Dlaczego 1700 prezesów myli się w ocenie social media?

opinie

IBM zapytał prezesów (CEO) z całego świata o to, co ich zdaniem stanie się z mediami społecznościowymi w ciągu najbliższych 3-5 latach. To, co powiedzieli było jednoznaczne.

Prezes brytyjskiej firmy z branży ubezpieczeniowej stwierdził, że po raz pierwszy raz w swojej karierze czuje się stary. Współcześni dwudziestolatkowie, z którymi pracuje patrzą na kwestie społecznościowe w inny sposób. Social media są sposobem na połączenie się z przyjaciółmi i socjalizację. Dzieci zaś, zaczynają traktować media społecznościowe jako styl życia.

Ale czy większość CEO uznaje to, co dzieje się ze sferą społecznościową?

Ponad połowa badanych prezesów oczekuje, że kanały społeczne będą podstawową metodą budowania zaangażowania klientów.

Jest to istotny sposób patrzenia na social media. Marketerzy stale koncentrują się na tym, co sami komunikują i wypracowują w swoich strategiach. Jednak warto pamiętać, że kluczowe jest słuchanie  tego, co klienci mają do powiedzenia na temat naszej marki w kanałach społecznych. I tu prezesi mają rację. Lepiej, żeby nasza firma słuchała tego, co klienci mówią w kanałach społecznościowych, ponieważ jest to jedyna metoda pozwalająca na poznanie wielu opinii jednocześnie.

 

CEO z branży finansowej z Australii wraził swoje zdanie w następujący sposób:

Zbliżamy się do etapu, w którym prawie wszyscy będą musieli dowiedzieć się, jak wykorzystać social media do prowadzenia skutecznego biznesu.

Co ciekawe, poglądy dyrektorów generalnych na temat mediów społecznościowych różnią się w poszczególnych branżach. Oto rozkład punktów procentowych wśród prezesów z różnych branż, którzy oczekują, że social media staną się głównym kanałem wpływającym na zaangażowanie klienta.

Edukacja 77%

Telekomunikacja 73%

Sprzedaż detaliczna 72%

Ubezpieczenia 51%

Elektronika 52%

Produkty przemysłowe 34%

Niektórzy prezesi uznali, że prawdziwą wartością mediów społecznościowych jest fakt, iż stanowią źródło wglądu i narzędzie współpracy.

Szwajcarski CEO z branży ubezpieczeń stwierdził, że w mniejszym stopniu, korzystamy z social  media jako z kanału marketingowego czy dystrybucyjnego, a bardziej jako z platformy wiedzy, która przekazuje nam informacje na temat klientów.

Wzorując się na rynku B2B, brytyjski CEO z branży mediów i rozrywki wskazał, że klienci B2B to również klienci mediów społecznościowych i nie można tego rozdzielać.

 

Oznacza to, że niezależnie od tego czy sam wykorzystujesz media społecznościowe w celu promocji i monitoringu marki, musisz wiedzieć, że robią to także twoi klienci. Nie masz w tej kwestii wyboru, ponieważ nie można zwyczajnie zrezygnować z dialogu społecznego.

Jeden z australijskich CEO z branży zdrowotnej zauważył, że social media wzrastały szybciej niż znajomość branży, w której mamy je wykorzystać. A prezes specjalizujący się w naukach przyrodniczych ze Szwajcarii dodał, że wszyscy śmiertelnie  boją się nieobecności jego branży w przestrzeni mediów społecznościowych. Podkreślił także konieczność rozpoczęcia przez nich działań w social media, jednak jak sam stwierdził „cały czas patrzymy po sobie i ostatecznie, nic z tego nie wynika”.

 

Zdecydowanie najciekawsze stwierdzenie zawarte w tym badaniu dotyczy sposobów zaangażowania klientów, przewidzianych przez samych CEO:

Social media staną się większe niż strony internetowe, centra telefonicznej obsługi klienta i partnerzy handlowi. Staną się drugim sposobem na angażowanie klientów (cały czas numer jeden stanowić będą przedstawiciele handlowi).

 

Chociaż opinie prezesów na temat mediów społecznościowych są słuszne, to przedstawione badanie ma jedną główną wadę. Nie zadano żadnego pytania dotyczącego najskuteczniejszej metody uzyskania przychodów. A jest to bardzo istotna kwestia. Chociaż wierzymy w to, że social media są najwspanialszą rzeczą na świecie, a wymiar społecznościowy będzie głównym motorem dochodów w najbliższych 3-5 latach, to w rzeczywistości, wpływ mediów społecznościowych na przychody przegrywa z e-mail marketingiem. Jeśli chodzi o rzeczywisty marketing  kierowany do klientów, to e-mail przyćmiewa social media w zakresie preferencji konsumentów co do kanałów komunikacyjnych.

Social media to świetne narzędzie stosowane tak w biznesie, jak i w życiu. Należy z niego korzystać. Nie warto, jednak popadać w bezwzględnie zaufanie i wiarę w jego moc rozwiązywania wszystkich problemów.

 

infographic