Historia marketingu: pełnowymiarowa oś czasu [Infografika]

Od kiedy ludzie zaczęli posiadać produkty na sprzedaż, inni zajęli się marketingiem. Jednak skuteczność podejmowanych działań i stosowanych metod z zmieniała się przez tysiące lat, a konsumenci wykorzystujący coraz bardziej zaawansowane technologie w coraz szybszym tempie zmuszają marketerów do zmian w prowadzonych taktykach.

W pewnym momencie najnowsze technologie docierały wyłącznie do małej grupy odbiorców – a wraz z ich rozwojem poszerzał się także ich zasięg co trwało całe dziesięciolecia (a nawet wieki!). Dzisiaj są one adaptowane niemal z prędkością światła i są powszechniejsze niż kiedykolwiek, a kontrolują je sami konsumenci. Zadaniem marketerów jest przebicie się przez przepełniony informacjami świat, tak aby docelowi odbiorcy usłyszeli ich przekaz. Poprzez pryzmat historii możemy obserwować jak do tej pory udawało im się tego dokonać. Zwróćcie uwagę na to jak technologia zmieniła sposób pracy markerów i w jaki sposób reagowali na nią klienci (nie zawsze przyjmowali ją pochlebnie) i zachęcamy do przedstawienia własnych propozycji przyszłościowej wizji rozwoju marketingu. Zachęcamy do udostępniania poniższych treści znajomym i współpracownikom!

 

 

 

 

 

 

 

Historia marketingu

 

 

 

 

Do niedawna marketing składał się głównie z „outbound marketingu”. Jest to rodzaj marketingu, który zasypuje konsumentów ofertami produktów,  zamiast o nich mówić w sposób mniej natarczywy wykorzystując kontekst. Outbound marketing to działania typu: sprzedaż telefoniczna, punkty promocyjne w zatłoczonych miejscach, reklamy znajdujące się w każdym możliwym miejscu i wysyłanie maili do wszystkich uzyskanych adresatów e-mail.

W tym czasie wykorzystywano wszystkie dostępne media pozwalające na wdrażanie działań outbound marketingu.

 

 

 

1450-1900:  Pojawienie się drukowanych reklam

 

1450: Gutenberg wynalazł ruchome czcionki, co po raz pierwszy umożliwiło masowe drukowanie

 

1730+: Czasopisma, po raz pierwszy uznane zostają jako medium

 

1741: W Filadelfii powstaje pierwsze amerykańskie czasopismo

 

1839: Plakaty – stały się tak popularne, że ich umieszczanie na nieruchomościach w Londynie musiało zostać zakazane

 

1867: Billboardy – pierwszy zarejestrowany wynajem billboardów

 

 

 

1920-1949: Pojawienie się nowych mediów

 

1922: Radio– pojawienie się pierwszych reklam radiowych

W 1933 roku liczba gospodarstw domowych w USA posiadających odbiorniki radiowe przekracza połowę (55,2% w porównaniu z 0% w 1921 roku)

 

1941: TV –  pierwsze zarejestrowane zastosowanie reklamy telewizyjnej

 

1946: Telefony – ponad 50% gospodarstw domowych posiada telefony

Pierwsza reklama telewizyjna zegarków Bulova miała zasięg 4 000 odbiorników telewizyjnych.

 

 

1950-1972: Rozwój marketingu: w tym okresie, obecność większej ilości mediów oznacza więcej możliwości dla marketingu.

1954: Reklamy telewizyjne – przychody z reklam telewizyjnych przewyższają sprzedaż reklam radiowych i tych zamieszczanych w czasopismach.

Przychody z reklam radiowych spadły do 9% po poprzednim roku zmniejszając się o 2%.

Przychody z reklam telewizyjnych wzrosły z 5% całkowitych wydatków na reklamę w 1953 roku, do 15% w 1954.

1970: Telemarketing – telemarketing zostaje uznany za związaną z tematem taktykę.

 

 

 

 

1972: Czasopisma

Po raz pierwszy, media drukowane odczuwają wzrost finansów pochodzących z outbound marketingu.

 

Time Inc. zamyka czasopismo „Life” po 36 latach. Głównymi powodami upadku są: duża konkurencja ze strony telewizji i wzrost kosztów wysyłki pocztowej.

