Czy zwracasz już uwagę na marketing mobilny? Po latach bycia kolejną „dużą rzeczą” telefon może wreszcie być obecną „dużą rzeczą”. Niestety tu pojawia się problem. Większość ludzi nie wie jak tego dowieść. Wspólne badanie Association of National Advertisers i MediaVest pokazuje, że marketerzy są podekscytowani możliwościami marketingu mobilnego, ale też sfrustrowani udowodnianiem zwrotu z inwestycji (ROI). Czy jesteś jednym z nich?
Rozważ te ważne dane:
- 96% marketerów obecnie używa lub planuje włączenie marketingu mobilnego do swojego marketingu mix
- 85% zgłasza chęć zwiększenia budżetów na działania w marketingu mobilnym w najbliższej przyszłości
- 84% korzysta z mobilnych stron internetowych; 79% korzysta z mobilnego wyszukiwania; 76% korzysta z aplikacji mobilnych, a 75% z wyświetlania mobilnych reklam
- 42% troszczy się o posiadanie odpowiednich metryk mobilnych
- 42% zgłasza możliwość udowodnienia RO!
- tylko 21% utrzymuje, że odnosi sukcesy w sferze mobilnej – spadek w porównaniu z 2010 r.
Aby pomóc złagodzić frustrację pod spodem znajdują się studia przypadków. Dotyczą one możliwości płynących od optymalizacji stron internetowych dla urządzeń mobilnych poprzez aplikacje mobilne, wyszukiwania na urządzeniach mobilnych, reklam mobilnych, MMS, sms, QR kodów aż do social media. Dodatkowo udowadnia, że ROI jest osiągane częściej gdy marketerzy realizują marketing mobilny w określonym celu biznesowym niż gdy dla dobra mobilności.
Oto 16 studiów przypadków udowadniających ROI dla marketingu urządzeń mobilnych:
1. BMW: Firma zaczęła używać MMSów by przesyłać zdjęcia, wideo oraz pliki audio i tekstowe do zindywidualizowanych ofert opon śniegowych. Ich konwersja wzrosła o 30%.
2. Caritas Home Care: Mieszcząca się w Bostonie agencja zdrowia używała urządzeń mobilnych dla zdrowia w celu zwiększenia komunikacji i gromadzenia swoich danych o swoich 150 mobilnych lekarzy. Caritas udokumentował jak urządzenia mobilne uratowały 19200 godzin i 98 godzin na lekarza w ciągu roku. Chociaż Caritas nie wydał pensji lekarzy, jeśli założymy stawkę 50 dolarów za godzinę (co jest zachowawczym założeniem) Caritas zaoszczędził 960 000 dolarów. Jeśli urządzenia kosztowały 100 dolarów na 150 lekarzy to 15 000 dolarów to ROI będzie wynosiło 64:1.
3. Dunkin Donuts: Użyli SMSów i wiadomości tekstowych w celu zwiększenia ruchu w sklepie i przyciągnięciu sprzedaży. Kampania smsowa oferuje mobilne kupony. Zwiększyło to ruch w sklepie o 21%.
4. Hair Club: Wiodący dostawca środków na porost włosów dla mężczyzn i kobiet w Ameryce Północnej stworzył mobilną stronę w tylko jednym celu, żeby użytkownicy urządzeń mobilnych korzystali z „wciśnij by zobaczyć wszystko” aby ujrzeć więcej informacji. Ten przycisk przechodzi do sprzedawcy w kilka sekund. Kiedy połączenie zostanie wykonane ich ścisłe tempo wykładniczo wzrasta. ROI dla stron internetowych na urządzenia mobilne wynosiło 30:1.
5. Harley-Davidson: Firma chciała utrzymać widoczność wśród obecnych klientów i pozyskać nowych klientów i dochód poprzez wakacyjną promocję. Sprzedawali towary powiązane z ich motorami poprzez mobilny klub Route 66. Komunikacja 12-dniowej świątecznej kampanii była promowana poprzez mobilną kampanię social media. Na kaskach sprzedaż wzrosła o 250%, na kurtkach skórzanych o 16% i były także znaczące wzrosty ruchu sezonowego, co również stanowiło cel.
6. Hotel Tonight: Firma starała się pozyskać nowych klientów, którzy chcieliby pobrać ich aplikację z rezerwacjami hotelowymi last minute i ostatecznie użyć jej do rezerwacji noclegu. Aby zdobyć nowych użytkowników swojej aplikacji (dostępne w App Store i Google Play) Hotel Tonight użył targetowania na Facebooku i dwóch kluczowych produktów: reklamy instalującej aplikację mobilną i Ofert Facebooka. Przez 3 miesiące Hotel Tonight ruszył z aplikacją, która: 1) Przyciągała ludzi do App Store, 2) Była kierowana do konkretnych osób w oparciu o dane demograficzne, zainteresowania i pasje takie jak „podróżnicy”, „rodzice” i „golf”, 3) umieszczane informacje skierowane były do użytkowników iOS. Hotel Tonight otrzymał 10 razy większy wskaźnik „kliknij by ujrzeć wszystko” i 80% wyższy zwrot z wydatków na reklamę na Ofertach Facebooka niż średnie wydatki na reklamy na urządzeniach mobilnych.
7. Janssen (Psoriasis 360): Wprowadził aplikację na urządzenia mobilne aby pomóc pacjentom z łuszczycą śledzić ich stan zdrowia. Indeks pomagał im gdy szukali profesjonalnej opieki i pozwalał ich lekarzom oceniać ich stan. Janssen otworzył także stronę na Facebook, który moderował ze względów regulacyjnych, by pozwolić pacjentom na opowiadanie ich osobistych historii i posiadał ponad 30 000 postów i komentarzy. Według Janssen inwestycja w aplikację mobilną przekroczyła założenia w osiągnięciu ROI, a co ważniejsze w odpowiedniej chwili dostarczyła odpowiedniej terapii odpowiednim pacjentom.
