Która przeglądarka przynosi najwięcej kliknięć reklam (bez względu na jej udział w rynku)? Jeśli typujecie Internet Explorer ze względu na brak solidnego blokera reklam oraz faktu, że jego użytkownicy rzadko instalują rozszerzenia i dodatki antyreklamowe – to jesteście w błędzie. Aktualnie liderem jest Opera, a tuż za nią znajduje się Apple Safari Mobile, natomiast Internet Explorer zajmuje 3 pozycję na liście przeglądarek plasujących się na szczycie rankingu CTR.
Powyższy wykres przedstawia najnowsze dane pochodzące od ‘Chitika Insights’, które opracowano na podstawie setek milionów próbek amerykańskich i kanadyjskich wyświetleń reklam. Jest on częścią większej infografiki, która prezentuje także wyszukiwarkę, która skupia najbardziej „rozgadanych” użytkowników (wygrywa Safari) oraz wyszukiwarkę, która jest najpopularniejsza na świecie (wygrywa Internet Explorer).
Ta perspektywa reklamowa jest interesująca, ponieważ rozważa zarówno przeglądarki stacjonarne jak i mobilne. Jak zauważa ‘Chitika Insights’, choć pierwsze miejsce zajmuje Opera, to jej wynik osiągnął średnio mniej niż 1% ze wszystkich przeglądanych stron internetowych w zeszłym roku. Niektóre przeglądarki w raporcie (Internet Explorer czy Safari Mobile) zanotowały wyższy poziom procentowy. W innym raporcie, nigdy jednak nie przekroczyła ona 2%. Zatem, gdy rozbudowujemy naszą witrynę internetową i musimy przejść do przeglądarki, to Opera jest wciąż naszym najbardziej prawdopodobnym kandydatem.
Prowadzi to nas do Safari Mobile, która jest najpopularniejszą przeglądarką mobilną. Większość badań dotyczących udziału w rynku mobilnym pokazuje, że system iOS jest używany częściej niż przeglądarka Android (spójrzmy na Net Application). Oczywiście, w przypadku przeglądarek mobilnych, to akcje Androida są następne w kolejności.
Jeśli zatem, nasza witryna jeszcze nie obsługuje przeglądarki systemu iOS czy Android, to jak najszybciej powinniśmy to zmienić. Dlaczego więc, użytkownicy mobilni klikają na reklamy tak często? Na pewno, blokery reklam nie są tak popularne na telefonach. Jednak, prawdopodobnie najważniejszy powód tkwi w wielkości ekranów dotykowych. Znacznie łatwiej jest przypadkowo kliknąć na reklamę na smartphonie, niż na komputerze stacjonarnym. Alternatywnie, jeśli popularna witryna ma bardzo dobrą stronę mobilną, użytkownicy systemów iOS i Android mogą po prostu być bardziej skłonni do sprawdzenia kilku przeznaczonych dla nich banerów reklamowych.
Znacie inne ciekawe badania dotyczące rankingu przeglądarek internetowych?