 

 

 

1973-1994: Początek ery cyfrowej

 

W tym okresie pojawiające się technologie kontynuują zmianę krajobrazu marketingu, tworząc jego nowe formy uzyskujące siłę i dojrzałość.

 

1973: Telefony komórkowe – 3 kwietnia 1973 roku, badacz Motoroli dr Martin Cooper tworzy pierwszy telefon komórkowy.

 

1981-1984: Komputery

Korporacja IBM wprowadza osobisty komputer IBM. Trzy lata później w 1984 roku Apple wprowadza na rynek swoje Macintoshe, które odniosły wielki sukces tworząc epicką reklamę telewizyjną Super Bowl wyreżyserowaną przez Ridley’a Scotta. Wykonanie tej reklamy kosztowało 900 000 dolarów. Reklama dotarła do 46,4% gospodarstw domowych w USA.

 

 

1985: Druk

Reklama drukowana stała się jeszcze łatwiejsza po wprowadzeniu komputerów osobistych i DTP (publikowanie zza biurka) co doprowadziło do eksplozji jej wykorzystania.

Przychody z reklam w gazetach w 1985 roku wyniosły 25 miliardów dolarów.

1990 – 1994: Telefony komórkowe

Postęp sieci komórkowych 2G poprzedził eksplozję wzrostu użycia telefonów komórkowych, torując drogę dla przyszłych osiągnięć takich jak wysyłanie wiadomości SMS, które nastąpiło w 1992 roku.

Telewizja – TV zastąpiła gazety stając się największym narodowym medium reklamowym.

1990-1998: Całkowite przychody z reklam w telewizji kablowej wzrosły z 2,4 miliarda do około 8,3 miliarda dolarów.

 

Internet i e-maile – pojawienie się spamu

W kwietniu 1994 roku w Phoenix kancelaria prawna Canter and Seigel zareklamowali swoje usługi umieszczając wiadomość na kilku tysiącach grup dyskusyjnych. To najprawdopodobniej pierwszy zautomatyzowany na dużą skalę przykład reklamy będącej spamem. Dzięki temu incydentowi stali się popularni.

 

 

 

1995-2002: Bańka

W tym okresie rozwijają i pojawiają się nowe technologie, które przyjmowane są przez szeroką grupę odbiorców.

Telefony komórkowe – wciąż wzrasta ich popularność, a Internet staje się sprawnym narzędziem e-commerce, otwierając drzwi do kolejnej eksplozji w marketingu.

 

 

1995-1997: Marketing w wyszukiwarkach

Wyszukiwarki Yahoo i AltaVista  powstały 1 995 roku, niedługo po nich – w 1997 roku pojawia się także Ask.com. Pomagają one użytkownikom znaleźć produkty informacyjne i usługi jakich pragną.

 

Liczba osób wykorzystujących strony internetowe i wyszukiwarki:

Grudzień 1995 – 16 milionów (0,4% populacji)

Grudzień 1997 – 70 milionów (1,7% populacji)

 

1995-1997: SEO

Pierwsze zarejestrowane wykorzystanie terminu „Search Engine Optimization” w multimedialnej grupie marketingowej przez Johna Adettesa. W tym czasie, algorytmy wyszukiwania działały w oparciu o administratorów stron zapewniających informacje takie jak meta dane, gęstość słów kluczowych i innych czynników znajdujących się na stronie.

1998 – Ewolucja wyszukiwania

Google i MSN wprowadzają nowe wyszukiwarki. Google wprowadza PageRank, który jest wskaźnikiem Google, wykorzystywanym do określenia sposobu w jaki strona powinna być rangowana. Jest to funkcja dotycząca jakości i mocy linków przychodzących. Wykorzystywana wraz z pozostałymi czynnikami znajdującymi się na stronie do określenia przesyłanych wyników.

2000: PPC/Początek AdWordsa

2005: Powstanie Google Analytics

Dzisiaj Google Analytics wykorzystywany jest przez 49,1% wszystkich stron internetowych, zajmując 80,8% rynku narzędzi zajmujących się analizą ruchu na stronach.

 

1998 – Pojawienie się blogów

Brad Fitzpartick rozpoczą pisanie LiveJournal w marcu 1999 roku. Evan Williams i Mag Hourihan uruchomili Blogger.com w sierpniu 1999 roku, który później został wykupiony przez Google w 2003 roku.

1999: Istnieje tylko kilka blogów

W połowie 2006 roku istnieje już 50 milionów blogów.

