Marketing Mobilny: 17 przydatnych wskazówek

Czerwiec 3, 2012 Urządzenia Mobilne

Czy wiecie, jakie są trzy najczęściej wyszukiwane słowa dotyczące marketingu mobilnego w Google? Pierwsze to „marketing mobilny”, drugie „media mobilne”, a najbardziej popularna fraza brzmi „czym jest marketing mobilny?”.

Takie dane sugerują, że wciąż szukamy informacji na temat tej rozwijającej się branży. Jeśli jednak ludzie wciąż zadają pytania, czym jest marketing mobilny, to prawdopodobnie będą też zmagali się z problem dotyczącym generowania leadów w działalności, którą prowadzą.

Mając to na uwadze, poniżej znajduje się infografika o nazwie „The 17 R’s of Mobile Marketing”, oparta na rozdziale bestsellerowej książki z zakresu marketingu mobilnego „GO Mobile” autorstwa Jeanne Hopkins i Jamie’go Turnera.

Te 17 punktów dotyczących marketingu mobilnego powinno ułatwić wejście w jego świat oraz pokazać kilka najlepszych praktyk, które pomogą w generowaniu leadów przez naszą firmę.

 

 

17 wskazówek dla  marketingu mobilnego!

1)      Przejrzyj (review) swoje analityki internetowe w celu ustalenia, jaki procent osób odwiedzających naszą stronę korzysta z urządzeń mobilnych. Łatwym sposobem, aby to sprawdzić jest Google Analytics, który dostarcza danych na temat tego, czy odwiedzający wchodzą na witrynę z komputera stacjonarnego czy z urządzenia mobilnego. Jeśli prowadzimy handel detaliczny, to „mobilne wizyty” mogą stanowić do 50% całkowitego ruchu na stronie. W przypadku firmy B2B będzie to ok. 15%. Poprzez śledzenie wizyt pochodzenie mobilnego i stacjonarnego otrzymujemy wgląd w to, jak rozkładają się szanse znalezienia informacji na temat naszych produktów i usług.

2)      Odpowiednie (relevant) komunikaty są ważną częścią marketingu mobilnego. Świetnym sposobem, aby je stosować jest zapytanie ludzi o to, kto popiera komunikaty z zakresu marketingu mobilnego, stosowane, aby przedstawić ich interesy podczas rejestracji. Dla przykładu, jeśli nasza firma bierze udział w targach, można zachęcić ludzi do podpisania i odebrania za darmo upominków poprzez zeskanowanie QR kodu na stoisku firmy. Następnie można poprosić ich o wyrażenie swoich interesów, co zapewni, że w przyszłości będą otrzymywali istotne i znaczące wiadomości.

3)      Poproś (request) o informacje od swoich subskrybentów, dotyczące tego, w jaki sposób postrzegają nasze mobilne kampanie marketingowe. Można to zrobić za pomocą poczty elektronicznej albo za pomocą ankiet przesłanych na smartfony. Jeśli zdecydujemy się na drugą możliwość, to pamiętajmy, aby pytania były krótkie i zamknięte. Pytanie takie jak „czy możesz ocenić w skali od 1 do 5 naszą obsługę klienta?” będzie w tym przypadku znakomite. Należy natomiast unikać otwartych pytań typu „czy możesz opisać swoje ostatnie doświadczenie dotyczące obsługi klienta?”.

4)       Pozyskiwanie (recruit) klientów otwartych na nasze mobilne kampanie marketingowe. Jeśli nasz target stanowią osoby pomiędzy 14 a 45 rokiem życia, to będą oni otwarci na korzystanie ze smartfonów i łączenia się za pośrednictwem mobilnej kampanii marketingowej. Ale jeśli naszą grupą docelową są osoby poniżej 13 roku życia albo powyżej 65 roku życia, to marketing mobilny może nie być dla nich najlepszą opcją, ponieważ nie korzystają z telefonu w tak dużym stopniu jak poprzednia grupa.

5)      Rejestracja (registering) do mobilnych programów marketingowych powinna być łatwa, a formy niezwykle krótkie. Przyjazne formy uzyskają lepsze wyniki niż te, które są dłuższe i bardziej szczegółowe. Pamiętajmy jednak, że nie dotyczy to oświadczenia o ochronie prywatności. Klienci chcą wiedzieć, w jaki sposób informacje, których dostarczą będą użyte. Warto zapewnić im możliwość, aby łatwo mogli przeczytać tekst, który jest drobnym drukiem.

6)      Oceń (rate) przydatność kampanii dla naszych subskrybentów, na skali od 1 do 10 (gdzie 10 oznacza „najbardziej pomocna”). Dzięki temu, możliwe będzie śledzenie procentów, które zapewniają wysoką jakość kampanii. Dlaczego jest to ważne? Kiedy wyraża zgodę na to, abyśmy mogli do niego dotrzeć za pośrednictwem urządzenia mobilnego, to jednocześnie daje nam bardzo osobiste zaproszenie (pomyśl jak wiele osób trzyma swoje telefony blisko siebie i nie udostępnia ich nikomu). Dlatego też, komunikaty marketingowe wysyłane na telefony powinny dostarczać czegoś niosącego prawdziwą wartość

7)      Umieszczenie  w wiadomości lokalizacji (region) może być bardzo cenne dla klientów, szczególnie, gdy subskrybenci są zachęcani do odwiedzenia miejsca jakiejś promocji. Firma SUBWAY w Wielkiej Brytanii była sponsorem SMS-owej kampanii, w której klienci, gdy pojawili się we wskazanym miejscu  otrzymywali specjalne oferty. Wdrożenie mobilnych komunikatów marketingowych, które potwierdzają określoną lokalizację odbiorcy spowoduje zwiększenie współczynnika konwersji (ROI).

