Z ponad połową miliarda aktywnych użytkowników Facebook to dominujący portal społecznościowy, dlatego oczywistym jest, że Twoja firma powinna być tam obecna. Jednakże samo utworzenie strony firmy na portalu nie wystarczy. Należy zoptymalizować swoją cyfrową obecność, żeby zapewnić odpowiednie odniesie do Twojego biznesu. Oto 10 typowych błędów jakie popełniają małe przedsiębiorstwa na Facebooku oraz rady, jak ich uniknąć.
Błąd 1#: Brak planu social media
Ustalenie konkretnego celu dla Twojej strony na Facebook’u pozwoli zaoszczędzić czas i pieniądze, a dodatkowo ułatwi zarządzanie stroną. Warto ustalić czy będziesz skupiał się na świadomość marki, obsłudze klienta czy na zaangażowaniu i interakcji. Kiedy raz o tym zdecydujesz będziesz mógł dopasowywać swoją stronę i posty tak, by pozostały spójne ze strategią.
Błąd 2#: Brak wystarczającej ilości informacji
To bardzo ważne, aby Twój profil był kompletny i zawierał aktualne i szczegółowe informacje. Przykładowo, jeśli jest to strona firmy upewnij się, aby pierwsze linijki w sekcji Informacje zawierały motto, opis i inne ważne informacje. Jeśli Twoja strona dotyczy lokalnego biznesu ważna jest również poprawność godzin otwarcia, adresu i możliwości kontaktu.
Błąd 3#: Brak inwestycji
Aby odnieść sukces na Facebook’u, trzeba poświęcić na to trochę czasu. Twoja strona nie może być kolejnym miejscem do automatycznego postowania zawartości Twittera, czy osobiste aktualizacje. Współdziałaj z fanami, znajdź podobne firmy lub marki do śledzenia i wspierania, następnie zamieszczaj odpowiednią treść. Daj fanom powód do odwiedzania Twojej strony.
Błąd 4#: Błędy gramatyczne, interpunkcyjne i informacyjne
Twoja strona na Facebook’u jest odzwierciedleniem Twojej marki. Administratorzy strony muszą pisać zgodnie z zasadami gramatyki i interpunkcji. Niektórzy dodatkowo kończą każdy post pytaniem lub piszą w pierwszej osobie. Natomiast post powinien wyglądać tak jakby pochodził od marki, a nie od jednostki zarządzającej stroną.
Błąd 5#: Brak współdziałania z fanami
Scott Straten, prezes firmy UnMarketing, napisał w swojej książce o takim samym tytule: „Jeśli 10 lat temu zaoferowałbym Ci narzędzie, które pozwala na to na co dzisiaj pozwala social media, zapłaciłbyś miesięcznie 20 000 dolarów za dostęp, a dzisiaj jest to darmowe.”. Innymi słowy, masz uwagę swoich fanów. Co z tym zrobisz? Angażuj, wchodź w interakcje, podtrzymaj zainteresowanie fanów Twoją stroną na tyle, by na nią wracali.
Błąd 6#: Ignorowanie skarg
Facebook zawsze będzie dawał możliwość okazania niezadowolenia. Trzeba umiejętnie sobie z tym radzić, ponieważ można stracić nieusatysfakcjonowanego fana, tak samo jak innych tych, którzy widzieli skargi na Twojej stronie. Należy najpierw zająć się skargą online, a później, jeśli to konieczne rozwiązać to poza Internetem.
Błąd 7#: Pomiar nieodpowiednich wartości
„Lubię to” doskonale pokazuje, czy kierujesz stronę do odpowiednich fanów. Należy jednak bardziej skupić się na takich wskaźnikach jak „Wirusowość” czy „Liczba osób, które o tym mówią”. Te statystyki obrazują zaangażowanie fanów, które skutecznie generuje prawdziwą wartość Twojej strony.
Błąd 8#: Nie wykorzystywanie możliwości Facebook’a
Oprócz dostarczania pełnej i odpowiedniej informacji na stronie oraz zwracania uwagi na statystyki korzystnym jest także używanie innych zapewnionych przez Facebook narzędzi. Twórz historię firmy korzystając z Kamieni Milowych znajdujących się w ofercie, Wydarzeń, dodawaj etykiety na pasku stanu. Zoptymalizować stronę można także za pomocą dobrze dobranego zdjęcia w tle oraz zdjęcia profilowego.
Błąd 9#: Łamanie zasad Facebook’a
To duży błąd, który może nawet poskutkować utratą strony. Kiedy uruchamiasz promocję, nieważne czy dzieje się to według dobrze przemyślanego planu z cenną nagrodą, czy po prostu rozdajesz koszulki, takie funkcje Facebook’a jak polubienie strony lub posta, by wygrać są zakazane. Takie promocje i konkursy muszą być przeprowadzane za pomocą osobnej aplikacji. Aby poznać więcej szczegółów wystarczy przeczytać Politykę Promocyjną Facebook’a.
Błąd 10#: Brak budżetu na reklamę na Facebook’u
Obecność na Facebook’u jest darmowa, jednak jeśli chcesz go w pełni wykorzystać warto spróbować zainwestować w reklamę i oferty, co może być dobrym sposobem na znalezienie nowych fanów. Oferty to świetny sposób na pozyskanie fanów Twojej firmy lub sklepu internetowego. Za to Facebook Ads dobrze sprawdza się do autopromocji, wydarzeń lub nowej działalności firmy.
Jeśli znasz więcej błędów popełnianych przez małe firmy na Facebook’u, podziel się nimi w komentarzu!