Nikt bardziej nie rozumie produktu niż klient, który go kupił. Dlatego też to właśnie on jest jednymi z najlepszych promotorów. Firmy, które posiadają solidną bazę klientów są w stanie szybko zwiększyć swoją efektywność marketingową. Robią to poprzez zachęcanie klientów do promowania ich produktów i usług.
Dlaczego klienci są znakomitymi partnerami?
- Cenią sobie nasz produkt. Ludzie, którzy podjęli decyzję o zakupie, dostrzegają wartość zakupionego produktu czy usługi. W niektórych przypadkach, myślą nawet o nieznanych nam korzyściach i zastosowaniach wynikających z zakupu.
- Rozumieją naszą grupę docelową. Marketing stara się dotrzeć do umysłów odbiorców, a obecni klienci stanowią doskonałą próbę, ponieważ myślą tak jak klienci, którymi są. Ponieważ rozumieją przyczyny, które skłoniły ich do zakupu, to mogą przedstawiać je jako zalety innym osobom.
- Są połączeni demograficznie z naszą grupą docelową. Większość z nas chce się przyjaźnić z ludźmi, którzy myślą podobnie jak my. Tak więc nasi klienci należą do naszego targetu i myślą podobnie jak osoby, które są potencjalnie zainteresowane naszym produktem/usługą. Social networking oraz e-maile to bardzo popularne sposoby do dzielenia się tym, co lubimy a tym samym do szerzenia reklamy.
- Stanowią żywe świadectwo. Nic tak nie przyczynia się do sprzedaży jak zadowolony klient a większość klientów podejmuje decyzje pod wpływem opinii innych ludzi.
- Chcą nas wspierać. Większość zadowolonych klientów chce powiedzieć innym ludziom o firmie, w której zakupili produkt czy usługę, z których są zadowoleni. Zapewniając im dodatkową motywację w postaci procentu ze sprzedaży czy punktów na rzecz przyszłych zakupów, damy im kolejny powód do dzielenia się swoim entuzjazmem o naszej firmie.
Praktycznie każdy duży produkt, usługa czy firma zorientowana na abonament należą do programu partnerskiego. Są to fimy takie jak: Amazon, Ebay, Walmart oraz inne, które wszyscy znamy z tego, że jesteśmy do nich zachęcani i są nam polecane. Firmy takie jak Vonage czy Netflix oparły i rozwinęły dużą część swojej działalności na marketingu afiliacyjnym i konsultacji z klientem. Dla przykładu, firma Vonage prowadzi program, który zapewnia klientom bezpłatny serwis, w zamian za promowanie firmy. Ale to nie tylko najwięksi giganci dostrzegają wartość w zachęcaniu do zakupu, które jest podejmowane przez klientów. Także 24HourFitness (urządzenia i obiekty treningowe), Etsy, Volusion (oprogramowanie ecommerce) mają programy partnerskie skierowane do klientów.
Pierwszą rzeczą, jaką należy ustalić przy przekształcaniu klientów w partnerów jest zadecydowanie, jaką otrzymają rekompensatę za polecanie nas swoim znajomym, rodzinie i innym osobom. Być może należy im płacić odpowiedni procent od naszej sprzedaży, kwotę ryczałtową za liczbę kliknięć albo za wyświetlanie naszej oferty na popularnych stronach internetowych. Należy dokonać tu analizy kosztów, aby opracować najbardziej efektywny i dochodowy scenariusz. Czasami najlepiej jest przetestować kilka różnych metod, aby znaleźć tą właściwą.
Jeżeli już wybierzemy odpowiednią strukturę płatności dla przekierowań, które mamy dzięki naszym partnerom, to zaangażowanie w to klientów jest już proste. Po pierwsze, potrzebne będzie oprogramowanie, aby zarządzać oraz śledzić kliknięcia i zmiany dostarczane przez naszych partnerów. Po utworzeniu oferty i kont partnerskich dla naszych klientów, są oni gotowi do promocji naszej firmy przy pomocy generowanych automatycznie linków śledzących. Klienci mogą korzystać z tzw. „tracking links”, aby promować nasze oferty za pośrednictwem poczty elektronicznej, portalów społecznościowych czy nawet czatów. Za każdym razem kiedy nowy klient wchodzi na link i zostaje naszym klientem, ta konwersja zostaje zapisana do konkretnego partnera, który dostarczył nam nowego klienta.
Aby zwiększyć uczestnictwo i zaangażowanie naszych partnerów, warto wygenerować konta partnerskie dla nowych klientów, wyświetlać linki śledzące, które przekładają się na ich wpływy oraz udostępniać wszelkie inne informacje, jak choćby takie jak: „zdobądź ____ dolarów za każdym razem kiedy jeden z twoich znajomych użyje tego linka, aby kupić _____”.
Im bardziej uprościmy ten system udziałów dla klientów, tym większą odnotujemy efektywność.