Konkursy mogą być skonstruowane tak, aby zbudować zaangażowanie konkretnego targetu z całej rzeszy naszych użytkowników. Konkurs typu „zagłosuj, aby wygrać” na pewno zdobędzie wiele lajków, ale nie zbyt wiele komentarzy, w przeciwieństwie do bardziej trudniejszych konkursów, które wymagają napisania jakiegoś sloganu czy hasła w polu komentarza.

Mari Smith niedawno zorganizowała udany konkurs na Facebooku korzystając z platformy Strutta. Na konkurs wpłynęło ponad 392 zgłoszeń od 377 uczestników. Zdobył 15 tyś. 571 głosów od 2 tyś. 153 wszystkich, którzy głosowali. Jeden z postów Mari Smith na temat konkursu otrzymał ponad 50 udostępnień, 42 komentarzy i 150 lajków.

 

5. CROWDSOURCING

Zamiast samemu odpowiadać na pytania, dlaczego nie zapytać fanów na Facebooku, aby pomogli innym, którzy potrzebują wskazówek i rad?

Przykładem jest tutaj strona Natural Parenting Tips, która jest dedykowana pomocy rodzicom. Każdego dnia strona jest aktualizowana o pytania i wypowiedzi od swoich fanów. Ideą jest czerpanie z porad i sugestii fanów strony, co z kolei pomaga innym, którzy to czytają. Jeśli marka prezentuje na swojej stronie coś, co dotyczy użytkowników, to w bardzo łatwy sposób może wzbudzić ich zaangażowanie.

 

6. WEZWANIE DO DZIAŁANIA (Call-to-Action)

Wezwanie do działania jest pewnego rodzaju psychologicznym ponagleniem, które pomaga marketerom w uzyskaniu od publiczności takich odpowiedzi, jakie chcą otrzymać.

Jedną rzeczą, o której większość właścicieli firm i marketerów zapomina w swoich aktualizacjach na Facebooku jest właśnie „call to action”. Ludzie zazwyczaj reagują lepiej jeśli mają podane szczegóły dotyczące odpowiedzi.

Jakiego działania oczekujemy od ludzi? Czy chcemy, aby umieścili swój komentarz? Kliknęli przycisk „like”? Udostępnili coś swoim znajomym?

Firma Subway w pełni rozumie znaczenie wezwania do działania. Na ich stronie na Facebooku znajdziemy często dodawaną frazę „Polub to” jeśli „…” albo kliknij przycisk „like” jeśli „…”.

Zdjęcie poniżej zyskało aż ponad 53 tyś. lajków i 404 udostępnień.

 

7. REKLAMY NA FACEBOOKU

Mając świadomość tego, że tylko niewielka część ludzi ogląda ściany z postami na naszym Faceboooku, warto zastanowić się, co zrobić, aby zwiększyć zaangażowanie użytkowników. Odpowiedzią jest promowanie strony za pomocą historii sponsorowanych, czy też najnowszej propozycji Facebooka, która pomoże naszym postom na ścianie zdobyć większy zasięg.

Poniżej znajduje się przykład postu, historii sponsorowanej Mari Smith dla jednego z jej najnowszych kursów dotyczących social mediów.

 

8. CZĘSTOTLIWOŚĆ PISANIA POSTÓW

Niewątpliwie częstotliwość pisania postów na Facebooku wpływa na zaangażowanie użytkowników. Według badań Buddy Media, strony, które umieszczały posty jeden lub dwa razy dziennie otrzymały 40% wyższe zaangażowanie użytkowników w porównaniu do stron, które miały więcej niż trzy posty dziennie. Pokazuje to, że istotna jest nie ilość, ale jakoś postów, które umieszczamy na ścianie.

 

To co działa w przypadku naszej marki, niekoniecznie musi działać na rzecz innych marek. Udowodnione jednak zostało, że powyższe wytyczne pomogły zwiększyć zaangażowanie użytkowników stron na Facebooku. A to z tej przyczyny, że firmy wykorzystywały treści, które osobiście angażowały odbiorców.