Najważniejsze wskazówki w mobilnym marketingu

Czerwiec 8, 2012 Urządzenia Mobilne

Według przewidywań Mobithinking w ciągu najbliższych dwóch lat miliard ludzi będzie posiadało dostęp do Internetu z użyciem urządzeń mobilnych. W Stanach Zjednoczonych 25% ludzi zrezygnowało z laptopa, korzystając wyłącznie z urządzeń mobilnych. Oprócz tego zdumiewającego wzrostu wykorzystania mobilnych urządzeń w USA, w wielu krajach obserwujemy ludzi zakupujących smartphony, które traktują jako główne narzędzie służące do łączności z Internetem.

Więc w jaki sposób wykorzystać moc urządzeń mobilnych do stworzenia bardziej spersonalizowanych ofert dla użytkowników, jednocześnie nie przeszkadzając im w codziennym życiu? Odpowiedź tkwi we właściwym traktowaniu urządzeń mobilnych – nie są one kolejnymi komputerami, lecz raczej kolejnym źródłem potencjalnych i aktywnych klientów dla twojego biznesu. Poniżej przedstawiamy listę cennych wskazówek i sztuczek, które każdy marketer  znać powinien, aby opanować mobilny marketing.

Pierwsze kroki

– Zidentyfikuj swoich mobilnych użytkowników. Sprawdź, czy odwiedzający twoją stronę w rzeczywistości korzystają z urządzeń mobilnych i z jakich urządzeń korzystają najczęściej. Znając wykorzystywane przez nich urządzenia tj. iPad, Android, Blackberry czy iPhone będzie ci łatwiej ustalić główne potrzeby optymalizacji strony dla lepszej funkcjonalności na nich.

– Ustal mierzalne i realne cele. Jeżeli dopiero zaczynasz swoją przygodę z mobilnym marketingiem to pomoże ci określić, czy twoja taktyka działa. Przykładowo, jeśli planujesz rozpocząć kampanię SMS, pierwszym skutecznym celem byłoby zbudowanie bazy danych osób zarejestrowanych. Jeśli chciałbyś zoptymalizować swoją stronę dla telefonów komórkowych, rozpocznij od ustalenia odpowiedniego wezwania do działania w tekście, tak aby uzyskać jak najwięcej leadów i rozprzestrzenić swoje działania w mobilnej przestrzeni.

– Stwórz bazę testową. Zidentyfikuj kilku lojalnych klientów na których będziesz mógł testować nowe mobilne kampanie. Wydania mobilne wymagają dostosowania i krótkiej fazy testowej, gdzie użytkownicy przedstawiają swoje opinie, dzięki czemu możesz poprawić błędy i przygotować wydanie strony, które dostarczy lepszego doświadczenia w ich obsłudze kiedy zostaną promowane na szeroką skalę.

Zrozumieć mobilne ograniczenia

– Dostosowanie do urządzeń mobilnych, nie komputerów. Chociaż urządzenia mobilne w odróżnieniu od komputerów dają możliwość przemieszczania się w trakcie ich wykorzystania to należy pamiętać także o ograniczeniach związanych z projektowaniem stron i aplikacji do nich dostosowanych. Stwórz zawartość odpowiadającą małym ekranom, bez kursora i obszarów wymagających dużej ilości pisania, które są nieporęczne.

– Nie wymagaj od użytkowników oczekiwania na załadowanie dużych obrazów. Może to być drogie dla użytkowników w zależności od ich planów taryfowych, a także jeśli będą musieli tracić swój czas w oczekiwaniu na załadowanie strony, prawdopodobnie uzyskasz wysoki współczynnik odrzuceń.

– Twórz krótkie formularze. Możesz poprosić swoich użytkowników o wypełnienie formularza, ale niech posiada on najmniej pól jak tylko to możliwe. Pisanie na smartphonie jest w najlepszym wypadku utrapieniem, a w najgorszym – utrudnieniem, zatem krótkie formularze z możliwością wyboru odpowiedzi w nich są doskonałe.

– Nie ukrywaj treści za kilkoma kliknięciami. Jeśli użytkownik będzie musiał kliknąć trzy razy zanim otrzyma poszukiwaną informację na swoim ekranie, najprawdopodobniej zrezygnuje po drugim kliknięciu.

Wykorzystaj mobilne możliwości

– Korzystanie z funkcji specyficznych dla urządzeń mobilnych. Skorzystaj ze wszystkich świetnych funkcji działających na urządzeniach mobilnych podczas tworzenia swojej kampanii mobilnego marketingu. Przykładowo, możesz wykorzystać GPS, aby ułatwić użytkownikom zarejestrowanie się na twojej stronie (możesz nawet zaoferować specjalne wynagrodzenie dla tych, którzy to zrobią), oferuj funkcjonalność przycisków nawołujących do działania i zapewnij QR kody, które skierują użytkowników na odpowiednią stronę docelową. Funkcje te są idealne dla mobilnych kampanii, ponieważ skierowane są do użytkowników mobilnych i odpowiadają ich potrzebom, czego tradycyjny marketing internetowy nie jest w stanie zapewnić.

