Po zalogowaniu się do Google Analytics większość osób prawdopodobnie spojrzy tylko na ogólny ruch na swojej stronie w danym dniu i sprawdzi, czy był on wyższy czy niższy w stosunku do poprzedniego dnia. Następnie, osoby te ewentualnie obejrzą i sprawdzą wykresy. Jednak po 30 minutach takiego przeglądana, jakie jeszcze można wynieść spostrzeżenia? W większości przypadków, nie będzie żadnych. Można jednak to zmienić.
Poniżej znajduje się 10 sposobów, które pomogą nam poprawić sytuację biznesu dzięki Google Analytics.
1. W jaki sposób wypadamy w porównaniu z konkurencją?
Korzystanie z funkcji nakładki mapy w widoku kraju jest zazwyczaj bezużyteczne i nie zapewni zbytniego wglądu w naszych odbiorców. Jednak, przejście do poziomu miasta może dać nam więcej przydatnych informacji. Na przykład, tylko dlatego, że firma ma swoją siedzibę w USA nie oznacza, że większość ruchu pochodzi z Nowego Jorku, bo może on pochodzić np: z Londynu. Jeśli poddamy wnikliwej analizie geodane i będziemy mieli pomysł na to, gdzie znajduje się większość naszych odbiorców, to będziemy mogli także zmodyfikować strategię naszej firmy w celu lepszego dopasowania tych konkretnych odbiorców.
2. Oglądający klienci vs. powracający klienci
Jeśli nasz produkt albo usługa została kupiona przez klienta tylko raz i nigdy nie zobaczyliśmy go ponownie, to naszym celem byłoby zdobycie większej liczby nowych odwiedzających naszą stronę internetową. Jeśli prowadzimy biznes powtarzalny, to wówczas celem może być zwiększenie liczby powracających użytkowników. Dobrym sposobem, aby to zrobić jest użycie plików cookie i informacji odsyłających, które pozwolą nam na wyświetlanie różnych opcji dla różnych typów użytkowników.
3. Pierwsze wrażenie jest najważniejsze
Jednym ze sposobów na zwiększenie sprzedaży jest zdobycie większego ruchu na swojej stronie internetowej. Innym sposobem będzie kontrolowanie, jak wiele osób opuściło naszą stronę. Jeśli ludzie nie zostają na niej, możemy zmodyfikować wygląd strony albo ofertę produktów tak, aby były bardziej atrakcyjne. Jest to zazwyczaj najprostsza droga, aby zwiększyć swoje dochody.
4. Czy jesteśmy kompatybilni?
Jeśli dowiemy się, których przeglądarek używają klienci, będziemy mogli ustalić, czy nasza strona jest zgodna z tymi przeglądarkami. Jeżeli 30% naszych odbiorców korzysta z Firefoxa, a nasza strona internetowa nie jest z nim kompatybilna, to może to być dla nas powodem dużych strat.
5. Jak duży mamy monitor?
Powróćmy do 1990 roku, kiedy to większość osób miało wtedy bardzo nieporęczne monitory o niskiej rozdzielczości. Dzisiaj, większość ludzi korzysta już z płaskich monitorów o wyższej rozdzielczości. W Google Analytics możemy sprawdzić, jakiej rozdzielczości używają nasi klienci. Jest to przydatna informacja. Jeżeli większość klientów korzysta z monitorów o wysokiej rozdzielczości (np: 1024×768), to warto rozważyć zwiększenie szerokości swojej strony internetowej, co powiększy powierzchnię, na której będzie trzeba zmieścić więcej informacji. Z drugiej strony, jeśli użytkownicy mają niższe rozdzielczości (np: 800×600), to musimy się upewnić, że szerokości strony nie przekracza szerokości używanej przez większość użytkowników, tak aby mogli łatwo zobaczyć wszystkie informacje pojawiające się na stronie internetowej.
6. Skąd przychodzą użytkownicy?
Powiązanie stron internetowych daje nam lepsze wyobrażenie o tym, jak ludzie trafiają na naszą witrynę. Jeśli nagle dostajemy duży „zastrzyk” ruchu ze strony, o której nigdy nie słyszeliśmy, to powinniśmy to sprawdzić. Warto zobaczyć, czy możemy ponownie uzyskać taki przypływ ruchu z tej strony.
7. Gdzie znajdują się rankingi w Google?
Możemy znać słowa kluczowe, które generują ruch dla naszego biznesu, ale czy próbowaliśmy podwyższyć rankingi dla tych słów kluczowych? Jeśli zauważyliśmy, że jakieś słowo kluczowe dostarcza dużo ruchu na naszą stronę internetową i wyświetlane jest na drugie stronie Google, to warto postarać się, aby znalazło się na pierwszej stronie. Zazwyczaj można to zrobić za pomocą optymalizacji wyszukiwarek. Można również zarejestrować się w Google AdWords i rozpocząć kampanię PPC z tym słowem kluczowym.
8. Ustalenie nowych produktów, usług lub treści
Kiedy już dowiemy się, co lubią i czego nie lubią nasi odbiorcy, to możemy zaoferować im nowe rzeczy, które mogą ich zainteresować. A jeśli lubią jedną konkretną rzecz, to możemy im zaproponować inne produkty, usługi czy nawet treści, które mogą zachwalać tą rzecz. W wielu przypadkach, łatwiej jest sprzedać klientom inny/ lepszy towar niż zdobyć nowych klientów.
9. Co powoduje, że ludzie opuszczają naszą stronę internetową?
Dane te pozwolą nam zrozumieć, czego ludzie nie lubią w naszej stronie. Jeśli mają tendencję do częstego wychodzenia ze strony głównej, trzeba rozważyć jej zmodyfikowanie. Warto stworzyć lepsze wezwania do działania czy dodać linki w innych miejscach na stronie. Można także skorzystać z Google Website Optymizer, aby poprawić wydajność swoich stron internetowych.
10. Jakie są nasze cele?
Niesamowite jest, jak wiele osób nie ma skonfigurowanych celów na swoim koncie Google Analytics. Jeśli nie mamy celów, to skąd wiemy, że zebraliśmy satysfakcjonujące nas wyniki? Dlatego też, jeśli jeszcze tego nie zrobiliśmy, to musimy ustawić i skonfigurować cele. A gdy już je mamy, to upewnijmy się, że powiązaliśmy je ze wszystkimi innymi statystykami ruchu.
Prześledźmy powyższe wskazówki i praktyczne ich wykorzystanie. Dzięki nim nie tylko zwiększymy szansę na poprawę swojego biznesu, ale i usprawnimy nasze działania, ułatwimy sobie zarabianie przez Internet oraz zdobędziemy nowych odbiorców!