3 kroki do stworzenia efektywnej strategii w mediach społecznościowych

Czerwiec 21, 2012 Marketing Społecznościowy

Nie masz jeszcze stworzonej strategii social media dla swojej firmy? Jeśli nie, możesz wypaść z gry, osiągając słabe wyniki.

Zgodnie z raportem rynku Social Media z 2011 roku, 78% marketerów dostrzegała widoczny wzrost ruchu na swoich stronach poświęcając jedynie sześć godzin tygodniowo na działania social media.

Firmy już prowadzące marketing społecznościowy mają szansę na osiągnięcie jeszcze większych celów w 2012 roku, tym bardziej, że przepaść miedzy tymi, którzy prowadzą już te działania, a tymi którzy tego nie robią rośnie z każdą minutą.

Dobra wiadomość? Nie musisz być już wszystkim dla wszystkich. Szanse, które daje strategia, pozwalają na stanie się skuteczniejszym jeśli będziesz działać w prosty sposób.

Michael Stelzner już wcześniej przewidział, że moda na „bycie wszędzie” zmieni się na „pojawianie się tam, gdzie jest to korzystne dla twojej firmy”. Jest to esencja, wymagająca skupienia się na miejscach w których widzisz realne efekty działania.

Poniżej w trzech krokach przedstawiamy plan, który pomoże ci w stworzeniu skutecznej, dobrze skonstruowanej mapy działań prowadzących do odniesionego sukcesu w social media.

Krok pierwszy: Ocena

Zacznij od prostego pytania: „Dlaczego social media?” Odpowiedź będzie dyktowała wszystkie dalsze działania podjęte w pierwszej fazie. Ocena polega na ewaluacji miejsc w których jesteś, w których chcesz być i co musisz zrobić, aby tam dotrzeć.

Na pierwszym miejscu stawiaj swoich odbiorców

Na początku musisz wyróżnić potrzeby, pragnienia i wyzwania swoich odbiorców – nie wspominając gdzie spędzają swój czas online. Wykorzystaj narzędzia typu Survey Monkey lub Google Docs, aby szybko i niedrogo przebadać swoich klientów.

Pięć głównych korzyści płynących ze znajomości swoich odbiorców:

  1. Skupienie treści: Możesz tworzyć treści, które wpływają na natychmiastową reakcję i angażują użytkowników.
  2. Przełamywanie barier: Skonfrontuj się z kwestiami problematycznymi dla odbiorców budując ich zaufanie.
  3. Język: Wzmacniaj zaangażowanie będąc osobą z którą twoi odbiorcy mają związek.
  4. Empatia: Im więcej słuchasz, tym łatwiej będzie ci odpowiedzieć na szczególne potrzeby.
  5. Pozycjonowanie: Możesz zostać głównym źródłem informacji w swojej niszy.

Zdefiniuj temat przewodni swojej strategii

W książce The Now Revolution, autorzy Jay Baer i Amber Naslund tłumaczą istotę definiowania swojego tematu strategii. Kiedy masz już zidentyfikowanych odbiorców, następnym krokiem jest zadanie sobie pytania, co chcesz aby zrobili. Jaki jest twój temat? Zazwyczaj dotyczy on jednej z tych trzech rzeczy:

  • Świadomość
  • Sprzedaż
  • Lojalność

Lojalność i świadomość oczywiście mogą równocześnie prowadzić do sprzedaży, ale należy trzymać się wyłącznie jednego nadrzędnego celu w swojej strategii. Spójność i prostota są tutaj kluczem.

Nadszedł czas zająć się szczegółami. To może być najtrudniejszy moment w procesie oceny, a mimo to jest bardzo ważny w drodze do sukcesu. Zadaj sobie pytanie, czym w zasadzie zajmuje się moja firma? Co moi fani mogą pochwalić? Co stanowi podstawę? Porozmawiaj na ten temat ze swoimi pracownikami. Razem łatwiej doskonalić tą „jedną rzecz”, na którą składa się zarówno serce jak i dusza twojej marki. To one właśnie będą wpływały na tworzone treści i każdą podjętą decyzję. Korzystając z przykładów J. Baera, jeśli Disney = magia, a Apple = innowacja, jaka jest twoja wartość? Twoja „jedna rzecz” ma być głosem twojej strategii w każdej sieci społecznościowej.

