Jak monitorowane są efekty kampanii reklamowych w programach partnerskich?

Monitorowanie jest najważniejszą częścią marketingu afiliacyjnego, ponieważ bez niego nikt nie mógłby funkcjonować. Poprzez śledzenie określona sprzedaż może być realizowana, dzięki technologii pozwalającej Wydawcom odsyłać klientów bezpośrednio do Reklamodawców dając im pewność, że użytkownik trafił tam dzięki konkretnemu Wydawcy i otrzymuje on za to ustalone wynagrodzenie. Wielu Wydawców zadaje pytanie: „Skąd mogę mieć pewność, że dostanę wynagrodzenie za dokonaną dzięki mnie sprzedaż?„. Odpowiedź jest prosta: po to właśnie istnieje sieć afiliacyjna.

Podstawową funkcją sieci afiliacyjnej jest śledzenie Wydawców i dokonanych dzięki nim transakcji. Wszystko inne jest podrzędne. Bez dokładnego monitorowania sprzedaży lub uzyskanych leadów przez Wydawców marketing afiliacyjny nie istniałby. Właściwie ta technologia jest bardzo prosta, chociaż zanim rozwinięto marketing afiliacyjny, tak dokładny sposób śledzenia sprzedaży wynikającej z działań marketingowych poza Internetem nie był możliwy.

Jak wyglądałby system monitorowania polecania klientów offline?

Tutaj zastosujemy przykład lokalnego biznesu. Wyobraź sobie, że masz swoją ulubioną kawiarnię w mieście, ale nie mają możliwości szerszej promocji. Nie mają wytaszczającej sumy pieniędzy, aby móc zainwestować w reklamę w lokalnej gazecie (gdzie jej koszt to 500 zł tygodniowo). Jednak zdecydowali się zapłacić 1 zł (mimo, że kawa latte kosztuje u nich 5 zł) za każdego klienta, któremu polecisz tą kawę.

Przeanalizujmy kilka kwestii:

– Skąd w kawiarni będą wiedzieć, że dany klient został polecony przez ciebie?

– W jaki sposób zostaniesz poinformowany, że 1 zł prowizji czeka na ciebie?

– Będziesz musiał polegać na kliencie, że zapamięta, aby dodać przy zamówieniu „Poproszę kawę latte i polecił mi ją X”;

– Dodatkowo będziesz musiał polegać na sprzedawcy w kawiarni, że odnotowuje należący ci się 1zł prowizji za polecenie;

Czy dostrzegasz braki w tym systemie?

Po pierwsze, musiałbyś polegać na kliencie, aby pamiętał poinformować Reklamodawcę, że to ty go przysłałeś (co jeśli klient zapomni lub nie czuje się komfortowo mówiąc o tym?).

Po drugie, musiałbyś polegać na sprzedawcy w kawiarni, aby odnotował prowizję ze sprzedaży dla ciebie i że to właśnie ty poleciłeś danego klienta (co jeśli kasjer nie zapyta klienta kto go przysłał lub zapomni zanotować, że to właśnie dzięki tobie trafił do kawiarni nawet kiedy o tym powie?). I oczywiście musiałbyś ufać Reklamodawcy, że odlicza każdą należącą ci się złotówkę i wypłaci pieniądze przy najbliższym spotkaniu (a co jeśli okaże się zachłanny i nie odliczy prowizji od każdego poleconego klienta, zakładając, że i tak nigdy się o tym nie dowiesz?)

To wszystko brzmi mało wiarygodnie, prawda? Cóż, w wydaniu online wszystko wygląda inaczej.

System monitorowania poleconych klientów online

Zostańmy przy przykładzie omawianej już kawiarni, jednak załóżmy, że Reklamodawca przyjmuje zamówienia przez Internet (Owszem średni przykład, kto zamawiałby kawę online, ale zostańmy przy tej wersji dla lepszego zobrazowania systemu).

Wyobraźmy sobie, że ta sama kawiarnia ma własną stronę internetową gdzie umożliwia klientom zamówienie kawy i jej późniejszy odbiór osobisty. Jako Wydawca otrzymałbyś specjalny link dla swoich przyjaciół i sąsiadów, a po kliknięciu w niego zostaliby skierowani bezpośrednio do miejsca na stronie kawiarni, gdzie można dokonać zamówienia. Ten specjalny link posiadałby wbudowany identyfikator przypisany wyłącznie tobie (twoje unikalne ID Wydawcy). Kiedy zostaje dokonane zlecenie system e-commerce zarządzający zamówieniami zawsze musi sprawdzić, czy któreś z nich jest powiązane z ID Wydawcy. Zatem w przypadku, kiedy ktoś dokona zakupu przez zamieszczony przez ciebie link, twoje ID zostanie odczytane, a należna prowizja za polecenie zostanie naliczona. Dostałbyś powiadomienie o złotówce, którą zarobiłeś, a pieniądze otrzymałbyś na swoje konto bankowe za pomocą systemu paypal. Oczywiście, jest to dość błahy przykład i bardzo uproszczony, ale dobrze pokazuje sposób w jaki system działa.

W ramach podsumowania warto podkreślić, że technologia monitorująca działania w sieci jest całkowicie zintegrowana z systemami e-commerce sklepów internetowych. Za każdym razem kiedy dokonana zostanie sprzedaż (dosłownie za każdym razem) system sprawdza, czy odbyła się dzięki poleceniu przez któregoś z Wydawców. Jeśli nie zostanie zweryfikowany żaden ID powiązany z transakcją, jest to zwyczajny zakup dla Reklamodawcy. Jednakże, kiedy sprzedaż była z polecenia Wydawcy, wtedy zostaje to zarejestrowane i dostaje on odpowiednie wynagrodzenie.

Więcej na temat programów partnerskich znajdziesz w darmowym przewodniku.