8. McDonald’s: Firma stworzyła aplikację „Znajdź restaurację” aby umożliwić konsumentom odnajdywanie restauracji McDonald’s późno w nocy. 2/3 tych restauracji zamyka się o 23. McDonald’s użył technologii opartej o lokalizację i geo targetowanie powyżej linii by uniknąć wysyłania potencjalnych klientów do zamkniętych lokali. W ciągu trwania kampanii aplikacja została ściągnięta 1 300 000 razy i kiedy sprzedaż została obliczona kampania przyniosła ROI 2:1.
9. PETCO: Firma spodziewała się, że stworzenie strony na urządzenia mobilne i kampanii reklamowej na takie urządzenia będzie się składać z wyższych konwersji na kupony i oferty. Wykupywanie kuponów na urządzenia mobilne przewyższyło liczebnie wykupywanie kuponów online 5 do 1 niż zwracanie kosztów strony internetowej i kampanii reklamowej.
10. PIZZA HUT: Sieć stworzyła zoptymalizowaną na urządzenia mobilne stronę internetową zintegrowaną z ich systemami back-office i wszystkie urządzenia miały dostosowane doświadczenie użytkownika. Pod koniec pierwszego tygodnia od wprowadzenia, zamówienia z tej strony stanowiły 10% wszystkich zamówień online rosnąc do poziomu 60% w każdym tygodniu.
11. Roy’s Restaurant: Firma stworzyła płatną kampanię wyszukiwarki tylko na urządzenia mobilne, która pozwoliła im na budżetowanie, licytację, targetowanie i śledzenie wydajności urządzeń mobilnych w oderwaniu od pulpitu ich kampanii AdWords. Skupili się także na numerach telefonu „kliknij by zadzwonić” w lokalnych reklamach w Google na urządzenia mobilne i hiper lokalnym reklamowaniu. Osiągnęli zdumiewające 8:1 ROI poprzez skupienie się jedynie na reklamie na urządzenia mobilne.
12. Vegas.com: Zauważyli, że odwiedzający ich stronę do rezerwacji podróży i rozrywki nie zostają długo. Stworzyli wersję na urządzenia mobilne: 1) strony głównej, 2)Strony kategorii, 3) Narzędzie wyszukiwania pokojów hotelowych ze specjalną funkcją do poprawy doświadczeń klienta z urządzenia mobilnego. Poprawione doświadczenie związane z urządzeniami mobilnymi przyniosło: 1) 22% spadek wskaźnika odrzuceń, 2) 16% wzrost liczby wyświetleń strony i wyższy o 4% współczynnik konwersji.
13. Verizon: Użył QR kodów by przejąć klientów, którzy zeskanowali QR kod poprzez wzięcie udziału w konkursie by wygrać smartfona, poprzez udostępnianie na Facebooku. Jeśli jeden ze znajomych przyniósł telefon Verizon oryginalny klient otrzymywał darmowy smartfon. Ta całkiem niezła promocja, która wygenerowała 35 000 dolarów dodatkowych dochodów w ciągu tygodnia promocji z zaledwie 1000 dolarów inwestycji. Promocja przyniosła 200% wzrost sprzedaży smartfonów, oszałamiającą liczbę, która może być przypisana do kodów QR.
14. Winnepeg health authority: Firma używała smsów by skłonić dorosłych w wieku 18-24 lat do przebadania się na obecność chorób wenerycznych przenoszonych drogą płciową, podnieść poziom świadomości na temat tych chorób i usunąć fałszywe wyobrażenie na temat tych badań. Wystarczyło przesłać smsem słowa PEEINACUP na krótki numer 82442 lub wejść na stronę www.peeinacupwinnipeg.ca by znaleźć lokalizację klinik i mieć szansę na wygranie 1000dolarów. W ciągu 4 tygodni kampanii stronę odwiedziło ponad 10000 osób, a 825 osób wzięło udział w konkursie. To 1,2% całej docelowej populacji Winnipeg.
15. Wooga: Trzeci największy na świecie producent gier społecznych. Wśród jego popularnych gier jest np. Diamond Dash, gra z kolorowymi diamentami wymagająca od gracza dopasowania 3 lub więcej kolorowych kamieni w poniżej 60 sekund. Wooga uruchomił sponsorowane historie w nowościach Facebook na urządzenia mobilne, które były wyświetlane gdy jeden z przyjaciół zagrał w grę przynajmniej przez cztery minuty lub dwa razy w ciągu ostatniego miesiąca. Ta strategiczna kampania odniosła wielki sukces zwiększając liczbę instalacji o ponad 25% i obniżając koszt na instalację o 10%.
16. zPizza: Ich celem było zdobycie co najmniej 1000 ciężkich użytkowników, którzy wydają około 50 dolarów miesięcznie w każdej z ich restauracji. Mieli także program lojalnościowy, zTribe, by móc identyfikować stałych klientów i nagradzać ich loteriami czy gotówką i informować o nowych produktach. zPizza zdecydował się na użycie smsów w celu podniesienia liczby rejestracji i terminowości nagród zTribe i informacji o produktach. Rezultatem była 5% poprawa w rejestracji i 106% wzrost konwersji dla udziału w programie.
A czy twoja firma używa marketingu na urządzenia mobilne? Czy według ciebie te studia przypadków dowodzą ROI? Czy uczą jak marketing na urządzenia mobilne może pomóc ci w biznesie?