Wybierz wskaźniki i monitoruj możliwości

W jaki sposób będziesz mierzyć skuteczność swojej kampanii? W zależności od wybranego tematu wskaźniki będą się zmieniać. Przykładowo:

  • Jeśli twoim tematem jest świadomość, będziesz chciał mierzyć wzrost, zaangażowanie, świadomość marki, ilość fanów i subskrybentów.
  • Jeśli skupiasz się na sprzedaży, zwróć uwagę na współczynniki klikalności, sprzedaży social e-commerce i współczynnikach konwersji.
  • Jeśli wybrałeś lojalność, skup się na zaangażowaniu, nastrojach i wpływie (wskazówka: Klout i EdgeRank Checker są dobrym narzędziem mierzącym nastroje).

Przydane jest także monitorowanie kilku ogólnych trendów, np. kluczowych osób w twojej firmie, jej nazwy, marek, usług związanych z produktami, konkurencji i słów kluczowych rynku. Jeśli jesteś nowy w pomiarach, zacznij małymi kroczkami, np. korzystając z prostych i darmowych narzędzi jak Google Alerts.

Zapisz wszystkie ustalenia

Nie czekaj na pojawienie się sytuacji kryzysowej żeby ustalić swoją politykę komunikacji. Przykładowo, co się wydarzy jeśli na Facebooku pojawi się negatywny komentarz? W jaki sposób powinny być wykorzystywane strony firmowe w portalach społecznościowych? Czy istnieją wytyczne co fani i obserwatorzy mogą zamieszczać na stronach firmy? Należy dążyć do stworzenia pisemnej instrukcji postępowania dopasowanej do twojej firmy, zespołu i ustalonych celów. Dobry przewodnik będzie zawierał informacje:

  • Kim jest twój zespół? Kto jest odpowiedzialny za co?
  • Jaki jest sens? Zidentyfikuj dlaczego korzystasz z social media i co chcesz w nich śledzić.
  • Gdzie? Zidentyfikuj sieci społecznościowe na których chcesz się skupić.
  • Kiedy? Bądź dokładny na ile to możliwe, np. Blog – 8:00, udostępnienie posta na Facebooku o 10:00.
  • Jak? Zidentyfikuj narzędzia i platformy dla swojego zespołu. Świetnie sprawdza się dodawanie przykładów, szczególnie jeśli chodzi o formatowanie treści. Twój przewodnik powinien pozwolić każdej nowej osobie w zespole rozpoznać sposób działania.

Krok drugi: Realizacja

Następne w kolejce jest: wykonanie. Etap realizacji dotyczy dopracowania wszystkich szczegółów i wykonywania działań z dnia na dzień za które od teraz odpowiedzialny jest twój zespół.

Stwórz kalendarz dotyczący tworzonych treści

Posiadając już przewodnik dotyczący kwestii redagowania, nadszedł czas na przetłumaczenie polityki działania w konkretne działania – najlepiej w formie kalendarza. Im więcej informacji i szczegółów w nim zawrzesz, tym łatwiej będziesz mógł mierzyć swoją efektywność.

Zastanów się nad tym:

  • Jaki jest temat lub esencja twoich treści?
  • Kto będzie ją tworzył?
  • Kiedy i gdzie będzie ona udostępniana?
  • Jak często będziesz tworzyć nowe treści, a także jak często wykorzystywać będziesz inne istniejące już wiadomości?
  • W jaki sposób będziesz dostarczać treści – w formacie eBooka? Bloga? Video? A może wszystkich jednocześnie?

Przygotuj szczegółowy plan promocji i rozwoju

Istnieją setki sposobów promocji i udostępniania treści w kluczowych portalach społecznościowych, które możesz wykorzystać tworząc swój plan. Oto kilka  nich od których możesz zacząć:

  • Integracja mediów społecznościowych z twoją stroną firmową, wykorzystanie wtyczek i ikon.

  • Uruchomienie konkursów i promocji lub oferta nagród.
  • Zaprezentowanie swojej wiedzy. Generowanie ruchu (i budowanie reputacji) za pomocą oferowanych seminariów i programów szkoleniowych, publikowania wywiadów z ekspertami i gościnnie zamieszczanych postów na blogach, itp.
  • Konsekwentne promowanie sieci. Dodaj adresy sieci do nagłówków, podpisów e-mail i wizytówek.

