Jak zacząć korzystać z Google Analytics?

Czerwiec 17, 2012 Analityka Internetowa

Google Analytics to potężny atut dla marketerów, administratorów stron internetowych i właścicieli firm, z pozornie tylko nieskończoną ilością wykresów, segmentów, raportów, punktów z danymi, które mogą być na początku pracy z tym narzędziem dosyć przytłaczające.

Pomimo tego, Algonquin Studio zachęca wszystkich swoich klientów do zarejestrowania się na Google Analytics, ze względu na jego liczne korzyści oraz dlatego, że narzędzie jest bezpłatne. Kiedy jesteśmy już zarejestrowani, co potem?

KROK 1: ZROZUMIENIE SWOJEJ STRONY INTERNETOWEJ

Aby korzystać skutecznie z Google Analytics musimy odpowiedzieć na jedno ważne pytanie dotyczące naszej witryny. Jaki jest cel naszej strony? Dlaczego istnieje?

Panuje niemal powszechna zgoda mówiąca, że jeśli właśnie uruchamiamy firmę, program, organizację charytatywną czy cokolwiek innego, to potrzebujemy mieć stronę internetową. Dlaczego? Żeby móc sprzedawać produkty, promować stronę wśród szerszego grona odbiorców albo po prostu ułatwić ludziom znalezienie naszego numeru telefonu. Powodów może być wiele, ale aby najlepiej wykorzystać Google Analytics musimy zrozumieć, jakie one są.

Analytics  jest również przydatny do identyfikacji targetu. Jaką grupę ludzi chcemy przyciągnąć na naszą stronę? Lekarzy, babcie, hokeistów, samych mężczyzn? Należy ustalić to możliwie jak najbardziej konkretnie.

KROK 2: OKREŚLENIE SWOICH CELÓW

Powiedźmy, że jesteśmy partnerem w kancelarii adwokackiej i ustaliliśmy, że głównym celem naszej strony internetowej jest generowanie leadów i wzmocnienie reputacji firmy. W tym momencie, możemy określić następujące cele:

1. Budowanie zainteresowania poprzez dostarczanie informacji na temat usług i wszelkich powiązanych treści.

2. Zdobycie potencjalnych klientów (e-mailowo lub telefonicznie).

3. Podniesienie kwalifikacji dzięki osiągnięciom i historii firmy.

KROK 3: WYBRANIE NARZĘDZI POMIAROWYCH

Następnym krokiem jest określenie punktów danych i raportów w Google Analytics, które pomogą nam dokonać pomiaru sukcesu naszej strony internetowej. Nazywane jest to często kluczowymi wskaźnikami sukcesu KPI (Key Performance Indicators).

Poniżej znajduje się kilka wskaźników, które mogą być przydatne dla przykładowej firmy prawniczej:

  • Czas spędzony na witrynie / stronach – Ponieważ wiele z naszych celów jest związanych z użytkownikami czytającymi naszą stronę, to możemy sprawdzić, ile czasu spędzają oni na naszej witrynie i jej poszczególnych stronach. Dzięki temu uzyskamy informację mówiącą, czy angażują się w zamieszczone treści. Będzie to szczególnie ważne, aby przejrzeć czas spędzony na stronach, które uważamy za najbardziej istotne dla celów budowania zainteresowania, przechwytywania klientów i wzmacniania kwalifikacji.
  • Współczynnik odrzuceń – To kolejny wskaźnik, który pokazuje, czy użytkownicy aktywnie przeglądają strony i przez cały czas współpracują z witryną. Współczynnik odrzuceń to procent wizyt, które zawierają tylko jedną oglądaną stronę. Niski współczynnik odrzuceń wskazuje, że osoby odwiedzające, przed wyjściem z witryny przeglądają kilka stron, co sugeruje, że są zainteresowani treścią i w znaczący sposób angażują się w nią.
  • Lojalność użytkowników – Jeśli nasza kancelaria prawnicza próbuje wzmocnić swoje kwalifikacje, to możemy się spodziewać wysokiego odsetka ponownych odwiedzin. Silna lojalność użytkowników oznacza, że treści na stronie są wciągające i mogą pomóc wzmocnić naszą pozycję jako zaufanego źródła. Z kolei, wysoki procent nowych użytkowników oznacza, że wielu potencjalnych klientów przegląda stronę internetową. Dobrze jest, aby nasza witryna skupiała różne typy odwiedzających ją osób.
  • Słowa kluczowe – Raport słów kluczowych identyfikuje kryteria  wyszukiwania, które doprowadziły użytkowników z Google lub innej wyszukiwarki do naszej strony. Podczas gdy powracający użytkownicy prawdopodobnie uzyskają dostęp do witryny bezpośrednio  albo wyszukując nazwę firmy, to nowi użytkownicy mogą szukać usług, które oferujemy albo firm znajdujących się w obszarze naszej lokalizacji geograficznej. Jeśli nie widzimy oczekiwanych wyników, to ten wskaźnik może pokazać nam, że konieczne jest dostosowanie treści, które obejmą lepsze kryteria wyszukiwania.
  • Lokalizacja – Raporty oparte na kryterium geograficznym i segmenty pokazują nam, gdzie znajdują się użytkownicy. Może to być szczególnie ważne, jeśli do naszego targetu należą użytkownicy z określonego obszaru, co może wpłynąć na nasze tradycyjne działania marketingowe.