– Twórz treści dostosowane do małych ekranów. Krótsza treść, która jest sformatowana do wielkości jednego bita jest idealna dla mobilnego wykorzystania. Bądź zwięzły i stosuj pogrubione nagłówki, wypunktowania i listy numeryczne, aby rozbijać dłuższe akapity ułatwiając użytkownikom znalezienie informacji, których poszukują.

Dostosuj swoje działania w e-mail marketingu  do urządzeń mobilnych

– Twórz prosty tekst i wersje HTML e-maili. Czasami klienci do których docierasz za pośrednictwem e-maila, otrzymują wyłącznie tekst z możliwością załadowania zdjęć, u innych obrazy ładowne są automatycznie. Bądź przygotowany, aby zapewnić wygodne i przejrzyste treści w otrzymywanych wiadomościach w obu przypadkach.

– Napisz alternatywny tekst opisowy. Alt tekst, pozwala na wyświetlenie tekstu w miejscu gdzie powinien znaleźć się obraz, ale grafika nie może zostać załadowana. Jeśli nagłówek twojej wiadomości jest obrazem z nazwą własną, zmień alt tekst na coś co związane jest z tematem wiadomości.

– Zapewnij krystalicznie czysty wiersz tematu. Kiedy użytkownicy mobilni mają zaledwie kilka minut na sprawdzenie swojej poczty, najczęściej dzielą swoją skrzynkę odbiorczą na trzy kategorie: „przyczaj teraz”, „usuń” i „zostaw na później”. Tworząc niejasny tytuł wiadomości, możesz być pewien, że skończysz w kategorii „usuń”. Stwórz jasny i zachęcający tytuł maila, aby zostać odczytanym natychmiast, ewentualnie zostać zachowanym do przeczytania później.

– Bądź zidentyfikowanym nadawcą. Nawet jeśli użytkownik najprawdopodobniej cię rozpozna, zidentyfikuj się w polu nadawcy jak tylko to możliwe. To pomoże złagodzić jakiekolwiek nieporozumienia, przez które możesz wylądować w koszu skrzynki pocztowej swojego odbiorcy.

Zintegruj działania mobilne ze swoją strategią inbound marketingu

– Zintegruj mobilne kampanie ze swoim CRM. Jak w przypadku pozostałych kampanii, możesz, a wręcz powinieneś śledzić i ulepszać leady pochodzące z mobilnych kampanii.

– Użyj urządzeń mobilnych do przenoszenia swoich leadów do lejka sprzedażowego. Użytkownicy, którzy zapisali się już do twojej kampanii lub regularnie odwiedzają stronę są już zainteresowani twoją firmą. Skorzystaj z tej wiedzy dostarczając treści w oparciu o doświadczenia użytkowników w pełni dostosowane do ich potrzeb za pośrednictwem urządzeń mobilnych. Przykładowo, osoby zajmujące się handlem online lub e-commerce mogą zoptymalizować stronę logowania dla urządzeń mobilnych zapewniając łatwy  dostęp do recenzji. Marketerzy B2B mogą pozwolić swoim użytkownikom na rejestrację w celu słuchania seminariów za pośrednictwem urządzeń mobilnych.

– Zapewnij wezwanie do działania. Mobilne przeglądanie stron internetowych powinno być bardziej opływowe niż w przypadku komputerów, ale wezwanie do działania jest wciąż koniecznością. Stwórz zestawienie CTA stosowanych we wszystkich swoich kampaniach marketingowych i wybierz te, które mają sens w wydaniu mobilnym, tak aby użytkownicy mieli dobre doświadczenia.

– Zintegruj płatne wyszukiwanie. Twoja strategia mobilnego marketingu może zawierać element płatnych wyszukiwań, jeżeli na swoim koncie Google AdWords wybierzesz funkcje Google Mobile ads. Upewnij się, że wykorzystujesz mocne CTA dostosowane do mobilnych wyszukiwań.

Dostosuj doświadczenia użytkowników do wydania mobilnego

– Wykorzystaj zarówno mobilne aplikacje i mobilne wersje stron www. Prowadzonych jest wiele dyskusji na temat tego, które z tych wydań jest lepsze, ale tak naprawdę istnieje miejsce dla nich obu. Myśl o mobilnych wydaniach stron www jak o sposobie dotarcia do szerszej publiczności i doprowadzenia ich do szczytu twojego lejka sprzedażowego. Natomiast mobilne aplikacje traktuj jako sposób na zwiększenie zaangażowania użytkowników znajdujących się po środku twojego lejka sprzedażowego. Wykorzystaj swoją mobilną stronę do zachęcenia użytkowników, aby ściągali twoją aplikację.

– Opracuj aplikację na iPad. iPad znajduje się gdzieś pomiędzy komputerem, a telefonem komórkowym. Jeśli okaże się, że wielu użytkowników odwiedzających twoją stronę korzysta z iPada, opracuj dla nich aplikację, która będzie bardziej stabilna, niż wydanie oferowane na smartphony.

