Wraz z nadejściem ‘Czarnego Piątku’ rozpoczynającego sezon świątecznych zakupów, ludzie coraz częściej zwracają uwagę na alarmujący trend w branży e-commerce – porzucanie koszyka zakupowego.
Zła informacja jest taka, że według ‘comScore’, 67% koszyków jest porzucanych tuż przed dokonaniem zakupu.
Dobra wiadomość jest taka, że jeśli możemy obniżyć współczynnik rezygnacji nawet o kilka punktów procentowych, to stanowi to ogromną szansę dla zwiększenia sprzedaży.
Pierwszym krokiem jest zrozumienie przyczyn porzucania koszyka zakupowego przez klientów.
Na podstawie badań przeprowadzonych przez ‘SeeWhy’, ‘BizReport’, ‘Forrester’ i innych, ‘Fifth Gear Commerce’ utworzył świetną infografikę na temat porzucania koszyków zakupowych. Spójrzmy, jakie informacje przedstawia.
Wzrost porzucania koszyków zakupowych:
- Klienci online porzucają co najmniej 1 koszyk zakupowy każdego roku (stanowi to 88% wszystkich porzuceń, co daje 18 mld strat rocznie);
- Z roku na rok zwiększa się ilość porzuconych koszyków. W 2008r. było to 68%, w 2009r. – 71%, a w 2010r. – 72%;
- 22% sprzedawców online nie zna poziomu współczynnika porzuceń dla swojej firmy;
- Tylko 5% klientów online nigdy nie porównuje cen;
- 47% kupujących online rzadko płaci pełną cenę za zakupione produkty.
Porzucone, ale nie zapomniane:
- 75% porzuconych koszyków zakupowych wciąż zmierza do zakończenia transakcji;
- Średni czas pomiędzy pierwszą wizytą klienta, a ostatecznym zakupem wynosi 3h 34 minuty.
Wzrost współczynnika konwersji przy zoptymalizowanej stronie realizacji transakcji:
Sprawą kluczową jest prostota. Dlatego, na stronie realizacji transakcji powinny znaleźć się wyłącznie niezbędne informacje potrzebne do realizacji zakupu.
Ważne jest zatem:
- Wyświetlenie ikon bezpieczeństwa w widocznym miejscu;
- Wskazanie wszelkich błędów, jakie klienci popełnili podczas wprowadzania danych;
- Zaproponowanie klientom dodatkowych produktów, które są powiązane z zakupem;
- Włączenie rekomendacji klientów dla produktów znajdujących się w koszyku;
- Przedstawienie jasnego wezwania do działania;
- Dołączenie wizualizacji kolejnych etapów procesu realizacji transakcji.
Jakie są przyczyny porzucania koszyka zakupowego:
- 44% badanych wskazało jako powód drogie koszty przesyłki;
- 41% nie było gotowe na zakup;
- 27% chciało porównać ceny;
- 25% osób odpowiedziało, że produkt kosztował więcej niż oczekiwali;
- 24% chciało „zapisać” koszyk i powrócić do niego później;
- 22% stwierdziło, że koszty przesyłki były wyświetlone zbyt późno;
- 14% nie chciało tworzyć konta;
- 11% stwierdziło, że proces realizacji transakcji był zbyt skomplikowany;
- 10% wskazało na niewystarczające informacje związane z zakupem;
- 7% zauważyło brak możliwości wybrania preferowanych opcji płatności.
Szacuje się, że całkowity roczny współczynnik porzucenia koszyków zakupowych do 1016r. wyniesie – 31 miliardów dolarów.
Kilka wskazówek na koniec:
- Zawsze należy pozwolić gościom na złożenie zamówienia!
- Ważne jest dołączenie zachęt, takich jak bezpłatna wysyłka;
- Włącz wyświetlanie imienia osoby kupującej;
- Wykorzystaj narzędzia analityczne do określenia, które z produktów mają największe prawdopodobieństwo porzucenia przez kupujących;
- Darmowa wysyłka to najlepsza droga (73% klientów deklaruje, że bezwarunkowa bezpłatna wysyłka stanowi kluczowy element przy podejmowaniu decyzji o zakupie);
- Wysyłaj e-maila potwierdzającego do klientów, którzy opuścili swoje koszyki (67% konwersji online pochodzi z wiadomości e-mail);
- Zawsze należy zachować historię zakupową klientów.
Jak się Wam podoba ta infografika? Czy sądzicie, że są jeszcze inne powody, dla których ludzie rezygnują z koszyka zakupowego?