Jak zbudować markę w mediach społecznościowych?

Czerwiec 11, 2012 Marketing Społecznościowy

Social media wyrównały szanse i warunki konkurencji dla właścicieli małych firm. Najważniejsza jest tutaj dwukierunkowa komunikacja pomiędzy firmą a klientami. Jest to ważny czynnik podczas budowania marki w social mediach, który wpływa na sukces firmy. Kluczem jest jednak ukierunkowanie się na określoną niszę. Oprócz posiadania swojej strony internetowej, musimy wykazać się również swoją wiedzą oraz dominacją w wybranej niszy. Nikt już w końcu nie zagląda do żółtej książki telefonicznej, czy nie dzwoni pod numer 911. Wszystko pojawia się w wyszukiwarkach. Coraz bardziej popularny jest także Linkedln. Wielu ekspertów, konsultantów i usługodawców jest bowiem pozyskiwanych właśnie tą drogą.


Poniżej znajdują się odpowiedzi na 10 najpopularniejszych pytań, które dotyczą sposobu budowania marki w social mediach.      

1. Czy marka online ma jakieś znaczenie dla małej firmy?

Regułą powinno stać się sprawdzania raz w miesiącu zawartości Google na temat naszej działalności. Jeśli nic nie pojawia się w wyszukiwarkach, to jest to problem, którym należy się zająć. Budowanie wiarygodności można rozpocząć od profilu na Linkedln, konta na Twitterze, profilu na Google+ oraz fanpage’a na Facebooku. Sprzedawcy detaliczni i firmy usługowe powinny mieć również profil na Yelp’ie.

2. Jaki jest największy błąd popełniany podczas budowania marki online przez małe firmy?

Za każdym razem, kiedy udostępniamy jakieś treści, powinniśmy konsekwentnie rozmawiać online z tym samym klientem. Przyjęło się sądzić, że aby zrobić na kimś wrażenie potrzeba siedem razy skontaktować się z tą samą osobą. Wiele osób uważa, że pieniądze zaczną spadać im z nieba, tak szybko, jak tylko ich firma zacznie korzystać z social mediów. Nic bardziej błędnego. Tak jak w przypadku budowania każdej innej relacji, wymaga to czasu, czasami nawet lat.

3. W jaki sposób przejść do opracowywania strategii budowania marli online?

Najlepiej zacząć od trzech „C” w social mediach, a więc treści (content), społeczności (community), co przekłada się na handel (commerce). Tak naprawdę to treść jest walutą przetargową w social mediach. Kiedy wybierzemy nasz target, musimy najpierw dowiedzieć się, gdzie dokładnie nasza grupa docelowa spędza czas w Internecie. Następnie należy posłużyć się treścią, aby włączyć się do rozmów prowadzonych na danym portalu społecznościowym. W momencie, w którym zaczniemy kontaktować się z ludźmi, angażować, dzielić się treścią i komentować na blogach, wtedy zaczniemy też budowanie społeczności. Natomiast, gdy zdobędziemy już zaufanie społeczności internetowej, wtedy możemy zacząć myśleć o sprzedaży. Jeśli będziemy próbowali dokonać sprzedaży zbyt szybko, możemy zniszczyć pracę, którą do tej pory wykonaliśmy. Warto spojrzeć na sieci społecznościowe zakładając, że najpierw trzeba coś zainwestować i dać, aby potem coś zyskać.

4. Co oznacza „potrójne ROI” w social mediach?

  • Zwrot z inwestycji (Return on Investment): Wszystkie konta na social mediach są bezpłatne. Inwestycją jest tutaj nasz poświęcony czas. Jeśli wykorzystamy go w odpowiedni sposób, to może się nam tylko zwrócić w postaci zaangażowania aktualnych i potencjalnych klientów oraz poleceń drogą „z ust do ust”.
  • Zwrot oddziaływania (Return on Influence): Poprzez przekazywanie i dzielenie się treścią wysokiej jakości, właściciele małych firm zwiększają swoje wpływy, co w dalszej części prowadzi do zysków online i offline.
  • Zwrot na identyfikację (Return on Identity): W social mediach wszystko opiera się na budowaniu tożsamości marki.

