10 porad, jak zoptymalizować wydatki na kampanie Google AdWords

Wiele osób posiadających konta PPC, nawet o tym nie wiedząc, traci wiele swoich pieniędzy. Można tego uniknąć. Jest kilka często powtarzanych błędów, które wielu z nas popełnia. Omawiając i analizując je, nauczymy się jak zaoszczędzić pieniądze na kampaniach reklamowych rozliczanych za kliknięcie (PPC) w Google AdWords.

 

1. Zacznijmy od negatywnych słów kluczowych

Negatywne słowa kluczowe są czymś, co zwykle przeoczamy na każdym koncie AdWords. Google nie naciska zbytnio na to, jakie one są. Być może, nawet wolałby, żeby ich nie było.

Zasadniczo, negatywne słowa kluczowe służą do zatrzymania naszych reklam, które nie są istotne dla słów kluczowych wchodzących w skład oferty. Powiedźmy, że sprzedajemy tylko niebieskie widgety (nie czerwone). Czerwone widgety chcemy umieścić w negatywnych słowach kluczowych. Nie chcemy, aby osobie szukającej czerwonych widgetów wyświetlały się nasze reklamy.

 

2. Kolejną rzeczą jest planowanie reklam

Niestety dosyć często nie jest ono wykorzystywane najlepiej. Jeśli jesteśmy firmą, która pracuje od godziny 9 do 17 i chcemy przyjmować zamówienia tylko w tych godzinach, to czasami mądrze jest ustawić wyświetlanie naszych reklam dokładnie w tym właśnie czasie. Dzięki temu nie marnujemy pieniędzy na wyświetlanie reklam przez cały wieczór.

Inną rzeczą, którą można zrobić z planowaniem reklam jest spojrzenie na kilka raportów w Google AdWords i sprawdzenie, kiedy ludzie klikają na nasze reklamy, a kiedy kupują coś od nas. Warto pozostawić wyświetlanie reklam na miesiąc lub dwa, co pozwoli na zebranie wielu danych. Następnie, powinniśmy wrócić do tych danych i sprawdzić, kiedy ludzie konwertują, a kiedy nie. Jeśli pomiędzy północą a 6 rano nic się nie dzieje, to możemy wyłączyć wyświetlanie reklam w tych godzinach, dzięki czemu nasz budżet będzie wykorzystywany tylko w czasie, gdy dochodzi do konwersji.

 

3. Kolejny element to mobilne wyszukiwanie

Jedną z rzeczy, na które Google naprawdę naciska jest odseparowanie mobilnych i stacjonarnych kampanii. Jeśli wszystko oszacowane jest w taj samej kampanii, to bardzo trudno jest sprawdzić, czy telefony się sprawdzają. A podzielenie kampanii jest zupełnie proste. Jest to tylko skopiowanie i wklejenie w edytorze AdWords oraz zmiana ustawień na „Pokaż tą kampanię na telefonie i pokaż tą kampanię na pulpicie”. Jedna rzecz, której należy być świadomym to, jeśli chcemy mieć mobilną kampanię, powinniśmy upewnić się, że tekst reklamy jest dostosowany na telefony. Dzięki temu, zwiększą się wyniki jakości oraz współczynnik CTR.

 

4. Współczynnik odrzuceń

Jeśli nie posiadamy konta AdWords połączonego z kontem na Google Analytics, to powinniśmy to zrobić. Ilość danych, jakie możemy zdobyć już poprzez samo połączenie tych dwóch kont jest kluczem do sukcesu każdej kampanii AdWords.

Powinniśmy zwracać szczególna uwagę na współczynnik odrzuceń. Jeśli uruchomiliśmy kampanie i słowa kluczowe, to chcemy wiedzieć, w jaki sposób nasi klienci współdziałają z naszą stroną internetową. Możemy licytować określone słowa kluczowe, przyciągać ruch na naszą stronę, a potem może on szybko „odpłynąć”. Na tego rodzaju ruchu nie powinno nam zależeć. Możemy więc przejść do kolejnego poziomu słów kluczowych i zobaczyć, jak wiele odwiedzających stronę dla tego określonego słowa kluczowego, spędza przede wszystkim dużo czasu na jej oglądaniu. Osoby, które opuszczą stronę należą do grupy użytkowników, których nie chcemy.

 

5. Spójrzmy na lokalizację

Pojawia się mnóstwo kont AdWords, w których ludzie szukają klientów w Wielkiej Brytanii, ale w rzeczywistości ich konto jest ustawione na target w USA i na inne kraje. Proste zawężenie może w tym przypadku bardzo pomóc w oszczędzeniu pieniędzy.

Warto zwrócić uwagę na miejsce, do którego kierujemy naszą ofertę. Jeśli szukamy określonej lokalizacji w Wielkiej Brytanii, np: mamy sklep z warzywami albo lokalną kwiaciarnię, to nie będziemy chcieli być reklamowani w całej Wielkiej Brytanii. Jeśli naszymi targetem jest konkretna nisza, to powinniśmy upewnić się, że ustawiliśmy lokalizację w taki sposób, żeby nie tracić pieniędzy na licytacje i wyświetlanie słów kluczowych w  miejscach, do których nawet nie będziemy się kierować.

