4 strategie zdobycia zaangażowania fanów na Facebooku (nawet przy pozornie nieatrakcyjnej marce)

Sierpień 23, 2012 Marketing Społecznościowy

Łatwo jest sobie wyobrazić szereg sprytnych kampanii w social mediach dla marek, które sprzedają popularne produkty, takie jak towary opakowane, żywność, sprzęt podróżniczy itp. Ale co, jeśli nasza marka sprzedaje produkty czy świadczy usługi, które wzbudzają mniej entuzjazmu klientów?

 

Jeśli sprzedajemy odzież dla dzieci, akcesoria dla zwierząt, żywność ekologiczną, to także dysponujemy szerokim wachlarzem skutecznych strategii marketingowych. Oto kilka z nich:

  • Tworzenie stale obracających się albumów zdjęć naszego produktu
  • Konkursy zachęcające fanów do dzielenia się ich osobistymi preferencjami
  • Zachęcanie do interakcji i przesyłania wiadomości wokół tematów związanych z dziećmi, zwierzętami i żywnością.

 

Co robimy, gdy nasza marka zajmuje się sprzedażą ubezpieczenia, rozwija oprogramowanie zabezpieczające czy jest pośrednikiem w zakresie hipoteki? W jaki sposób można zbudować porozumienie i zaangażowanie z fanami marki?

 

Pokażemy, w jaki sposób to zrobić!

Badając prawdziwe przykłady firm, począwszy od budownictwa mieszkalnego, banków, oprogramowania zabezpieczającego, do dostawców materiałów ogrodniczych, artykuł ten pokaże, w jaki sposób, niezależnie od marki, zdobyć zaangażowanie odbiorców na Facebooku.

Ważne jest, aby zawsze pamiętać, że fani są ludźmi, bez względu na to, do jakiej marki deklarują swoje przywiązanie. Gdy pokazują zaangażowanie, zaspokajają potrzeby i podejmują działania, to na ogół mają w tym jakiś interes.

 

Poniżej znajdują się 4 strategie, które każda marka może wdrożyć, aby zachęcić do interakcji i zaangażowania:

  • Stworzenie kompleksowej obsługi informacyjnej
  • Odniesienie do wspólnego doświadczenia
  • Oferta kuszących nagród
  • Zawężenie aktywności do inicjatyw lub konkretnych spraw

1. Stworzenie kompleksowej obsługi informacyjnej

 

Po obmyśleniu sposobu, jak zachęcić użytkowników do przyłączenia się i interakcji z marką, kolejnym wyzwaniem jest wymyślenie sposobu, aby zachęcić ich do ciągłej interakcji ze stroną i uniknąć wycofania się. Jeśli zarządzamy marką, która jest uważana jako nieatrakcyjna, to niezbędne jest stworzenie fan page’a zawierającego cenne zasoby i informacje dla użytkownika. Kluczem jest tutaj uchwycenie użytkowników na samym początku procesu promocji i utrzymanie ich, aby wracali po informacje na naszą stronę, nawet gdy promocja będzie już skończona.

Przykładem marki, która osiągnęła ten cel jest Webroot, producent oprogramowania, który dystrybuuje programy i aplikacje zabezpieczające. Partnerem Webroot przy opracowywaniu kampanii promującej ich oprogramowanie był Wildfire. Użytkownicy odwiedzający stronę Webroot na Facebooku mają szansę wygrać nagrody wysokiej jakości, takie jak: bilety lotnicze, sprzęt elektroniczny i urządzenia kuchenne. Uznając, że proces promocji Webroot przyniesie znaczny ruch na witrynie, marka stworzyła potężną i bogatą w zasoby stronę o swoich produktach i usługach. W rezultacie, użytkownicy, którzy odwiedzili stronę, aby uczestniczyć w promocji, byli również wystawieni na zetkniecie się z cennymi treściami (wirtualna pomoc, zbiór informacji video, referencje klientów czy rejestracja na bezpłatne testy), które miały im pomóc w powrocie na stronę. Webroot stworzył pełną obsługę, przyjazną dla użytkownika społeczność na Facebooku oraz miejsce, gdzie fani mogą uzyskać informacje o firmie.

Strategia ta zadziałała dobrze w przypadku Webroot. Wykresy monitorujące, które pokazują oś czasu różnych stron, wskazały na wysoką korelację pomiędzy działaniami promocyjnymi i wzrostem na stronie.

 

 

 

2. Odniesienie do wspólnego doświadczenia

 

W zależności od targetu danej marki, grupy użytkowników na Facebooku mają zazwyczaj wiele wspólnego. Nastolatki znajdują się w szkole, studenci są zainteresowani odkładaniem pieniędzy na czesne, a wszyscy dorośli płacą rachunki. Choć trudne może być wymyślenie twórczej promocji dla firmy takiej jak Meritage Homes, która buduje i projektuje ekologiczne domy i inne nieruchomości (zadanie „naszkicuj swój wymarzony dom” jest trudne dla użytkownika, nawet jeśli ma twórczy pomysł), to nie jest to niemożliwe. Meritage Homes stworzyli motyw wszystkich użytkowników, którzy odnoszą się i angażują w markę.

