Jak chronić swoją markę przed Wydawcami w programie partnerskim?

Program partnerski jest jednym z najlepszych sposobów nawiązania kontaktu z klientami, do których nie możemy  dotrzeć za pośrednictwem innych mediów reklamowych. Zdarza się, że działający program, którego promocja już ruszyła ma zbyt wielu Wydawców. W pewnym momencie możemy stracić kontrolę nad  ilością Wydawców i stron na których reklamują  naszą ofertę, a pośrednio markę. Jeśli nie weźmiemy pod uwagę odpowiednich środków ostrożności, nasza marka może zostać naruszona. Może wynikać to z błędnej, niezatwierdzonej czy obraźliwej treści, jaka jest przekazywana przez Wydawców.

Warto odpowiedzieć sobie na pytania: czy znamy naszych Wydawców? Jak mieć pewność, że nasi Wydawcy nie niszczą naszej marki?

Istotne jest dostosowanie procesu rejestracji w oprogramowaniu śledzącym. Powinny znaleźć się tam obowiązkowe pola, które muszą być wypełnione przez Wydawców ubiegających się o członkowstwo w programie partnerskim. Obowiązkowo muszą podać adres i dane kontaktowe oraz zgodę na ustalone przez sieć warunki. Bardziej zaawansowane programy wymagają również m.in.: podania adresu URL i opisu witryny, kategoryzacji treści na stronie, miesięcznego oszacowania liczby odwiedzin, opisu sposobów promocji (linki, banery, e-maile, etc.), preferencji dotyczących płatności, świadectwa niekaralności czy też zaświadczenia o odprowadzaniu podatków.

Wymagając wprowadzenia minimum informacji przy rejestracji, zmniejszymy ilość środków, które decydują o właściwym doborze Wydawców. Wykluczamy tych z niskimi kompetencjami, a wybieramy tych, których nasz program partnerski potrzebuje.

Jak słaba reklama wpływa na markę?

Można wymienić niezliczone zalety marketingu afiliacyjnego. Wadą jest natomiast niewłaściwe wykorzystanie marki za pomocą partnerskich metod reklamowych. Ogromne środki finansowe przeznaczane na promocję, reklamę, wzmacnianie i monitorowanie reputacji marki, mogą być roztrwonione przez jednego Wydawcę.

Do licznych błędów, jakie można popełnić,  należą: wyraźne koloryzowanie oferty, błędy ortograficzne, niewłaściwe formatowanie tekstu, brak wyobraźni czy nieumieszczenie w ofercie linka umożliwiającego rezygnację z subskrypcji. Oprócz tych błędów, trzeba uwzględnić również wysyłanie wiadomości do wielu adresatów jednocześnie oraz łamanie przepisów CAN-SPAM. Wszystko to wprowadza w błąd odbiorców, którzy sądzą, że firma promuje właśnie reklamy tego typu. Naprawienie zaś wizerunku marki i odbudowanie zaufania klientów może kosztować nawet setki tysięcy dolarów.

Innymi przykładami negatywnego wpływu Wydawców na reputację marki są:

  • Zapełnianie stron Wydawców reklamami niskiej jakości
  • Promowanie fałszywych produktów lub ofert sprzedażowych
  • Cybersquatting – używanie domen internetowych z nazwą znanej marki
  • Wysyłanie fałszywych treści z linkami, które powodują skojarzenie danej marki ze spamem
  • Fałszywe programy motywujące, które nigdy nie nagradzają użytkowników

Świadomość nadużyć wokół marki w marketingu afiliacyjnym jest pierwszym krokiem do utrzymania dobrej reputacji. Następnym jest znajomość środków, jakie można podjąć, aby zapobiec  jej osłabianiu przez Wydawców.

Co zrobić, aby marka pozostała godną zaufania?

Istnieje kilka sposobów zapobiegania nadużyciom ze strony Wydawców, a także zmniejszenia marnotrawstwa czasu i środków przez korygowanie ich naruszeń. Są to:

  • Jasne określenie warunków współpracy (terms&conditions). Warto spisać je tak, aby nawet „czterolatek” mógł je zrozumieć. Zasady i warunki dotyczące tego co mogą, a czego nie, muszą być oczywiste dla naszych Wydawców. Trzeba upewnić się, że rozumieją to, w jaki sposób mogą promować naszą markę, co składa się na ofertę, jakie treści są zabronione, czy mogą używać marki w adresie URL (np: www.Free<Brand>Products.com). Należy także jasno określić co się stanie, kiedy będą miały miejsce jakiekolwiek naruszenia.
  • Opracowanie wytycznych marki, dzięki którym będą mogli dokładnie ją reprezentować. Chodzi tu o przedstawienie aktualnych kreacji, wiadomości, które znajdą się na stronie internetowej czy tematów e-maili.
  • Zmniejszenie liczby Wydawców. Posiadanie wielu Wydawców powoduje wzrost kosztów oraz utrudnia dokładne ich monitorowanie.
  • Praca z uznanymi Wydawcami. Przy wyborze Wydawców powinno dokonać się dokładnego research’u, sprawdzić strony internetowe, przeszukać fora, przepytać społeczność Wydawców. Dzięki temu zabezpieczymy się i zmniejszymy niebezpieczeństwo trafienia na nieodpowiedniego partnera, który może zaszkodzić naszej marce.
  • Monitorowanie nowych Wydawców. Warto przejrzeć metody sprzedaży Wydawców i zwracać uwagę na podejrzanie wysoki współczynnik konwersji. Należy wyłapywać takie zabiegi jak dokonywanie wielu transakcji z tego samego adresu IP.
  • Inwestowanie w edukację. „Pakiet startowy” dla naszego Wydawcy powinien zawierać  materiały wprowadzające, wypunktowane nakazy i zakazy pochodzące z  warunków naszej umowy, dane demograficzne naszej grupy docelowej, zatwierdzone taktyki marketingowe oraz metody efektywnej sprzedaży. Ułatwi to budowanie lojalności wśród Wydawców, a także przyczyni się do poprawy reputacji naszej marki.
  • Komunikacja z Wydawcami. Wiedza na temat skutecznej i konsekwentnej komunikacji z Wydawcami jest podstawową kwestią. Korekty w warunkach umowy, zmiany ustalonych taktyk marketingowych oraz każda inna informacja wpływa na to, jak promowana jest nasza marka czy produkt.

Większość Wydawców nie zamierza nam zaszkodzić. Niemniej jednak trzeba pamiętać, że ich celem jest zarabianie pieniędzy. W związku z tym, powinniśmy włączyć do naszego programu partnerskiego aktywne monitorowanie oraz metody służące zapobieganiu naruszeniom wizerunku marki.