 

6. Następne są sieci – partnerskie wyszukiwanie, sieć na wyświetlaczu oraz ogólna sieć wyszukiwania

Po utworzeniu konta AdWords jest ono domyślnie ustawione, aby wyświetlać nasze reklamy we wszystkich tych sieciach. Jeśli zamierzamy korzystać z sieci na wyświetlaczu, to powinniśmy upewnić się, że nasza kampania jest do tego skierowana, aby potem móc zobaczyć, co jest rzeczywiście konwertowane, a co nie. Tak więc, zalogowanie się i sprawdzenie w ustawieniach, czy nasza oferta jest określona na sieci, w których chcemy, aby nasze reklamy były wyświetlane, może pozwolić zaoszczędzić nam duże pieniądze.

 

7. Kolejną rzeczą jest wynik jakości

Jest to jeden z najważniejszych czynników w ustalaniu na koncie AdWords, jak dużo pieniędzy zamierzamy wydać. Słowa kluczowe i kampanie, które zdobyły niski wynik jakości będą miały znacznie większe koszty i znacznie wyższy koszt kliknięcia. Dlatego też, trzeba upewnić się, że nasze kampanie są tak zoptymalizowane jak to tylko możliwe, że jest tam CTR, że reklamy są istotne, a słowa kluczowe znajdą się na stronach landingowych, które odnoszą się do konkretnych słów kluczowych. W wyniku tego, nasz wynik jakość pójdzie w górę. AdWords nagradza reklamodawców z wysokimi wynikami jakości, obniżając kwotę, jaką muszą płacić za kliknięcie. Jest to więc coś, na czym powinien skoncentrować się każdy reklamodawca .

 

8. Typy dopasowań

AdWords to naprawdę sprytne narzędzie. Kiedy po raz pierwszy tworzymy kampanię, każde słowo kluczowe trafia do przybliżonego dopasowania. Jeśli zdecydujemy się na dopasowanie przybliżone, to Google będzie wyświetlał nasze reklamy dla wszystkiego, co uzna za istotne dla danej frazy. Może być to dosyć niebezpieczne, ale może również przynieść nam trochę „tańszego ruchu”.

Aby zdobyć więcej ukierunkowanych słów kluczowych, powinniśmy zdecydować się na dokładne dopasowanie. Jego koszt jest wyższy, w zależności od rodzaju słów kluczowych, ponieważ nasze reklamy będą pokazywane dla tych konkretnych słów kluczowych. Jeśli wiemy, że słowa kluczowe dobrze działają i zrobiliśmy już kilka testów, to lepiej zdecydować się na dokładne dopasowanie, ponieważ  znamy ruch, do którego zamierzamy dotrzeć i wiemy, ze będzie dla nas konwertował.

 

9. Podzielone testowanie

Kilka miesięcy temu, AdWords wprowadził nową zasadę dotyczącą rozpoczęcia automatycznej rotacji reklam po 30 dniach. Chodziło tutaj o pokazanie najbardziej optymalnej reklamy. Wywołało to wzburzenie wśród społeczności PPC, ponieważ coś, czym wszyscy żyli zostało zburzone przez podzielone testowanie tekstu reklamy, aby upewnić się, że pokazujemy najlepszą możliwą reklamę dla swoich użytkowników. Trzeba było przyjąć założenie, że „pokazujemy daną reklamę przez 50% czasu i kolejną też przez 50% czasu”, aby dokładniej zrozumieć, która reklama działa lepiej.

Warto zauważyć, że co 30 dni uczestniczymy w procesie tworzenia i aktualizowania tekstu reklamy. Uniemożliwi to Google AdWords decydować za nas, które reklamy są istotne i które będą pokazywane. To od nas zależy, jaką reklamę będą widzieli nasi klienci.

 

10. Na koniec, remarketing

Co ciekawe, uruchomienie kampanii remarketingowej jest znacznie tańsze niż uruchomienie normalnej kampanii PPC. Remarketing umieszcza kawałek kodu na naszej stronie, a my możemy usytuować go na wszystkich podstronach naszej witryny. Buduje to listę wszystkich osób, które odwiedziły naszą stronę internetową. Lista ta zostaje zapisana, dzięki czemu możemy rozpocząć remarketing w późniejszym terminie.

Zasadniczo, budujemy bazę danych zawierającą wszystkie osoby, które odwiedziły naszą stronę internetową. Możemy wyodrębnić z niej te osoby, które dokonały konwersji i w zasadzie towarzyszyć im w całym Internecie z banerem reklamowym. Jest to forma komunikatu podprogowego, ponieważ nasze reklamy podążają za ludźmi, a nazwa marki zapada w ich pamięć. Potem wracają na naszą stronę i dokonują konwersji.

W porównaniu do normalnej kampanii, w kampanii remarketingowej można wyodrębnić tylko dwa rodzaje kosztów, CPC i CPA. Jest ona znacznie tańsza.

 

Są to tylko niektóre ze sposobów, które mogą pomóc nam zaoszczędzić trochę pieniędzy na AdWords. Jeśli macie jakiekolwiek pytania, prosimy o pozostawianie komentarzy.