 

2000: Bańka wyskakuje

Rozwój związany z technologią odzwierciedlony jest w 500% wzroście w indeksie giełdowym NASDAQ (National Association of Securities Dealers Automated Quotations), uznawany za wskaźnik wydajności firm technologicznych.

10 marca 2000 roku nastąpił przełom kiedy to indeks giełdowy NASDAQ Composite osiągną rekordowy poziom 5,048.62.

 

Era „inbound marketingu

Po erze dot-com, Internet przeszedł do nowego etapu, charakteryzującego się większym naciskiem na wymianę informacji, skoncentrowaniem wizualnym na użytkowniku i kolaboracją. Ta tendencja prowadzi do zaangażowania konsumentów w działania marki zupełnie nowymi sposobami.

W zastępstwie natrętnie atakujących konsumentów reklam online, dominować zaczęły wartościowe treści tworzone w dostosowaniu do klientów, dzięki czemu firmy uzyskały większe korzyści.

 

2003: Walka ze spamem

Użytkownicy e-maili wygrywają walkę ze spamerami, kiedy George W. Bush podpisał ustawę CAN-SPAM Act dotyczącą ograniczeń spamu, ustanawiając pierwsze w USA normy krajowe związane z niechcianymi reklamami e-mailowymi.

Skrót: Controlling the Assoult of Non-Solicited Pornography and Marketing Act.

2003-2004: Powstanie LinkedIn i MySpace, początek mediów społecznościowych – Facebook powstał w 2004 roku.

Telemarketing

Konsumenci są jeszcze bardziej rozczarowani inwazyjnymi metodami outbound marketingu i wprowadzony zostaje National Do Not Call Registry (Anerykański spis telefonów osób, które nie życzą sobie telefonów od marketerów) – dzisiaj na tej liście widnienie ponad 200 milionów Amerykanów.

E-mail marketing

16 luty 2004, osiemnastoletni Anthony Greco jest pierwszą osobą aresztowaną pod zarzutem złamania prawa zawartego w ustawie CAN-SPAM Act. Oskarżony przyznaje się do winy.

 

2005: SEO

Google rozpoczyna personalizację wyników wyszukiwania, które opierają się na historii poprzednich wyszukiwań.

ANALYTICS

Pierwsza wersja Analytics opierająca się na marce Google powstaje w listopadzie.

Zainteresowanie jest tak duże, że kolejne rejestracje zostają zawieszone po pierwszym tygodniu. Ponownie w pełni dostępna wersja ukazuje się w sierpniu 2006 roku.

 

 

2006: Social media – powstanie Twittera

E-commerce – Amazon osiąga sprzedaż na poziomie 10 miliardów dolarów, wynik ten w 2009 roku wzrasta do blisko 25 miliardów dolarów.

 

2007: Telefony komórkowe

Na całym świecie istnieje 295 milionów subskrybentów w sieciach 3G, popularyzując muzykę i strumieniowanie wideo. To wciąż jedynie 9% bazy danych subskrybentów z całego świata.

Telefonia 3G generuje ponad 120 miliardów dolarów przychodu.

2009: SEO – powstanie Google Instant, pokazującego wyniki wyszukiwania w czasie rzeczywistym.

 

 

2010: E-mail marketing – 90% wiadomości to SPAM.

Telefony komórkowe – 90% gospodarstw domowych w USA posiada telefon komórkowy.

 

 

2011: Google-Palooza

Powstaje Google Panda -> Powstanie Google+ -> Google+ i opcja +1 zostają zintegrowane z wyszukiwaniem. Google Panda aktualizuje algorytm chęci dzielenia się treściami przez użytkowników.

 

DVR: Cyfrowe rejestratory DVR w gospodarstwach domowych w USA zaczynają górować, ponieważ coraz więcej użytkowników pomija reklamy, osób jest tych więcej niż kiedykolwiek wcześniej, bo stanowią aż 42% odbiorców.

Książki telefoniczne – San Francisco zabrania dystrybucji niechcianych Yallow Pages (tzw. Żółtych Kartek).

Smartphony – 1 na 2 Amerykanów jest posiadaczem smartphona.

 

 

Internet

Wzrost wykorzystania Internetu – czas spędzony na oglądanie telewizji wśród młodszych grup demograficznych: młodzi ludzie (13-24 lata) najmłodsi spędzają ponad 13,6 godzin oglądając telewizję, kiedy nieco starsi spędzają ponad 13,7 godzin online.

