Czy twoja strona internetowa e-commerce cierpi na problemy użyteczności?

Użyteczność twojej strony e-commerce może wygenerować lub zniszczyć potencjalną sprzedaż. Jak można stwierdzić czy jest to kwestia użyteczności, a co ważniejsze, jak to naprawić? Po pierwsze, sprawdź to na własnej skórze. Prawdopodobnie minęło dużo czasu od momentu gdy używałeś swojej strony jak klient. Przejdź kolejne etapy patrząc na nie oczami klienta i zobacz jak trudno znaleźć niektóre rzeczy. Sprawianie by twoja strona była bardziej przyjazna dla użytkownika powinno być procesem ciągłym – nigdy nie zakładaj, że twoja strona nie może zostać ulepszona. Ostatecznie, każde niepełne zamówienie może być powiązane z potencjalnym klientem, którego możesz już nigdy nie odzyskać.

Czy twoja strona ma problemy z użytecznością?

Bardziej technicznym sposobem ustalenia czy twoja strona nie jest przyjazna dla użytkownika jest porównanie twojego ruchu na stronie i statystyk sprzedaży do innych stron e-commerce. W zakresie sprzedaży dobrym standardem, o którym warto pamiętać, jest wskaźnik konwersji odwiedzającego na sprzedaż na poziomie 2-3 %. To oznacza, że 2-3 % wizyt na twojej stronie kończy się sprzedażą w tej samej sesji. Jeśli twój wskaźnik jest niższy być może powinieneś zbadać ponownie projekt swojej strony internetowej.

Inną kluczową daną jest procent ludzi, którzy rozpoczęli składanie zamówienia na twojej stronie, którzy właściwie jedno ukończyli. Nazywa się to wskaźnikiem konwersji lejka. Średnią wartością dla większości stron e-commerce jest wskaźnik na poziomie 29% (innymi słowy 7 na 10 zamówień nigdy w przeszłości nie zrobiło kroku „Dodaj do koszyka”). Zamknięcie transakcji to najtrudniejsza część sprzedaży, dlatego ważnym jest by wiedzieć czy twój proces składania zamówienia powstrzymuje klientów przed zakończeniem zakupów.

Pewien wgląd w skuteczność witryny możesz uzyskać patrząc na to ile czasu klienci spędzają na przeglądaniu. Według ostatnich badań średni czas to mniej niż 3 minuty. Nie koniecznie chcesz aby klienci spędzali bardzo dużo czasu na twojej stronie. Gdy klienci, którzy spędzają 3-4 minuty na stronie wydają najwięcej pieniędzy. Średni dochód znacznie spada gdy użytkownik spędza na stronie 7 lub więcej minut. Czas trwania wizyty, który jest zbyt długi może być wynikiem problemów z użytecznością twojego layout’u czy nawigacji na stronie lub procesu zamówienia w ogóle.

Jak możesz poprawić użyteczność swojej strony internetowej?

Jeśli tylko 3 zamówienia na 10 dochodzi do końca twoja witryna może być udoskonalona. Oto kilka wskazówek  by poprawić przyjazność dla użytkownika twojej strony:

Czas ładowania strony

Użytkownicy są przyzwyczajeni do szybkich stron internetowych i nie będą mieć cierpliwości do twojej, jeśli jest za wolna. Możesz zacząć od wyboru serwera, który będzie w stanie unieść ciężar ruchu na twojej stronie i potrzebnych danych. Eliminując niepotrzebne animacje i zbyt duże zdjęcia przyspieszysz także czas ładowania się twojej strony.

Layout

Naśladuj innych: Strony internetowe zazwyczaj mają pewne wspólne elementy: logo w lewym górnym rogu, które odsyła do strony głównej, link do kasy po prawej stronie ekranu, stronę kontaktową, która dostarcza adres e-mail lub numer telefonu. Stosując się do tych konwencji sprawisz, że użytkownicy będą czuli się na twojej stronie jak w domu.