5. Czym jest mantra „HELP”?

Mantra „Help” oznacza sposób, w jaki właściciele małych firm powinni podejść do social mediów. Chodzi o pomoc innym (Help Others), angażowanie ludzi (Engage People), uważne słuchanie (Listen Carefully) i ostrożne promowanie siebie (Promote Yourself With Care). Można uznać, że tradycyjna sprzedaż umarła. Natomiast powinno się zastosować proporcję 4:1 przy dzieleniu treści innych ludzi w stosunku do własnych treści. Jeśli będziemy przekazywali wyłącznie treści typu „kup moje rzeczy”, to nikt nie będzie chciał zaangażować się w naszą markę.

6. Jaka jest najlepsza rada dla właścicieli firm, którzy starają się budować swoją markę w social mediach?

Zanim zaczniemy cokolwiek robić, powinniśmy jasno określić swój target. Kolejną rzeczą jest research najczęściej używanych przez użytkowników słów kluczowych dla danego tematu, produktu lub usługi. Następnie należy rozwinąć naszą strategię, jeśli chodzi o treści tak, aby wyróżniała się wśród konkurencji. Jeśli zamierzamy wykorzystać blogi w strategii, to warto rozpocząć pracę nad archiwum bloga z co najmniej trzymiesięcznym wyprzedzeniem. Uchroni to nas od stresującego i pośpiesznego pisania.

7. Jak ważny jest wybór właściwych portali internetowych? Które z nich działają najlepiej (Twitter, Linkedln, Tumblr, Facebook, Google+, Pinterest etc.)?

Wszyscy nie muszą robić wszystkiego. Twitter jest genialnym urządzeniem pod względem przyciągania ruchu na bloga. Linkedln jest najbardziej formalnym portalem społecznościowym i jest znakomity dla ludzi, którzy potrzebują do sieci osób podejmujących kluczowe decyzje. Grupy i fanpage na Facebooku są idealne do utrzymywania kontaktów z klientami detalicznymi. Google+ również staje się ważnym czynnikiem w komunikacji z daną społecznością. Jeśli mamy wiele świetnych ilustracji, to Pinterest może być idealnym rozwiązaniem dla naszego targetu, który interesuje się fotografią. Natomiast Tumblr pozwala bez wysiłku dzielić się wszystkim. Możemy dodawać posty tekstowe, zdjęcia, cytaty, linki, pliki muzyczne oraz video, zarówno z poczty, jak i z każdego innego urządzenia. Jeśli w naszej strategii kluczowe będzie wykorzystanie bloga, to każde z powyższych kont pomoże nam w rozpowszechnianiu informacji.

8. Czy właściciele małych firm powinni przez cały czas pozostawiać wiadomości?

Niezwykle ważne jest, aby pozostawiać wiadomości w mediach społecznościowych. Poprzez treści zamieszczane na blogu oraz to, co udostępniamy online, powinno być oczywiste, kto jest naszym klientem. Jeśli zbyt często zmieniamy wiadomości, to zmylimy tym inne osoby. Dobrze jest również dzielić się osobistymi rzeczami, dzięki czemu ludzie będą wiedzieli, że jesteśmy prawdziwymi osobami. Oczywiście nie możemy w tym myśleniu zapominać o pewnej strategii.

9. Czy na serwisach społecznościowych dostępne są jakieś specjalne narzędzia albo aplikacje godne polecenia?

Przydatne w zarządzaniu wszystkimi kontami w social mediach może być www.Hootsuite.com. W darmowej wersji ułatwia on zarządzanie max. pięcioma kontami. Jeśli jednak ktoś nam pomaga w naszej pracy, to warto zainwestować w konto Premium.

10. W jaki sposób przejść do zarabiania wśród społeczności subskybentów, zwolenników, znajomych etc.?

Kluczem jest zaangażowanie. Jeśli ktoś pozostawia komentarze na naszym blogu, powinniśmy szybko na nie odpowiedzieć. Aby przyciągnąć subskrybentów, zwolenników i lajki powinniśmy przekazać użytkownikom to, czego potrzebują – wartościową treść. Następnie, zaprosić osoby, które „lubią” treść, którą publikujemy, a także w każdym tygodniu wyróżnić fanów na naszym fanpage’u na Facebooku. Można również zacząć publikować treści na Twitterze oraz podkreślać swoją wiedzą poprzez odpowiadanie na pytania na Linkedln jako pierwsi.