Strony z kategorii social media są ogólnodostępne dla użytkowników Internetu i wiele z nich oferuje swoje funkcje bezpłatnie. W miarę rozrastania się liczby użytkowników korzystających z portali społecznościowych powstaje pytanie, w jaki sposób social media zamierzają zarabiać pieniądze?
Ostatnie badania przeprowadzone w Stanach Zjednoczonych wykazały, że 77% stron social media czerpie zyski z dochodów z reklam. Innymi słowy, choć pewne jest, że strony portali społecznościowych przynoszą dochody, to jednak niewiele zmieniło się od czasów reklam prasowych i nadal jest to główne źródło przychodów.
Wiele strumieni dochodu
Choć większość stron social media skupia się głównie tylko na sprzedaży powierzchni reklamowych, to jednak liderzy z tej branży łączą reklamy z innymi strumieniami dochodu. Według przeprowadzonego powyżej sondażu tylko 7% to strony social media, które dywersyfikują źródła dochodu. Analiza najlepszych portali społecznościowych pokazuje, że może to być skuteczna metoda przynosząca zysk.
Istotną kwestię porusza Simply Zet, która zajmuje się PR-em i marketingiem. Strony takie jak Foursquare i Twitter czerpią zyski wyłącznie z reklam. Vimeo i Soundcloud korzysta zarówno z reklam jak i usługi subskrypcji. Co ważne, cel i zawartość strony ma związek z modelem biznesu. A on pokazuje, że nie ma czegoś takiego jak „one-size-fits-all”.
Wpływy z reklam
Prawdopodobnie najlepszym modelem portalu społecznościowego opokazującego zyski jest Facebook. Firmy mogą kupować na Facebooku miejsca reklamowe albo zalogować się na płatnej platformie reklamowej, która pozwala na umieszczanie reklam w strumieniu ich fanów na mobilnych aplikacjach Facebooka.
Także Twitter korzysta z reklam, stosując promowane trendy i sponsorowane „tweety”. Te drugie są oznaczone sponsorowanym logo danej firmy, które pozwala użytkownikom na zaznaczenie reklamy unikając pomyłkowego klikania na nią.
Wpływy z aplikacji internetowych
Oprócz reklam, Facebook czerpie także dochody z aplikacji używanych na swojej platformie. Przykładem są kredyty na aplikacji Farmville. Jest to jednak trudne w zarządzaniu źródło zysków i nie bez przyczyny Facebook jest jedyną platformą, która je wykorzystuje.
Zyski od Wydawców
Do lutego 2012 roku, serwis Pinterest korzystał z usługi „skimlinks”, której celem było włączenie linków, które nie należą do żadnego programu partnerskiego do przynoszących zyski linków partnerskich. W wywiadzie dla Marketing Land, Ben Silbermann (CEO portalu Printerest) przyznał, że Printerest przestał korzystać z usługi „skimlinks”. Powodem były niewystarczające zyski ze sprzedaży partnerskich.
Choć Pinterest zrezygnował z usługi, to jednak linki partnerskie mają pojawić się ponownie na stronach social media w najbliższej przyszłości. Są przykładem nieinwazyjnego modelu zdobywania dochodów, który jeśli tylko jest poprawnie zakodowany, nie musi wcale wpływać na pozycjonowanie strony.
Przychody z zakupów dokonywanych przez klientów
Innym popularnym modelem wykorzystywanym przez największe portale społecznościowe (Flickr, LinkedIn, YouTube) jest połączenie usługi premium oraz reklam. Użytkownicy kont Premium płacą za dostęp do większej liczby funkcji (np: miejsce, gdzie przechowują obrazy na Flickr’u) a oprócz tego, zyski pochodzą także z tradycyjnej reklamy.
Biorąc pod uwagę ilość miejsca na serwerze, jakie potrzebują strony internetowe portali społecznościowych, użytkownicy mają prawo oczekiwać, że te darmowe strony odkryją rozsądny, długoterminowy model na generowanie zysków. W tej chwili strony sprzedają swoją powierzchnię reklamową na podstawie informacji, jakie użytkownik poda w swoim profilu albo pobierają opłaty za konta Premium. W ten sposób social media przekazują informacje o użytkownikach swoich serwisów dla marketerów. Jest to dla nich cenne źródło dzięki, któremu czerpią dochody.
Czy istnieje jednak lepszy sposób generowania dochodów, jaki mogą wypracować social media?
Źródło: http://infographic.co.za/