Jeśli zastanawiasz się nad rozpoczęciem działalności w marketingu PPC i masz kilka podstawowych – bardzo podstawowych – pytań zanim zaczniesz to jesteś we właściwym miejscu. Znajdziesz tutaj odpowiedzi na 10 najczęściej zadawanych pytań przez początkujących – tych osób, które słyszały o marketingu PPC i Google AdWords, ale nie wiedzą na ten temat nic więcej.
Oczywiście, jeśli jesteś początkujący, a masz pytanie na które nie znalazłeś tutaj odpowiedzi, zostaw je w komentarzu, a my dołożymy wszelkich starań, aby ci pomóc.
Lista zagadnień
- Czym jest marketing PPC?
- Nikt nie klika w reklamy, więc dlaczego warto je mieć?
- Dlaczego ludzie klikają na reklamy AdWords’a?
- Dlaczego wykorzystywać właśnie marketing Pay Per Click?
- Jaki typ biznesu powinien korzystać z reklam internetowych i dlaczego?
- Jak działa Google AdWords?
- Dlaczego współczynnik klikalności Facebook’a jest niższy niż Google’a?
- Dlaczego wyszukiwanie sponsorowane ma wyższy CTR niż bannery reklamowe?
- Dlaczego PPC w Google jest większe niż w Bing/Yahoo?
- Ile kosztuje Google AdWords?
Oddaj się lekturze i poznaj odpowiedzi!
Czym jest marketing PPC?
PPC lub marketing Pay Per Click jest to forma internetowej reklamy, która umożliwia firmom umieszczenie reklam w wynikach wyszukiwania lub w innych miejscach strony. Firma płaci za reklamę kiedy użytkownik na nią kliknie, rzadziej zdarza się opłata za samo jej wyświetlenie.
Istnieją dwa główne typy marketingu PPC:
- Reklama w wyszukiwarkach: Reklamodawcy licytują słowa kluczowe, aby ich reklamy pojawiały się w wynikach wyszukiwania, kiedy ktoś poszukuje fraz związanych z prowadzonym przez nich biznesem. To genialny system, ponieważ wyszukiwanie stanowi silny wskaźnik potrzeb poszukujących użytkowników, zatem reklamodawcy mogą skupić swoje marketingowe wydatki na odbiorcach, którzy z dużym prawdopodobieństwem są gotowi dokonać zakupu. Jest to odwrotne działanie w porównaniu do nadawania ogólnych wiadomości do niesprecyzowanej publiczności (tak jak działa to w przypadku telewizji, radia czy prasy).
- Reklama w sieciach partnerskich: Możesz także umieszczać reklamy (zarówno tekstowe, graficzne, jak i bannery) w dużych sieciach witryn partnerskich. Wydają się one mniej ukierunkowane od reklam bezpośrednio powiązanych ze słowami kluczowymi, ale są one tańsze (tzn. mają niższy koszt za kliknięcie). (Jednakże, kampanie remarketingowe są silnie ukierunkowane, ponieważ reklamy wyświetlane są konkretnej grupie odbiorców, która już do tej pory odwiedziła twoją stronę).
Marketing PPC opiera się na zasadzie „pay to play”, czyli płać aby zostać członkiem gry i zostać wyeksponowanym w wynikach wyszukiwarek. Z drugiej strony, optymalizacja dla wyszukiwarek internetowych (SEO) opiera się na wysiłkach, aby „zarobić” wolne miejsce na stronie wyników wyszukiwania. Zarówno SEO, jak i PPC mają swoje wady i zalety, a większość firm już się przekonała, że połączenie obu tych kanałów marketingowych (wraz z innymi metodami pozyskiwania danych potencjalnych klientów) działa najskuteczniej.
Nikt nie klika w reklamy, więc dlaczego warto je mieć?
Przeciwnie! Jest to wszechobecny mit podsycany przez osoby, które mówią wszem i wobec, że one nigdy nie klikają w reklamy. Nie wiem dlaczego dla niektórych stanowi to powód do dumy, tak jakby kliknięcie w reklamę było jednoznaczne z tym, że użytkownik został w bliżej nieokreślony sposób oszukany. To nie jest tak, że ty płacisz za kliknięcie na reklamę, to przecież zadanie firmy zajmującej się kampanią reklamową! W wielu wypadkach dowody wskazują na to, że osoby deklarujące, że nigdy nie klikają na reklamy, nawet nie zdają sobie sprawy, że często wyniki wyszukiwania w które klikają są reklamami. Zdarza się również, że osoby te po prostu kłamią. Oto kilka z dowodów:
- Prawie całe przychody Google (97-98% jej rocznych przychodów, ponad 40 mld dolarów w 2012roku) pochodzi z reklam. Oznacza to, jak zapewne zgadłeś, że ktoś jednak klika w reklamy.