Mądrze używaj tekstu: Powiększenie, pogrubienie i wypunktowanie tekstu przyciąga wzrok klienta. Pamiętaj, że czytanie tekstu na stronie internetowej może spowodować ból oczu, dlatego unikaj czcionek, które są trudne do przeczytania i trzymaj się wyrównania tekstu do lewej strony (w przeciwieństwie do prawej lub centrum). Staraj się by tekst był krótki i słodki oraz unikaj długich paragrafów.

Ogranicz używanie zbędnych grafik: Logo firmy jest w porządku, a zdjęcia towarów są niezbędne, ale postaraj się ograniczyć liczbę pozostałych grafik do minimum. W wielu przypadkach będą odciągać twoich odwiedzających od produktów, w szczególności gdy będą one źle zaprojektowane lub nadużywane. Co gorsza mogą sprawić, że twoja strona nie będzie wyglądała profesjonalnie.

Nawigacja

Spraw by łatwo można było znaleźć poszczególne elementy: Sprawienie, że klienci znajdą drogę poprzez labirynt stron by dostać się do danej pozycji, której potrzebują, nie zachęci ich do impulsywnego zakupu i prawdopodobnie w ogóle zniechęci do sprzedaży. Ostrożnie kategoryzuj towary i poświęć czas na wdrożenie skutecznej funkcji wyszukiwania na stronie.

Ustaw konwencje nawigacji: Zrób tak by łatwo przeglądało się twoją witrynę. Przyciski odsyłające to strony następnej i poprzedniej powinny znajdować się na każdej stronie w tym samym miejscu i powinny być łatwe do rozpoznania. Lista towarów powinna być podobna w każdej kategorii. Przycisk sprawdzania powinien być najłatwiejszym przyciskiem do znalezienia na stronie.

Wstaw pasek menu: Wszystkie twoje podstrony powinny mieć podstawowy pasek menu, który pozwoli klientom na przejście z powrotem do krytycznych stron. Strona główna, Koszyk i Kontakt powinny być stronami zawsze dostępnymi. Pomaga także gdy klienci mają dostęp do ogólnych kategorii z paska menu i mogą szybko wracać lub przejść do przeglądania innego produktu.

Proces zamówienia

Uprość Koszyk: Twoi klienci chcą mieć jasny obraz tego co kupują i ile to będzie kosztować. Jeśli jest to możliwe warto załączyć szacowany koszt przesyłki. Postaraj się wyeliminować opłaty „niespodzianki” (przetwarzanie, obsługa, przesyłka, podatek), które są dodawane w procesie zamówienia. Daj im możliwość edytowania koszyka poprzez opcję zmiany ilości lub usunięcia niechcianych elementów.

Nie komplikuj: Wydaje się to być oczywiste, jednak wiele stron e-commerce tego nie przestrzega. Przeciętny proces zakupu zawiera 5 osobnych stron, a każda z nich daje klientowi możliwość opuszczenia strony przed zakończeniem sprzedaży. Nie pytaj o więcej informacji niż trzeba i uchowaj klientów od przepisywania informacji gdzie to tylko możliwe. Dołącz funkcję, która automatycznie wypełni szczegóły przesyłki kiedy są one takie same jak dane rozliczeniowe. Dobrym pomysłem jest również pokazanie paska postępu procesu, który ukazuje klientowi jak daleko posunął się w procesie zamówienia.

Nie wymagaj rejestracji: Niektóre strony internetowe wymagają rejestracji konta przed dokonaniem zakupu. To dodaje kolejny krok, czas i niedogodności w procesie zamówienia, co będzie kosztować cię część sprzedaży. Pozwól klientom najpierw dokonać zakupu, a dopiero potem oferuj im możliwość stworzenia sobie konta.

Ostatnie lecz nie najmniej ważne, rozejrzyj się i zapytaj odwiedzających o informację zwrotną dotyczącą ich doświadczeń na stronie. Nikt inny niż twój klient nie wie lepiej jak poprawić twoją witrynę.