Podstawą każdego dobrego planu w marketingu online jest świetna strona landingowa. Ale niezależnie od tego, jak jest niesamowita, wciąż pozostaje nam przyciągniecie tam ludzi. Jest to etap, który trudno zrealizować firmie w momencie, gdy wprowadza na rynek nowy produkt marketingowy czy serwis online. Ma ona stronę landingową, która została umiejętnie zaprojektowana i przestrzega wszystkich najlepszych praktyk, jednak wciąż nie przynosi konwersji, ponieważ nie generuje ruchu.
Dostępnych jest mnóstwo informacji na temat tworzenia programu marketingu internetowego, które nie kosztują nas nic poza poświęconym czasem. Jest jednak mały problem: jest ich tak wiele, że w pewnym momencie przerastają nas. Nawet infografiki, które starają się zobrazować pewne zagadnienia, mogą stać się zbyt przytłaczające.
Stworzyliśmy przewodnik podzielony na 5 etapów, w którym znajdują się niezbędne informacje zebrane w jeden przepis na skuteczny marketing online.
Jest on łatwy do naśladowania i szczegółowo pokazuje kolejne kroki realizacji.
ETAP 1: Zebranie Składników
Pierwszy etap receptury marketingowej obejmuje zebranie składników. Musimy stworzyć podłoże dla reszty działań marketingowych i upewnić się, że nie pominęliśmy niczego. Zastanówmy się, co by się stało, gdybyśmy zapomnieli o jednym składniku w przepisie na ciasto. Pominięcie cukru, mąki czy jajek spowoduje, że ciasto będzie smakować okropnie. Tak samo stanie się, jeśli pominiemy kluczowy składnik planu marketingu internetowego.
Zacznijmy więc od przeniesienia naszej marki na główne sieci społeczne: Google+ (jak tylko nasze strony firmowe są dostępne), Twittera i Facebooka. W zależności od branży, dostępne są jeszcze inne niszowe portale społecznościowe, gdzie także warto założyć konto (np: Goodreads, Library Thing).Ważne jest, aby dostosować nasze tło na Twitterze, ponieważ portal może służyć nam jako nasza społeczna strona landingowa do momentu, gdy główna witryna i inne strony landingowe nie będą gotowe.
W tym momencie powinnyśmy także skonfigurować bloga firmowego i rozpocząć publikacje wpisów. Ważne jest, żeby zgłosić nasze treści do serwisów społecznego udostępnia (np: StumbleUpon) i stworzyć zakładkę na stronach tj. Delicious. Oprócz tego, warto zrobić research popularnych słów kluczowych powiązanych z naszą treścią i otagować nasze wpisy tymi słowami.
Z technicznego punktu widzenia, na pewno będziemy chcieli mieć konto na Google Analytics, Google Webmaster i Feedburner, aby zarządzać i monitorować kanały RSS. Analytics pomoże nam dokładnie monitorować, co dzieje się na naszej stronie internetowej, skąd pochodzi ruch, etc. Warto zadbać o ustawienie pewnych celów i ścieżek konwersji oraz opisanie ważnych wydarzeń (np: wzmianka na dużym blogu). Dzięki temu, za 6 miesięcy będziemy pamiętali, dlaczego zauważyliśmy spadek ruchu czy gwałtowny skok w danym czasie.
Jest to odpowiednia chwila, aby zbierać potencjalnych klientów dla naszego produktu lub uruchomienia usług. Upewnijmy się, że korzystamy z dostawcy usług hostingowych (np: Gmail), a nie z programu typu Outlook. Stwórzmy również szablon wiadomości e-mail.
KROK PO KROKU
1# Poprawne skonfigurowanie strony
– Zbudowanie strony internetowej. Nasza strona internetowa jest centralnym ośrodkiem całej strategii marketingu onlline.
– Zainstalowanie Google Analytics. Ważne jest, aby skrypt systemu Analytics znajdował się na każdej stronie naszej witryny.
– Konfiguracja konta Google Webmaster Tools. Należy stworzyć plik mapy strony w formacie XML i przesłać go do narzędzi dla webmasterów. Pamiętajmy, aby nasi projektanci stron czy deweloperzy naprawili wszystkie błędy, które narzędzia dla webmasterów mogą wykazać. Oto dość obszerny przewodnik po narzędziach dla webmasterów.
2# Założenie profilu w social media
– Rejestracja konta na Twitterze. Zastanówmy się nad nazwą, ponieważ ludzie będą o nas wspominać na Twitterze wpisując @nazwafirmy. Najlepsza będzie nazwa i adres URL, a więc http://twitter.com/nazwafirmy. Upewnijmy się, że link do naszej strony internetowej znajduje się na naszym profilu.
– Profesjonalny projektant tła na Twitterze. Nasze tło na Twitterze powinno być zgodne z brandingiem strony, dodatkowo oferując podstawowe informacje kontaktowe. Warto rozważyć także przekazanie wartości naszej oferty na tle lub w opisie profilu.
– Stworzenie strony na Facebooku (nie profilu). Podobnie jak na Twitterze, tak samo na Facebook’u należy stworzyć stronę, której adres będzie wyglądał następująco: http://facebook.com/nazwafirmy.
3# Skonfigurowanie bloga firmowego
– Utrzymanie bloga na domenie firmowej. Sensem blogowania jest przyciągnięcie odpowiedniego ruchu na naszą stronę internetową. Blogowanie na innej domenie niż firmowa burzy ten cel. Blogowanie będzie dobre dla SEO, jeśli tylko utrzymamy firmową domenę. Zatem, nasz blog powinien mieć adres np: http://www.nazwafirmy.com/blog lub http://blog.nazwafirmy.com.
– Zgodność projektu bloga ze stroną internetową. Nie muszą wyglądać identycznie. Niemniej jednak, tak samo jak nasz profil na Twitterze powinien być dostosowany do brandingu firmy, tak samo należy postąpić z blogiem.
4# Gotowość e-mail marketingu
– Wybranie usługi poczty elektronicznej. Wysyłanie masowych e-maili z prywatnego konta pocztowego albo sieci opartej na kontach pocztowych poprowadzi nas do porażki kampanii e-mail marketingowej. Dobrym wyborem są serwisy takie jak: Aweber, Mailchimp czy Constant Contact, które wysyłają newsletter naszej firmy. Każdy z tych serwisów gwarantuje, że nasze wiadomości dotrą do bazy e-mailowej, minimalizując przy tym możliwość dostania się do spamu.
– Stworzenie szablonu e-maila. Powinien być on zgodny z wyglądem naszej strony internetowej i stylem projektu.
Już wkrótce kolejny wpis, w którym poznacie Etap 2 tworzenia skutecznego przepisu na marketing online, zapraszamy do lektury!