Jeśli prowadzisz własny biznes internetowy i korzystasz z Google Analytics jest bardzo prawdopodobne, że znasz swój poziom współczynnik odrzuceń. Jednak pojawia się zastaw pytań: Czy wiesz w jaki sposób został on policzony? Jaki jest średni współczynnik odrzuceń twojej branży? Jakie czynniki wpływają na twój współczynnik odrzuceń? Pytania te stały się inspiracją do stworzenia poniższej infografiki, która dostarczy ci kilku odpowiedzi, a także wskazówek w jaki sposób poprawić swoje wyniki.
Wyjaśnienie współczynnika odrzuceń
1. Czym jest współczynnik odrzuceń?
Współczynnik odrzuceń według definicji Google Analytics: „procent odwiedzin tylko jednej strony lub odwiedzin, podczas których osoba opuściła witrynę po zobaczeniu strony wejściowej (docelowej). Ten współczynnik odzwierciedla jakość odwiedzin – wysoka wartość zazwyczaj oznacza, że strony wejściowe witryny nie są przez użytkowników uważane za trafne”. [Google uwzględnia współczynnik odrzuceń jako jeden z wielu czynników wpływających na pozycjonowanie twojej strony.]
Obliczenie współczynnika odrzuceń
Rb= (Tv/Te)
Rb = współćzynnik odrzuceń
Tv = całkowita liczba wizyt w trakcie, których przeglądano wyłącznie jedną stronę
Te = całkowita liczba wejść na stronę
Odwiedzający może odrzucić twoją stronę poprzez:
- Kliknięcie w link na stronie odsyłający do innej witryny [przejście na twoją subdomenę zostanie policzone jako opuszczenie strony przez użytkownika, co niesłusznie wpłynie na podwyższenie współczynnika odrzuceń]
- Kliknięcie na przycisk „Wstecz”, aby upuścić twoją stronę
- Zamknięcie otwartego okna lub zakładki
- Wpisanie nowego adresu URL
- Wygaśnięcie sesji
2. Współczynnik odrzuceń w podziale na branże
Metryki przeciętnej strony internetowej
Średni czas spędzony na stronie: 190,4 sekund
Średnia liczba wyświetleń strony: 4,6
Współczynnik odrzuceń: 40,5%
Liczba nowych odwiedzin: 62,9%
Strony sklepów dostarczające dobrze ukierunkowany ruch (20-40% odrzuceń)
Proste strony docelowe z jednym wyzwaniem do działania typu „dodaj do koszyka” (70-90% odrzuceń)
Portale takie jak MSN, grupy na Yahoo, itp. (10-30% odrzuceń)
Strony usługowe samoobsługowe lub strony FAQ (10-30% odrzuceń)
Strony wypełnione treścią o dużej widzialności na ekranie (często dotyczące nieistotnych kwestii) (40-60% odrzuceń)
Generujące leady serwisy na sprzedaż (30-50% odrzuceń)
3. Poprawianie wyników współczynnika odrzuceń
Czynniki wpływające na współczynnik odrzuceń:
- Reklamy internetowe w wyskakujących okienkach, badania, muzyka lub oglądanie wideo [czy wiedziałeś, że muzyka i oglądanie wideo może mieć negatywny wpływ na współczynnik odrzuceń?]
- Pozycjonowanie strony w wyszukiwarce (strony wyżej pozycjonowane dla nieadekwatnych słów kluczowych mają wyższy współczynnik odrzuceń)
- Typ odbiorców
- Wygląd strony docelowej
- Wiadomości zawarte w reklamie oraz na stronie docelowej
- Emaile i newslettery
- Czas wczytywania strony (dłuższy czas wczytywania = wyższy współczynnik odrzuceń)
- Linki do innych stron
- Cel istnienia strony
Wskazówki służące poprawie wkaźnika odrzuceń:
- Utrzymaj najwyższe pozycje w markowych kategoriach
- Zapewnij odpowiednie treści [stwórz strony docelowe dopasowane do każdego ze słów kluczowych i uruchomionych reklam, dzięki czemu odwiedzający znajdą to co im obiecano w reklamie]
- Zbuduj prostą ścieżkę nawigacji/menu strony
- Umieść link odnoszący do słownika wyjaśniającego branżowe pojęcia
- Umieść funkcję wyszukiwania w widocznym miejscu
- Przyspiesz czas wczytywania strony korzystając z wtyczki Google Page Speed
- Pozbądź się reklam w wyskakujących okienkach
- Zmniejsz ilość zewnętrznych linków (lub ustaw je tak, aby otwierały się w nowym oknie)
Jeśli ktoś zdecyduje się na odświeżenie strony w trakcie jej wczytywania, program Google Analytisc nie sklasyfikuje tego działania jako element współczynnika odrzuceń. Przez to zostaje on nieprawidłowo zmniejszony.
Wpis powstał w oparciu o materiały znalezione na KissMetrics