8)      Kolejną możliwością, jaką dają komunikaty marketingowe są przypomnienia (reminders) o istotnych informacjach czy zadaniach. Lekarze korzystają z SMS-ów, które przypominają pacjentom o terminie wizyty. Sieci telewizyjne uruchomiły reklamy mobilne, które pozwalają ustawić na kalendarzu w telefonie przypomnienia dotyczące zaplanowanych audycji.  Możliwości jest więc bardzo dużo.

9)      Szanuj (respekt) częstotliwość wysyłania mobilnych wiadomości. Jedno z badań CTIA.org wykazało, że wiadomości tekstowe są czytane w ciągu 4 minut od ich otrzymania. Dla porównania, w przypadku wiadomości e-mail jest to 48 godzin. Ponieważ ludzie czytają mobilne wiadomości niemal natychmiast, współczynnik zużycia jest wyższy niż w przypadku innych form marketingowych. Zbyt wiele komunikatów może zwiększyć liczbę rezygnacji z subskrypcji.

10)   Wysyłaj (return) na bieżąco ważne powiadomienia do klientów, aby nie stracić zaangażowania jakim darzą nasza firmę. Dwie pomocne wiadomości brzmią: „twoje zamówienie zostało wysłane” i „to jest twój numer identyfikacyjny”. Jeśli osoba zdecydowała się na otrzymywanie mobilnych wiadomości, to chciałaby być informowana o istotnych dla niej kwestiach. Zawsze warto dodać przypomnienie mówiące, że w każdej chwili może zrezygnować z subskrypcji. Tego typu elastyczność buduje zaufanie w stosunku do aktualnych i potencjalnych klientów.

11)   Odpowiadaj (respond) niezwłocznie na wiadomości tekstowe od potencjalnych i aktualnych klientów. Są one tak samo ważne jak rozmowy telefoniczne czy e-maile. Niestety, są też często pomijane lub nie trafiają do nas. Nic tak nie frustruje odbiorcę jak ignorowanie, dlatego też warto zaopatrzyć się w system, który będzie temu zapobiegał.

12)   Prowadź dokumentację (rekord) wszelkich problemów i wątpliwości zgłaszanych przez klientów. Każdy problem musi zostać rozwiązany, a osoba, która go zgłosiła powinna zostać w odpowiedni sposób poinformowana. Czasami może wiązać się to ze zmianą strategii kampanii albo może oznaczać zmianę taktyki. Tak czy inaczej, dzięki śledzeniu opinii i informacji zwrotnych od klientów, możemy dostosować swoją kampanię i poprawić wyniki sprzedaży.

13)   Odpowiedzialne (responsible) kampanie i programy zachęcają klientów do szukania kolejnych ogłoszeń. Warto zaprojektować swoja kampanię w sposób zwięzły, ale kuszący i zachęcający grupę docelową. Skuteczna mobilna kampania marketingowa dostarcza klientom czegoś wartościowego oraz składa dodatkową obietnicę dla tych, którzy są zaangażowani w markę. Często aplikacje mobilne, takie jak Faursquare czy SCVNGR  zapewniają dodatkowe bonusy dla ludzi, którzy są aktywni na stronie internetowej.

14)   Kampanie przekierowujące (referral campaigns) mogą być świetnym sposobem na zdobycie nowych subskrybentów i klientów. Jednym ze sposobów, aby to zrobić jest uruchomienie mobilnego banera w ramach kampanii reklamowej. Po kliknięciu na baner, automatycznie wysyłana jest wiadomość tekstowa albo e-mail do wirtualnych znajomych użytkownika. Dzięki funkcji „przesłania do znajomych” możemy dużo zyskać i poprawić współczynnik zwrotu z inwestycji.

15)   Istotną kwestią jest oparcie się na (rely) dobrym oprogramowaniu i systemach, które nie tylko rzetelnie wdrożą mobilne komunikaty marketingowe, ale także zmierzą i dostarczą statystyk dotyczących skuteczności kampanii. Bardziej wiarygodne dane, które tworzą kampanię przekładają się na bardziej wiarygodne wyniki.

16)   Rzeczywistość (reality)wygląda tak, że marketing mobilny jest czymś nowym i jeszcze niewiele firm w pełni zastosowało mobilne strategie marketingowe w stosunku do swoich klientów. Podczas gdy zdecydowana większość firm ma w planach wprowadzenie mobilnych kampanii marketingowych w 2012 roku, to jeszcze do niedawna, większa część firm nawet nie uwzględniała tego w swoich planach. Marketing mobilny wzrasta coraz bardziej, a ten wzrost cały czas przyśpiesza.

17)   Szybkie dostosowanie (rapid adaptation) do nowych trendów i technik w marketingu mobilnym musi zostać włączone do planu strategii. Jeśli kampania mobilna nie działa lub jeśli istnieje lepszy sposób na realizację programu, to nie obawiajmy się zmieniać naszych planów. Poza tym, w świecie mobilnych użytkowników oczekuje się częstych zmian. Dlatego też najlepiej od razu przyjąć wszelkie usprawnienia jako oczywistą rzecz w naszej strategii.

 

Tak wiele jest zmian zachodzących każdego dnia w marketingu mobilnym. Nie należy jednak się zniechęcać i na pewno warto zagłębić się w ten ciekawy  „świat”. Nasi klienci używają telefonów niemal w każdej godzinie, każdego dnia, a my powinniśmy pójść ich śladem.

 

Czy jest coś, co pociąga Cię w marketingu mobilnym?