– Testuj różne urządzenia i przeglądarki. Tak jak testujesz swoją witrynę w wielu przeglądarkach i sprawdzasz jak funkcjonuje wysyłanie wiadomości e-mail do wielu użytkowników, tak przetestuj swoje mobilne kampanie na wielu urządzeniach i w różnych przeglądarkach, aby mieć pewność odczucia odbiorców, że jesteś konsekwentny w podejmowanych działaniach.

– Twórz treść odpowiadającą potrzebom użytkowników mobilnych. Jeśli posiadasz już wizualną stronę i ukierunkowałeś swoje działania, nadszedł czas na dostosowanie funkcjonalności CTA. Jeśli sprzedajesz produkty, zapewnij łatwość dostępu do kodów bonusowych. Użytkownicy mobilni wiedzą czego poszukują, więc musisz przewidywać te potrzeby w trakcie tworzenia treści. Jeśli nie potrafisz czytać w myślach, po prostu ich zapytaj!

Wykorzystanie SMSów

– Wykorzystaj SMSy do głosowania i odpowiedzi w ankietach. SMS oznacza usługę krótkich wiadomości tekstowych i jest łatwym sposobem uzyskiwania odpowiedzi i zwiększenia zaangażowania użytkowników. Pozwól użytkownikom głosować lub wypełniać ankiety, dzięki którym będziesz mógł ulepszać swoje oferty.

– Wykorzystaj krótkie kody. Znasz te wiadomości, które mają w treści „Wpisz 12345, aby uzyskać 10% rabat”? Ta sekwencja liczb nazywana jest krótkim kodem. Stwórz swój własny krótki kod i wykorzystaj go w swoich kampaniach SMS.

– Wykorzystaj SMS do wysyłania powiadomień. Jeśli uważasz, że krótkie kody nie sprawdzą się w twoim wypadku, wciąż możesz wykorzystywać SMSy do wysyłania użytkownikom powiadomień. Daj ludziom możliwość zapisania się do otrzymywania powiadomień kiedy zamówiony produkt będzie już dostępny lub do przypominania im o nowościach w interesujących ich działach.

Działaj legalnie

– Upewnij się, że użytkownicy mogą z łatwością zrezygnować z otrzymywania wiadomości. Działaj na tyle zgodnie z prawem w swoich mobilnych kampaniach jak w przypadku wszystkich pozostałych projektów. Jeśli wykorzystujesz SMSy lub MMSy, upewnij się, że użytkownicy wiedzą w jaki sposób mogą zrezygnować z ich otrzymywania i że nie naliczane są im jakiekolwiek opłaty za zaangażowanie w kampanię.

– Zabezpieczaj dane użytkowników. Jeśli użytkownicy przekazują poufne informacje za pośrednictwem SMS typu numer karty kredytowej, adres e-mail lub adres zamieszkania, upewnij się, że zastosowałeś wszystkie środki bezpieczeństwa do ochrony danych przed ich nieautoryzowanym użyciem lub dystrybucją.

– Upewnij się, że warunki uczestnictwa są jasne dla użytkowników. Jeśli użytkownik musi wyrazić zgodę na warunki uczestnictwa w twojej kampanii upewnij się, że wszystkie zasady są zrozumiałe, a te niejasne przeformułuj. Nielegalne jest także automatyczne wyrażanie zgody w ich imieniu, zatem jest to dodatkowy bodziec, aby działać zgodnie z prawem i tworzyć jasne zasady uczestnictwa.

Wdrażaj swój mobilny marketing

– Pozwól ludziom wybrać korzystanie z mobilnego wydania strony. Istnieją strony internetowe, które po optymalizacji swoich wydań mobilnych nie zapewniają funkcjonalności jaką ludzie znają i uwielbiają w wydaniu dostępnym za pomocą komputerów. Upewnij się, że dajesz użytkownikom możliwość zmiany z mobilnej wersji strony do jej pełnego wydania dostępnego na komputerach, dzięki czemu zapewniasz im większy poziom satysfakcji, jeżeli czują się nieswojo korzystając z jej wydania mobilnego.

– Przeszkól pracowników z mobilnej funkcjonalności. Jeśli inni pracownicy będą w interakcji z użytkownikami mobilnego wydania strony, mobilnych aplikacji czy też kampanii SMSowej upewnij się, że rozumieją i znają zasady ich działania, tak aby mogli swobodnie odpowiadać na pytania i znali wartość swoich możliwości.

 

Wiadomym jest, że mobilny marketing zyskuje coraz większą popularność, nadal będąc stosunkowo nowym zjawiskiem, nawet w dynamicznym świecie marketingu. Kontynuuj monitorowanie tego co działa oraz kwestii wymagających poprawy, nieustannie doskonaląc swoje najlepsze praktyki z wykorzystaniem tego nowego ekscytującego nośnika.