- W przypadku zapytań dotyczących mocno komercyjnych spraw, sponsorowane wyniki (znane jako reklamy) mogą uzyskać dwa razy więcej kliknięć niż wyniki organiczne. Większość zapytań wyszukiwania jest informacyjnych lub nawigacyjnych, więc ogólnie większość kliknięć wciąż pochodzi z organicznego wyszukiwania. Jednak dla zapytań wskazujących chęć dokonania zakupu, reklamy zajmują większą część wyświetlanych wyników w SERP i uzyskują one mnóstwo kliknięć.
- Jeśli nie pojawia się kolumna z prawej strony, prawie połowa osób (45,5%) nie jest w stanie określić różnicy pomiędzy organicznymi wynikami wyszukiwania, a ich płatnym odpowiednikiem, tak wynika z badań.
Należy również zauważyć, że reklamy wyszukiwania w Google mają znacznie wyższą średnią klikalność w porównaniu ze standardowymi bannerami na stronach. Więcej na ten temat przeczytasz poniżej.
Dlaczego ludzie klikają na reklamy AdWords’a?
Nie możemy odpowiedzieć na to pytanie bez małych spekulacji, ponieważ mówimy tutaj o ludzkiej motywacji/psychologii. Pomijając argumenty dotyczące małego odsetka kliknięć będących wynikiem przypadku lub oszustwa, przedstawiamy kilka powodów dla których użytkownicy Google mogą klikać na reklamy AdWords’a:
- Nie wiedzą, że jest to reklama. Patrz wyżej. Niektórzy użytkownicy nie potrafią określić różnicy pomiędzy płatnymi i organicznymi wynikami wyszukiwania, a nie będą oni dokonywać wyszukiwania w pierwszej kolejności, jeśli nie mają zamiaru kliknąć w cokolwiek.
- Reklama jest najtrafniejsza dla wyników ich wyszukiwania. Jeśli użytkownik poszukuje konkretnego produktu lub usługi, mając jasny cel – dokonania zakupu, to właśnie reklama będzie najlepszą „odpowiedzią” na jego „zapytanie”. Lista reklam produktów, która zawiera zdjęcia produktu w zapytaniu, może być szczególnie atrakcyjna, ponieważ pokazuje dokładnie to czego użytkownik poszukuje. System Wyniku Jakości Google pracuje, aby AdWords był korzystny dla wszystkich – jeśli Google oferuje jedynie najlepsze rzeczy oraz większość trafnych reklam, to z większym prawdopodobieństwem uzyskają one kliknięcia, co oznacza sytuację z trzema zwycięzcami – reklamodawcami, poszukującymi oraz samym Google.
- Reklama przykuwa ich uwagę pośrednio. Czasami reklama wyświetlana w wynikach, jest jedynie pośrednio związana z wyszukiwanym hasłem. Może być również tak, że oni wcale nie wyszukują – mogą widzieć reklamę w sieci partnerskiej (przykładowo, kiedy sprawdzają swoją pocztę lub czytają wiadomości). Niemniej jednak, reklama może być związana z ich zainteresowaniami.
Każdy z tych powodów może pracować na twoją korzyść, jednak najbezpieczniejszą drogą do sukcesu jako reklamodawca PPC jest osiągnięcie jak najwyższej trafności w dopasowywaniu reklam do wyników wyszukiwania. Wtedy użytkownicy nie będą mieli powodów do nie klikania.
Dlaczego wykorzystywać właśnie marketing Pay Per Click?
Istnieje wiele dobrych argumentów popierających wykorzystanie PPC. Przedstawiamy poniżej 10 z nich:
- Jest skalowalny
- Jest mierzalny
- Jest elastyczny
- Jest szybszy niż SEO
- Jest (zazwyczaj) łatwiejszy niż SEO
- Dominuje w wynikach SERP
- Jest angażujący
- Konwertuje
- Jest komplementarny względem innych kanałów marketingowych
- Wykorzystuje go twoja konkurencja
Podobnie jak każdy kanał marketingowy, PPC posiada krzywą uczenia się, jednak kiedy już zdecydujesz się na działanie, może być on bardzo opłacalnym i niezawodnym źródłem pozyskania potencjalnych klientów.
Jaki typ biznesu powinien korzystać z reklam internetowych i dlaczego?
Niemal każdy typ biznesu powinien wykorzystywać jakąś formę internetowej reklamy, ponieważ to Sieć jest miejscem w którym są ludzie! Niektóre typy biznesów mogą odnosić korzyści szczególnie z PPC, są to:
- Biznes działający w oparciu o wysokich wartościach życiowych klientów, np. dentyści czy lekarze, internetowe programy edukacyjne, dostawcy telewizji i Internetu.
- Biznes bazujący na wysokich prowizjach, np. prawnicy, usługi naprawcze, sprzedawcy wielkogabarytowych produktów tj. ciężki sprzęt i samochody.
- Biznes oferujący trudnodostępne produkty, które ludzie chętniej zamawiają online, niż poszukują ich w sklepach.
- Biznes z szerokim, różnorodnym zestawem produktów, np. Amazon, Ebay, Allegro i domy towarowe.
- Biznes sezonowy, np. kwiaciarnie, kosze upominkowe.
