Tradycyjne media są często krytykowane za to, że nie wykorzystują social mediów w sposób, w jaki robią to inne organizacje na całym świecie. Dzieje się tak z prostej przyczyny. Ich podstawowym celem jest sprzedaż powierzchni reklamowej w zamian za przedstawienie i pokazanie konkretnej zawartości odbiorcom. Jednak, co inteligentniejsi operatorzy zdali sobie sprawę, że mogą używać kanałów i narzędzi mediów społecznościowych, szczególnie w czasie rzeczywistym, aby utrzymać tzw. ‘mix uwagi’. Oznacza to, że w sytuacji, gdy konsument wybiera między nami a naszymi konkurentami, będzie przychylniej nastawiony do strony, która zdecydowała się zbogacić i dodać coś do swojej oferty.
Poniżej znajduje się pięć przykładów wykorzystania mediów społecznościowych przez tradycyjne media, których celem jest przyciągnięcie uwagi oraz zwiększenie ogólnego zaangażowania.
I. Metro.co.uk korzysta z portalu Storify.com
Portal Storify ma na celu przedstawienie elementów historii czy wydarzenia, które zostały pokazane na innych kanałach social media. Podsumowuje wydarzenia i przedstawia pewnego rodzaju słownik tego, co najistotniejsze.
Sam edytor jest bardzo łatwy w obsłudze. Wystarczy przeciągnąć zawartość, a następnie upuścić w odpowiednim miejscu i można ponownie zamówić kolejną część wydarzeń emitowanych w czasie rzeczywistym.
W ciągu ostatniego czasu Metro.co.uk wielokrotnie korzystało z portalu Storify, aby uzupełnić raporty online dotyczące najnowszych wiadomości. Bardzo często są one zbierane przez użytkowników social mediów, którzy dzielą się nimi, a tym samym przyciągają ruch na stronę Metro.co.uk.
II. Aktywność „Wall Street Journal” na Instagramie
Instagram to dosyć oczywisty kanał dla mediów tradycyjnych, na którym uzależnienie od fotografii przekłada się na historie opowiadane i dzielone za pomocą tego portalu.
Konto ‚Wall Street Journal’ na Instagramie (@WSJ) jest wykorzystywane na wiele interesujących sposobów. Począwszy od dzielenia się screenami stron z najnowszymi wiadomościami, przez ponowne publikowanie zdjęć wykorzystywanych wcześniej, które zgadzają się z wiadomościami, które ukazują się każdego dnia.
Jednym z ciekawszych pomysłów zorientowanych na użytkowników, jakie wykorzystał ‚Wall Street Journal’ było poproszenie ludzi, aby wysyłali zdjęcia przedstawiające ich codzienne poranne zajęcia. Miały być one oznakowane komendą #morningWSJ, aby mogły być potem publikowane na stronie WSJ.com.
III. „The New York Times” na Facebooku
Nowa funkcja na osi czasu na Facebooku stwarza możliwości, którym warto się przyjrzeć i zobaczyć jak można je wykorzystać. Format timeline’a został tak obmyślony, że idealnie pasują do niego duże fotografie panoramiczne, które rozciągnięte są pomiędzy obiema kolumnami strony. I tutaj właśnie ‚The New York Times’ promuje materiał z otwarcia dnia baseball’owego wraz ze świetnym obrazem krajobrazu. Przy użyciu nowego formatu zdjęcia wyglądają bardzo korzystanie i przyciągają oko użytkowników.
IV. „The Economist” inwestuje w dodatki Google
Korzystanie z Google + jest szczególnie interesujące, choćby z tego powodu, że posiada on więcej niż 730 tyś. zwolenników. Dodatkowo codzienna obecność gazety na Google + jest uzupełnieniem cotygodniowego wydania drukowanego.
V. Reuters Social Pulse – centrum dla social mediów
W lutym tego roku agencja interaktywna Reuters uruchomiła specjalną sekcję, w której ukazują się informacje publikowane na różnych social mediach. Reuters Pulse wykorzystuje różne zmyślne wigety, w tym czaty na żywo z najbardziej znanymi prezesami firm na świecie według Klouta. Znaleźć tam można także narzędzie śledzące, które porównuje ceny z opiniami ukazującymi się na social mediach. Reuters Social Pulse jest dobrym przykładem obrazującym zorganizowanej branży medialnej.
Powyższe przykłady graczy, którym udało się z sukcesem wykorzystać social media, powinny zachęcać do wykorzystywania mediów społecznościowych, łączenia ich z tradycyjnymi kanałami i eksperymentowania z różnymi pomysłami!