Czy masz problemy z porzuceniami twojej strony docelowej? Marnowaniem cennego czasu i pieniędzy na nieefektywną kampanię PPC? Zmęczeniem szefem narzekającym na to, że średni współczynnik konwersji w branży jest dwa razy taki niż udało ci się osiągnąć w zeszłym miesiącu? Nie wiesz jak naprawić ten problem?
Nie bój się. Ten artykuł rozpoczyna serię dotyczącą 101 wskazówek i porad, podzielonych na 14 rozdziałów, na temat testowania, raportowania, czy wzrostu ROI, które ci pomogą.
Rozdział 1: Podstawy
Zaczęcie od podstaw może sprawić, że zamiast mieć straszną stronę docelową będziesz miał taką, gdzie ludziom trudno będzie znaleźć jakąś dziurę. Zastosuj je energicznie od samego początku, a następnie popraw jakość swoich stron przez zgłębianie obszarów, które omówimy później.
1. Wysyłaj ludzi na istotne i targetowane strony
Twoja strona główna jest misz-maszem zorientowanym na komunikację. Zazwyczaj z jakiegoś powodu. Mając to na uwadze oprzyj się pokusie wysyłania tam ludzi ponieważ jest ona skierowana bardziej na osobę o typie ciekawego odkrywcy niż osobę, która dotarła tam poprzez baner albo link w AdWords. Pomyśl o jednym celu, jednej wiadomości, jednej akcji. I popraw jedną stronę, a właściwie zrób nową, stronę docelową.
2. Zapewnij spójne doświadczenia
Od reklamy do strony docelowej i na miejscu przeznaczenia, design, wiadomości i sygnały powinny być spójne z tym, czego oczekiwał użytkownik klikając w link lub baner. Twoja reklama jest źródłem, więc używając rzecznej analogii, powinieneś pić na końcu podróży z tego samego strumienia, z którego piłeś na początku.
3. „Nie nudź nas…przejdź do refrenu” (Roxette)
Tytuł tej wskazówki pochodzi z albumu z największymi hitami najlepszej szwedzkiej grupy pop Roxette. Jako jedni z mistrzów popu wiedzieli jak podkreślić najważniejszy element każdej piosenki, refren. Co więcej, nikt nie lubi gaduł.
Gdy mamy do czynienia z internetowymi perspektywami musisz od razu przechodzić do rzeczy.
Pamiętaj jednak, że czasami trzeba zapewnić pewne redakcyjne lub instruktażowe wprowadzenie do tematu. W takim wypadku upewnij się jednak, że tak jak Roxette, odpowiednio wyróżniasz soczyste bity.
4. Przyciągnij uwagę odwiedzających jasnym i zwięzłym nagłówkiem
Wyobraź sobie, że chodzisz po ruchliwej ulicy w centrum miasta. Patrzysz na automat z gazetami i widzisz wielki czarny nagłówek. Jeśli przyciągnie twoją uwagę zatrzymasz się, pochylisz i chwilę poczytasz. Jeśli jest naprawdę dobry być może nawet go kupisz.
I odwrotnie, jeśli jest to tylko wielka strona z małą czcionką bez żadnego widocznego celu, nawet nie zwolnisz kroku.
Zrób tak aby twój nagłówek był jasny, łatwo zauważalny i znajdował się w odpowiednim miejscu na stronie.
5. Segmentacja ruchu i użytkowników
Jeśli masz wiele typów użytkowników stwórz stronę docelową dla każdego segmentu i kieruj ruchem za pośrednictwem osobnych źródeł. To pozwoli ci zmierzyć najbardziej efektywną segmentację rynku. Jeśli twoja strona docelowa ma rozszerzoną logikę albo możliwości geolokalizacji możesz być w stanie stworzyć jedną stronę, na której treść zmienia się w zależności od odwiedzającego. Upewnij się jednak, że twoje śledzenie będzie w stanie obsłużyć te zawiłości.
6. Usuń bałagan
Pamiętasz tę reklamę internetową, która miała jeden przycisk mówiący „Nie klikaj mnie”? Nikt nie mógł się oprzeć. Nie tylko było to kuszące, ale nie miało także żadnej konkurencyjnej informacji. Podczas tworzenia strony docelowej, cofnij się od czasu do czasu, spójrz na to z dystansu i zobacz ile rzeczy walczy o twoją uwagę.
Ulepszaj swoją stronę docelową dopóki odpowiedź nie brzmi „Jedna”.
Obserwuj-Usuń-Powtórz
7. Usuń nawigację
Podobnie, nie dawaj ludziom pełnowymiarowych doświadczeń związanych ze stroną internetową. Często płacisz za ich obecność, więc utrzymuj ich koncentrację i na odpowiedniej ścieżce. Jeśli naprawdę chcą znać twój ulubiony kolor, albo odnaleźć cię na Google Maps mogą wejść na twoją stronę innym razem. Każda opcja nawigacji jaką im zapodasz osłabia ich uwagę.
8. Zmniejsz czytanie do minimum
Upewnij się, że odwiedzający mają szansę na zapoznanie się z najważniejszymi rzeczami na stronie. Jeśli jest to pogrzebane wśród pięciu akapitów tekstu, może umknąć ich uwadze.