KROK 4: USTAWIENIE ZAŁOŻEŃ

Po określeniu, które ze wskaźników najdokładniej pomogą nam zmierzyć sukces, powinniśmy skoncentrować się na odpowiednich założeniach dla każdego z wyznaczonych celów. Mogą być one ustawione na jeden dzień, tydzień, miesiąc, na dłużej albo nawet być dla określonej pory dnia.

Na samym początku nie jest łatwo ustalić, jakie powinny one być. Z czasem nabierzemy jednak wyczucia. Kluczem do sukcesu jest to, aby mieć wiele celów  do pracy i porównywać je. Rzeczywiste liczby są mniej ważne niż tendencje, które obserwujemy w danych.

KROK 5: IDENTYFIKACJA SEGMENTÓW

Aby pójść krok naprzód, powinniśmy zidentyfikować segmenty, które mogą być zastosowane, aby niektóre raporty były bardziej wartościowe. Na przykład, możemy podzielić na części raport stron landingowych według słów kluczowych, aby zobaczyć, które słowa kluczowe napędzają użytkowników do naszych najlepszych stron wejściowych.

KROK 6: REGULARNE OCENIANIE DANYCH

Istnieje wiele sposobów na wykorzystanie Google Analytics do pomiaru danych. Można ustawić cele, alerty, raporty zwyczajów, zaawansowane segmenty czy filtry. Można także tworzyć raporty, które są na bieżąco do nas wysyłane e-mailem. Albo można po prostu zalogować się do Google Analytics  i przejrzeć domyślne raporty, koncentrując się na wskaźnikach KPI, które określiliśmy jako ważne.

Kluczem jest przegląd danych na bieżąco. Można wtedy ocenić sukces wyznaczonych celów poprzez pomiar wskaźników KPI dla danego okresu, a następnie porównać je z poprzednimi wynikami. Należy pamiętać, aby skupić się na trendach, nie na aktualnych liczbach.

KROK 7: DOSTOSOWANIE STRONY DO POTRZEB

Podczas przeglądania danych mogliśmy zidentyfikować obszary na stronie internetowej, które muszą być zaktualizowane w celu poprawy zaangażowania użytkowników lub wydajności wyszukiwarki. Idealnie byłoby, gdybyśmy zaobserwowali trendy, które odzwierciedlają rozwój strony i sukces. Wymaga to jednak poświęcenia swojego czasu na dokonany przegląd danych i aktualizowanie na bieżąco strony.

WNIOSEK

Google Analytics może być potężnym narzędziem, ale żeby uzyskać z niego jak najwięcej, trzeba wiedzieć od czego zacząć. Zrozumienie swojej witryny i ustalenie celów poprowadzi nas we właściwą stronę. Potem wystarczy wybrać kluczowe wskaźniki, ustawić założenia i przejść do analizowania. Łatwe, prawda?