Fan page marki koncentruje się wokół konkursu, którego nazwa początkowa brzmiała „Pokaż nam swoje złe oblicze Bill”, w którym użytkownicy nadsyłali zdjęcia swojego wyrazu twarzy podczas płacenia rachunków. Fan page dostosował ich zdjęcia profilowe w celu odzwierciedlenia tego tematu oraz przedstawił liderów, którzy zmieniali się codziennie w zależności od liczby głosów i motywacji uczestników i głosujących. Konkurs Meritage Homes odnosi się do wspólnego doświadczenia każdego dorosłego człowieka, które mówi – wszyscy płacimy rachunki i nikt z nas tego nie lubi. Dzięki temu zabawnemu pomysłowi, z którym każda dorosła osoba mogła się zidentyfikować i każdego dnia wygrać 25 dolarową kartę podarunkową oraz promowaniu konkursu  z silną strategią wiadomości przez cały okres jego trwania, Meritage Homes postawiło się w znakomitej pozycji. Dzięki temu, znacząco wzrosła ich baza fanów, którzy wykazywali zaangażowanie nawet po zakończeniu promocji.

 

 

3. Oferta kuszących nagród

 

Kiedyś było tak, że bank mógł „osłodzić” pomysł otwarcia konta czekowego, dając nam za to bezpłatną nagrodę. Żadne z tych rzeczy (latarki, bilety na imprezy sportowe, lampy lava) nie były jednak bezpośrednio powiązane z bankowością. Natomiast, każda z nich miała zachęcić użytkownika do zaangażowania się w markę.

Ta sama koncepcja jest obecna współcześnie na Facebooku. Marki, które wydają się niezbyt zróżnicowane wśród użytkowników, wciąż przyciągają fanów. Wiele marek bankowych na Facebooku wykorzystuje ten odwieczny bodziec w przyjazny sposób.

Na przykład, Bethpage Faderal Credit Union zorganizował promocję i zaoferował nagrodę o wartości tysiąca dolarów dla użytkowników, którzy zgłoszą zdjęcia zawierające papierowe wydruki maskotek banku, Beth i Paige. Dzięki temu zabawnemu i twórczemu pomysłowi, Bethpage Faderal Credit Union zachęcił użytkowników, aby stali się fanami marki. Wymagało to od odwiedzających „polubienia” banku na Facebooku, aby móc wziąć udział w konkursie i zagłosować na zgłoszenia.

 

4. Zawężenie aktywności do inicjatyw lub konkretnych spraw

 

Firmy regularnie angażują się w korporacyjne programy odpowiedzialności społecznej. Chcą w ten sposób pokazać, że są one częścią społeczności i zasygnalizować światu publicznemu swoje poświęcenie i zaangażowanie w pewne wartości. Jeśli nasza marka to robi, to strona na Facebooku jest idealnym miejscem do zaprezentowania idei i inicjatyw podejmowanych przez nią. Natomiast, fani związani określonymi sprawami, są chętni do podjęcia działania.

Przykładu dostarcza wiodący producent ekologicznego ogrodnictwa i produktów do zwalczania szkodników, Safer Brand. Marka prowadziła promocję na swoim fan page’u, w której ofiarowywała pieniądze dla każdego użytkownika, który „polubił” stronę w słusznej sprawie (np: inicjatywa Katie Krops, aby walczyć z głodem). Dla Safer Brand był to skuteczny sposób, aby zebrać użytkowników wokół wspólnej sprawy, zebrać pieniądze na inicjatywę charytatywną i przekonwertować użytkowników w fanów, aby rozwinąć społeczność na swoim fan page’u.

 

 

Jeśli marka świadczy usługę, która nie nadaje się do typowych możliwości promocji takich jak: prezenty i karty zniżkowe, to powinniśmy wykazać się kreatywnością w działaniach promocyjnych, które możemy stworzyć dla fanów.

 

Branża ubezpieczeniowa jest przykładem na trudność w promowaniu marki. Trudno jest bowiem dać fanom zniżki na usługi, a nie możemy też przekazać użytkownikom darmowego ubezpieczenia w loterii. Jednakże, możemy i powinniśmy dodać osobowość do naszej marki, poprzez znalezienie i dopasowanie spraw, które mogą dotyczyć użytkowników. Independence Blue Cross zorganizował konkurs fitness, aby promować swoją inicjatywę „Zdrowych Kroków”. Fani mogli zgłaszać zdjęcia pokazujące, jak ćwiczą, a nagrodą był bon do sklepu sportowego. Dzięki tej promocji, Independence Blue Cross przekazał użytkownikom, że ich fan page na Facebooku jest forum, które angażuje w zabawę, zdrową aktywność, omawianie wspólnych zainteresowań, takich jak: fitness oraz nagradza za udział w inicjatywie. Starania marki przełożyły się na postęp w rozwoju w okresie kampanii.

 

 

Czy znacie przykłady marek z ciekawymi kampaniami angażującymi fanów i pobudzającymi ich do rozmowy na Facebooku?