Wyjątkiem od reguły będzie strona zaprojektowana dla zapewnienia wysokiego poziomu szczegółów (takich jak strona Książki na Amazon), ale zazwyczaj jest to lepiej wykorzystywane jako podstrona „Szczegóły produktów”, a nie na stronie docelowej.
9. Powyżej zakładki
Tak bardzo jak to stwierdzenie napawa nas smutkiem i nie jest istotne dla niektórych rodzajów stron, wciąż odnosi się do strony docelowej.
Twoja główna wiadomość i wezwanie do działania musi znajdować się powyżej zakładki (na dole ekranu dla średniej rozdzielczości przeglądarki twojego rynku docelowego).
Czy to naprawdę ma jeszcze znaczenie?
Pomimo istnienia odnoszących sukcesy długich stron takich jak strony ze szczegółowym opisem produktów na Amazon.com, wciąż musisz upewnić się, że wezwanie do działania umieszczone jest nad zakładką (i jest powtarzane regularnie podczas przewijania strony w dół). Pozwoli to ludziom na czytanie w komfortowych warunkach i będą wiedzieli co zrobić gdy pojawi się u nich chęć zakupu. Niektóre przykłady takich stron:
- Amazon – z niektórymi z najważniejszych informacji (opinie użytkowników) od 2 do 5 przesunięć ekranu w dół ludzie zrozumieli, że nie całe złoto znajduje się na powierzchni
- MySpace – gdy miliony dzisiejszej młodzieży zaczęły tworzyć swoje własne strony używając MySpace, nauczyli się cenić tę długą formę
- The Wheel Mouse – zapewniając pomocną dłoń przez całą drogę wprowadzenia ulepszonego mechanizmu interakcji. Kółko przewijania w myszce komputerowej usunęło konieczność używania pasków przewijania. Na szczęście Apple także umieścił to w swoich myszkach.
Powtarzanie wezwania do działania na długich stronach
Jeśli jesteś zobowiązany do zrobienia długiej strony docelowej (np. jako standardowy formularz) staraj się powtarzać twoje główne wezwanie do działania w wygodnych odstępach czasu. To pomoże wzmocnić twój cel. Zauważ także, że różni ludzie reagują na różną treść, więc może minąć 2/3 drogi zanim uwierzą w to co mówisz. Jeśli jest tam przycisk i dopasuje się on do ich emocjonalnego związku z twoją wiadomością jest duża szansa, że będą bardziej skłonni do konwersji.
10. Kongruencja
Kongruencja odnosi się do koncepcji zapewnienia, że każdy element na twojej stronie docelowej odnosi się do albo wspiera wartość oferty podstawowej. Spójrz na twój design i kopię, jeśli nie wspiera bezpośrednio twoich celów poczuć to i popraw.
11. Eksperymentuj z różnymi typami mediów
Wideo stało się tak powszechne w szerokopasmowym świecie, że przestało być barierą ( kilka lat temu i na kilku rynkach dzisiaj przeszkodą były opóźnienia związane z załadowaniem się filmu). Odwiedzający mogą poświęcić więcej czasu na twojej stronie gdy zaangażują się w pasywne działania, takie jak oglądanie wideo, gdyż jest to łatwiejsze niż czytanie. Ten dodatkowy czas może być różnicą pomiędzy tym, czy ktoś usłyszał twoją wiadomość czy nie. Jak wszędzie, ważna jest jakość. Powiedz coś ważnego i zrób to dobrze. Jeśli nie potrafisz zbudować czegoś o wysokiej wartości, zdecyduj się na pokazanie twojego produktu lub pomysłu.
Ludzie spodziewają się niskiej jakości nagrania, a dobra jakość może zwiększyć realizm i autentyczność ciebie i twojego podejścia. Zwłaszcza jeśli w komunikacie chodzi o to co mówisz i jak to mówisz, a nie o wartość produkcyjną materiału.
12. Daj możliwość wirusowego dzielenia się twoją stroną docelową
Jeśli twoim celem jest stworzenie szumu za pomocą strony docelowej, takiej jak gra flash albo element humorystyczny, upewnij się, że można się nią łatwo podzielić poprzez powszechne portale społecznościowe.
Najbardziej oczywistym wyborem są Twitter i Facebook. Jeśli to co robisz jest warte like’a lub tweet’a mogą się one przyczynić do szybkiego rozprzestrzenienia się twojej wiadomości w sposób wykładniczy.
Kluczem do sukcesu jest fakt, że to działanie nie jest w 100% altruistyczne. Udostępniając treść poprzez Twittera czy Facebooka dodaje się zawartość do własnej osi czasu rozszerzając swoją internetową osobowość o coś co ma reprezentować nasze przekonania.
To przypomina psychologię otaczania się płytami CD, winylami lub książkami gdzie przyjemność zyskujesz z reakcji innych osób na twój gust.
13. Zapewnij dodatkową wartość w potwierdzeniu lub stronie do podziękowań
Jeśli prosisz swoich odwiedzających o dane personalne na twojej stronie docelowej (np. takie jak e-mail) pójdź o krok dalej i na stronie do podziękowań daj im jakiś bonus. To może być coś użytecznego jak link do powiązanych z twoją stroną treści albo całkowicie darmowy raport. Danie czegoś za darmo (albo za adres e-mail) jest dobre. Zaskoczenie kogoś dając mu bonus jest świetne.