Powszechnie wiadomo, że AdWords jest najczęściej używanym systemem do kierowania płatnego ruchu na stronę na świecie. To rozbudowany system z wieloma złożonymi funkcjami do optymalizacji kampanii i zwiększania liczby konwersji.
Zaawansowani menedżerowie PPC powinni już znać wszystkie funkcje, jednak początkujący i średnio zaawansowani użytkownicy AdWordsa na pewno znajdą na tej liście nowe pomysły i inspiracje do zwiększenia swojej wydajności. W artykule wymieniono 10 opcji, których można używać na co dzień.
1# Narzędzie propozycji słów kluczowych (AdWords Keyword Tool)
Świetny punktem wyjścia przy rozpoczynaniu nowej kampanii AdWords jest funkcja „Znajdź słowa kluczowe„. To narzędzie zapewnia globalne i lokalne miesięczne wyszukiwania interesujących cię słów kluczowych. Szybko dowiesz się, które słowa kluczowe ludzie wpisują najczęściej, więc będziesz mógł uwzględnić to w swojej kampanii. Znajdziesz tu też słowa kluczowe, które nie są istotne dla twoich produktów i możesz je potraktować jako wykluczające.
2# Statystyki wyszukiwarki (Insights for Search)
Dzięki Google Trendy możesz porównać wzorce liczby wyszukiwań według słów kluczowych, regionów, ram czasowych i kategorii. Za pomocą tego narzędzia możesz np. porównać jak twoja marka wypada na tle konkurencji. Jeśli chciałbyś znać najpopularniejsze wyszukiwania i wyszukiwania rosnące dla USA w kategorii „podróże”, narzędzie dostarczy ci także taką informację.
3# Przełącz opcje wykresu (Toggle Graph Options)
Ta opcja jest znakomita do łatwego porównywania danych, np. porównanie średniej pozycji wskaźnika klikalności. Możesz porównywać dane w określonym przedziale czasowym, co jest doskonałym sposobem na zestawienie różnych okresów i sprawdzenie jak kampanie radzą sobie w przekroju czasowym.
4# Harmonogram reklam (Ad Scheduling)
Tę funkcję znajdziesz w zakładce „Ustawienia kampanii”:
Harmonogram reklam pozwala na ustawienie wyższych i niższych stawek w określonych dniach i godzinach. Przykładowo, używając opcji Segmentu w AdWords (która będzie omówiona później) możesz zobaczyć, że w poniedziałek w pomiędzy 8:00 – 12:00 otrzymujesz dużo kliknięć oraz konwersji, ale koszt kliknięcia jest dużo wyższy od twoich celów.
Możesz zdecydować się na obniżenie stawek w tym czasie i licytować wyżej w ciągu bardziej opłacalnych dni/godzin, by zwiększyć konwersję i wskaźnik ROI.
5# Diagnoza słów kluczowych (Diagnose Keywords)
Możesz znaleźć tę funkcję w zakładce Słowa Kluczowe:
Dzięki niej możesz szybko filtrować reklamy, które mają problemy i w efekcie nie są wyświetlane.
6# Kolumny niestandardowe (Custom Columns)
Opcja kolumn pozwala wybrać wskaźniki, które chcesz pokazać w AdWords. Włącz dostosowanie kolumn, a zobaczysz pięć tematów do wyboru w zależności od poziomu. Możesz łatwo dodawać i usuwać kolumny. Za pomocą funkcji „pociągnij i upuść” możesz ustawić parametry w odpowiadającej ci kolejności.
7# Filtry (Filters)
To bardzo dobry sposób na przefiltrowanie danych, które wybrałeś. Jak widać na obrazku powyżej opcja filtra znajduje się z lewej strony opcji kolumn niestandardowych. Możesz stosować filtry do kampanii, grup reklam, reklam i na poziomie słów kluczowych.
8# Pobierz raport (Download Report)
W AdWords można bardzo łatwo pobrać raporty bezpośrednio z każdej zakładki, w której się znajdujesz. Wystarczy tylko kliknąć w przycisk popierania, a raport zostanie pobrany.
Masz możliwość wyboru pomiędzy dwoma formatami. Możesz także dołączyć każdy dowolny segment. Jeśli chcesz otrzymywać cotygodniowy raport użyj e-maila i opcji harmonogramu.
9# Opcje segmentu (Segment Options)
Segment może dać dobry wgląd w to co jest skuteczne w kampanii AdWords, a co nie.
Jeśli prowadzisz kampanię na komputerach i tabletach i chciałbyś znać wyniki na tablety wystarczy kliknąć segment i wybrać „Urządzenia”. Zobaczysz oddzielne wyniki dla komputerów i tabletów, tak więc porównanie wydajności tych różnych typów urządzeń jest bardzo łatwe:
Istnieje także wiele innych opcji jak segmentacja na dzień tygodnia, określoną godzinę czy ACE, z których korzystasz.
10# Automatyzacja (Automate)
AdWords posiada także funkcję automatycznego tworzenia zasad kampanii, grup reklam, reklam czy słów kluczowych. Jeśli masz dziesięć grup reklam ze swoimi najlepszymi produktami i chciałbyś mieć średnią minimalną pozycję na poziomie 2 dla tych grup, możesz stworzyć regułę przez wybranie grup reklam i automatyzację.
Twoja reguła może wyglądać np. tak:
W przypadku używania tej funkcji należy ściśle monitorować wyniki. Tworzenie reguł może oszczędzić dużą ilość czasu, jeśli jednak według twojego kluczowego wskaźnika efektywności (KPI) to nie przynosi żadnych wyników, usuń regułę i zastosuj ręczną licytację, aby osiągnąć swoje cele.
AdWords daje wiele możliwości, które są często unowocześniane. Pamiętaj o regularnym odwiedzaniu bloga AdWords, by być z tym wszystkim na bieżąco. A jeśli masz trochę wolnego czasu zagłęb się w AdWords i samodzielnie odkrywaj jego wszystkie możliwości.