Jednak ponownie, Internet jest dla wszystkich i niezależnie od prowadzonego biznesu, istnieje najprawdopodobniej najlepsza forma reklamy internetowej z której możesz czerpać największe korzyści.
Jak działa Google AdWords?
Google AdWords jest w zasadzie programem aukcyjnym, gdzie reklamodawcy licytują słowa kluczowe w oparciu o umiejscowienie ich reklam w wynikach wyszukiwania, kiedy ludzie poszukują przy użyciu haseł związanych z określoną grupą słów kluczowych. Jednakże, jest to forma aukcji w której użytkownik licytujący najwyżej nie zawsze jest zwycięzcą – Google wynagradza wyższym umiejscowieniem reklamy tych reklamodawców, którzy mają wysokiej jakości, trafne i dobrze zorganizowane kampanie reklamowe, a nie tylko tych którzy wydają najwięcej pieniędzy.
Poniżej znajduje się infografika, która ilustruje bardziej szczegółowo sposób działania tego systemu aukcyjnego.
Dlaczego współczynnik klikalności Facebook’a jest niższy niż Google’a?
Średni wynik CTR dla reklam Facebook’a wynosi około 0,05%. Średni wynik CTR dla reklam graficznych w Google wynosi około 0,4% – niemal 10 razy więcej. Reklamy wyszukiwania mają nawet wyższy CTR, około 2%. Istnieje wiele powodów dla których wynik CTR reklam Facebook’a jest mało konkurencyjny:
- Formaty reklam Facebook’a są bardziej restrykcyjne i mniej angażujące, niż wydania Google.
- Reklamy Facebook’a są o wiele bardziej oczywiste, natomiast Google przemyca reklamy płynniej, pomiędzy wynikami organicznego wyszukiwania.
- Ludzie korzystając z Facebook’a nie są nastawieni na tryb zakupowy.
Jednakże, żaden z tych argumentów nie oznacza, że reklama na Facebook’u może nie sprawdzić się także dla twojego biznesu. Warto lepiej przeanalizować ten temat i przeprowadzić kilka testów.
Dlaczego wyszukiwanie sponsorowane ma wyższy CTR niż bannery reklamowe?
Jak wspomnieliśmy wcześniej, średni wynik CTR dla reklam wyszukiwania wynosi około 2%, kiedy średni wynik CTR dla bannerów reklamowych wynosi 0.1-0,2%. Oznacza to, że reklamy wyszukiwania otrzymują 10 do 20 razy więcej kliknięć dla tej samej liczby wyświetleń. Wynika to z faktu lepszego ukierunkowania reklam wyszukiwania. System licytacji słów kluczowych (stosując także wykluczające słowa kluczowe) pozwala reklamodawcom na kontrolę czasu i miejsca wyświetlania ich reklam, skupiając się na odbiorcach, którzy cechują się większym prawdopodobieństwem dokonania zakupu. Reklamy bannerowe generalnie są mniej ukierunkowane, a ludzie z większym prawdopodobieństwem je zwyczajnie pomijają.
Dlaczego PPC w Google jest większe niż w Bing/Yahoo?
PPC Google (innymi słowy AdWords) jest większe z prostego powodu – to Google posiada większe udziały w rynku wyszukiwarek internetowych od Bing’a czy Yahoo. Aktualnie Google posiada 83,85% udziałów rynkowych na świecie. W USA osiąga wynik niemal 70%. Z tego powodu, wielu reklamodawców PPC skupia całą swoją pracę na AdWordsie. Jednakże, wykorzystując równocześnie adCenter, możesz uzyskać dostęp do tych pozostałych rynków, często przy niskich kosztach.
Ile kosztuje Google AdWords?
Tyle, ile sam zapragniesz, proste. Możesz ustalić swój własny budżet w AdWords, uzależniony od twoich całościowych wydatków marketingowych. Możesz wydać kilkaset złotych miesięcznie, minimum potrzebne do rozpoczęcia pracy w AdWords Express wynosi około 150 zł.
Oto kilka rzeczy o których powinieneś pamiętać w trakcie określania wydatków na AdWords:
- Możesz być w punkcie zwrotnym, który musisz przekroczyć aby odnieść sukces. Czasem lepiej wydać więcej, aby uzyskać więcej.
- Jeśli chcesz zatrudnić kogoś do zarządzania kampanią PPC, będziesz musiał wydać tyle, aby móc uzasadnić poniesione koszta. Nie ma sensu zatrudniać specjalisty za 20 000 zł rocznie, jeśli wydajesz 1000 zł miesięcznie na kampanie, logiczne.
- Nie ma sensu ograniczać wydatków na dochodowe kampanie. Jeśli tworzysz kilka kampanii testowych i okazuje się, że uzyskujesz ROI z PPC, możesz śmiało wydać więcej, aby uzyskać jeszcze więcej.
Niektóre firmy wydają dosłownie miliony dolarów miesięcznie na AdWords, jednak istnieje wiele wolnej przestrzeni do wykorzystania, także przez właścicieli małych biznesów online.