 

 

 

Inbound marketing kosztuje 62% mniej od outbound marketingu. W przypadku inbound marketingu odnotowujemy o 60% niższy koszt za uzyskany lead w porównaniu z outbound marketingiem.

 

 

2012: Social media

 

Social media i blogi = realni klienci i leady!

Procent użytkowników z wybranych kanałów, którzy stali się realnymi klientami: Twitter – 41%

LinkedIn – 41%

Facebook – 44%

Blog firmowy – 46%

 

 

 

Marketerzy planują zwiększyć swój budżet social media o 64%.

 

W 2012 roku liczba użytkowników Internetu w USA wzrośnie o 3,1% do 239 milionów, tym samym reprezentując 75,6% całej populacji.

W 2012 roku Facebook dotrze w sumie do 143,4 miliona użytkowników w USA, będzie to o 8,2% więcej niż w 2011 roku (132,5 miliona użytkowników). Innymi słowy, ponad ¾ populacji Stanów Zjednoczonych będzie online  w 2012 roku.

W 2012 roku około 2/3 użytkowników stron internetowych korzystać będzie z sieci społecznościowych.

Ponad 90% użytkowników sieci społecznościowych będzie na Facebooku w 2012 roku.

 

Urządzenia mobilne:

Liczba użytkowników mobilnego Internetu wyniesie 113,9 miliona w 2012 roku, będzie to 17,1% więcej w stosunku do 2011 roku, kiedy to ich liczba wynosiła 97,3 miliona.

Liczba użytkowników smartphonów wyniesie 106,7 miliona w 2012 roku, będzie to o 18,1% więcej w stosunku do 2011 roku. 94% użytkowników smartphonów będzie także użytkownikami mobilnego Internetu.

Liczba wszystkich użytkowników telefonów komórkowych wyniesie 242,6 miliona w 2012 roku, będzie to 2,3% więcej w stosunku do roku 2011.

Liczba mobilnych klientów wyniesie 72,8 miliona w 2012 roku.

Liczba osób dokonujących zakupu za pośrednictwem urządzeń mobilnych wyniesie 37,5 miliona w 2012 roku.

Liczba klientów wykorzystujących smartphony wyniesie 68,8 miliona w 2012 roku.

Liczba osób dokonujących zakupu za pośrednictwem smartphonów wyniesie 36,4 miliona w 2012 roku.

Liczba użytkowników tabletów wyniesie 54,8 miliona w 2012 roku, w stosunku do 2011 roku będzie to 62,8% więcej użytkowników (33,7 miliona).

W 2012 roku liczba użytkowników iPada wyniesie 41,9 milionów. 76,4% użytkowników wszystkich tabletów, będzie wykorzystywało iPada.

Liczba dorosłych użytkowników czytników e-booków wyniesie 45,6 miliona w 2012 roku, kiedy w 2011 roku było ich 33,3 miliona.

 

Wideo online:

Osób oglądających wideo online w 2012 roku będzie 169,3 miliona.  53,5% populacji i 70,8% użytkowników Internetu będzie oglądać wideo online w 2012 roku.

 

Liczba osób oglądających wideo za pośrednictwem urządzeń mobilnych wyniesie 54,6 miliona w 2012 roku.

Liczba osób oglądających wideo za pośrednictwem smartphonów wyniesie 51,2 miliona w 2012 roku.

 

 

E-commerce:

88,1% użytkowników Internetu w USA w wieku 14+ będzie przeglądało lub poszukiwało produktów online w 2012 roku.

83,9% wyszukiwań w Internecie zakończy się conajmniej jednym zakupem za pośrednictwem strony internetowej w 2012 roku.

Liczba klientów online wyniesie 184,3 miliona, w stosunku do 2011 roku będzie to o 3,3% więcej użytkowników.

Liczba osób dokonujących zakupu online wyniesie 154,6 miliona, w stosunku do 2011 roku będzie to o 4,4% więcej użytkowników.

 

Krajobraz marketingu będzie kontynuował swój rozwój i nie ma wątpliwości, że będzie on coraz bardziej interaktywny, wykorzystujący komunikację dwustronną między klientami i marką. Firmy, które mogą zapewnić wartość i zaangażowanie klientów w znaczący i w ekscytujący sposób, będą czerpać ogromne korzyści w nadchodzących latach.