Identyfikacja podstawowych kampanii sprzedażowych

Tak, social media dotyczy przede wszystkim relacji, ale faktem jest, że kiedy zbudujemy solidne, prawdziwe relacje online, będziesz chciał użyć swoich wpływów, aby rozwijać swoją firmę. Nie oznacza to, że masz wciskać na siłę produkty swoim klientom czy przedkładać sprzedaż nad relacje. Chodzi tu po prostu o to, że możesz i powinieneś promować swoje oferty ludziom, którzy wierzą w twoją misję.

Wprowadzając plan działania dla podstawowych kampanii, będziesz mógł zbierać i pielęgnować relacje z potencjalnymi klientami, poprzez:

  • Zarys polityki promocji – co jest akceptowalne, a co jest zabronione?
  • Identyfikacja i wdrożenie szans osób rejestrujących się – np. wykorzystanie niestandardowej strony powitalnej na Facebooku.
  • Określ gdzie kierować potencjalnych klientów – przykładowo, czy stworzysz platformę e-commerce na Facebooku ze stroną startową, czy będziesz prowadzić sprzedaż wyłącznie za pośrednictwem swojej strony?

Krok trzeci: Monitorowanie, pomiar i nabranie rozpędu

Po dwóch miesiącach prowadzenia swojej nowej strategii social media, nadchodzi czas na osiedlenie zespołu, ewaluację swojego postępu i dopracowanie szczegółów.

Ustal harmonogram ewaluacji

Nie odkładaj analizy swoich wyników. Zaplanuj swoje pierwsze spotkanie ewaluacyjne kiedy uruchomisz pierwszą fazę. Polecamy pierwsze spotkanie dwa lub trzy miesiące po rozpoczęciu działań. Jest to wystarczająca ilość czasu, aby zobaczyć już pierwsze wyniki i zidentyfikować słabe punkty. Upewnij się, że ty lub członkowie twojego zespołu umieszczają wszystkie dane w tabelach i są gotowi do ich omówienia. Wskaźniki, niezależnie od tego jak zostaną uproszczone, pomogą dowiedzieć się co działa, a co nie. Uwzględnij także czas na przeprowadzenie burzy mózgów dla wyłonienia nowych pomysłów.

Wykorzystaj możliwości w nabieraniu rozpędu

Jeśli widzisz potencjał swojej strategii w pierwszej ewaluacji, rozważ wymieszanie jej i dodanie kilku zaawansowanych strategii do swojego planu. Masz rozmach – wykorzystaj go!

Oto parę pomysłów na kilka dodatkowych kroków do podjęcia:

  • Reklamy Facebooka są dobrym rozwiązaniem, są niedrogim sposobem rozbudowy bazy fanów, wzmożenia zaangażowania i zdobycia nowych potencjalnych klientów. Spróbuj wykorzystać różne typy reklam i ich miejsc docelowych.
  • Uruchom wieloetapowy konkurs integrujący wiele kanałów (np. Facebook, Twitter i YouTube). Wykorzystaj promocję, wydarzenia lub nagrody, które będą odpowiadać twoim odbiorcom. Marketing szeptany jest skutecznym sposobem napędzenia rozwoju firmy.
  • Zamieszczaj w hangout’ach pytania i odpowiedzi na Facebooku, Twitterze czy Google +.

Ostatecznie, strategia social media każdego z nas będzie wyglądała inaczej i uzyskamy odmienne wyniki. Aby być skutecznym, musisz znać swoją firmę i wszystkie wskaźniki, które są dla ciebie ważne. W przypadku doradców wystarczy 100 wysokiej jakości fanów, natomiast firma zajmująca się sprzedażą potrzebować będzie kilku tysięcy użytkowników, aby zobaczyć wyniki finansowe.

Teraz twoja kolej

Czy twoja firma posiada strategię social media? Jakie wskazówki masz dla osób, które po raz pierwszy tworzą swoją strategię? Zachęcamy do zadawania pytań i pozostawiania komentarzy poniżej.