Facebook Fanpage Marketing: 7 wskazówek i strategii marketingowych

Sierpień 7, 2012 Marketing Społecznościowy

Wiele zmian, jakie zostały wprowadzone na Facebooku, miały miejsce właśnie na fan page’ach. Można je wykorzystać w prowadzonych kampania marketingowych i skierować do swojego targetu.

7 wskazówek skutecznego marketingu na Facebooku

1. Wykorzystanie Facebooka, jako fan page’a

Jest to jedna z największych zmian, jeśli chodzi o funkcjonalność fan page’a. Dlaczego? Przed jej wprowadzeniem było tylko kilka sposobów, aby podzielić się swoim fan page’m z ludźmi, którzy nie byli fanami marki na Facebooku. Pierwszym, było udostępnienie strony bezpośrednio razem z osobistymi kontaktami na profilu. Drugim, była nadzieja, że fani marki na Facebooku zechcą się podzielić fan page’m ze swoimi znajomymi. A trzecim, było przeznaczenie pieniędzy na reklamę na Facebooku.

Obecnie możemy zrobić coś, co dotrze to stargetowanej grupy będącej użytkownikami Facebooka i to zupełnie za darmo. Możemy wykorzystać Facebooka, jako naszą stronę.

W jaki sposób użyć Facebooka, jako naszej strony

Zanim przystąpimy do konkretnego działania, musimy być administratorami strony, którą chcemy wprowadzić. Jeśli tak nie jest, to najpierw dołączamy do fanów strony i prosić innego administratora strony, aby dodał nas jako administratora.

KROK 1: Po zalogowaniu się do swojego profilu osobistego, powinniśmy wejść w menu konta i zaznaczyć opcję ‘użyj Fecebooka jako strony’.

 

KROK 2: Następnie wybieramy stronę, którą chcemy się podzielić na Facebooku i włączamy ją.

 

 

KROK 3: Znajdźmy fan page’e, które mają taki sam target, jak nasza marka i ‘polubmy’ je. Na przykład, jeśli sprzedajemy ręcznie robione obroże dla psów, to nasz target jest prawdopodobnie również fanem PetSmart, the Westminster Dog Show, Petco czy innych podobnych stron.

KROK 4: Kolejnym krokiem jest wejście w interakcje na tych stronach, dokładnie tak, jakbyśmy robili to z naszego osobistego profilu. Powinniśmy zatem zacząć komentować nowe posty na ścianie oraz korzystać z opcji ‘lubię to’. Zamiast powiązania naszych działań z kontem osobistym, będą one połączone z naszym fan page’m. Oznacza to, że jeśli dostarczymy przydatnych i cennych komentarzy, to zaczniemy być postrzegani jako pewien autorytet, a fani tej strony mogą stać się również naszymi fanami.

Używanie Facebooka, jako fan page’a ,może pomóc lepiej wyeksponować naszą stronę marki na tym portalu, dostarczyć więcej ‘lajków’ i zaangażowania grupy docelowej.

2. Wykorzystanie ‘lajków’

Posiadając fan page’a możemy wyświetlać pięć własnych ulubionych ‘lajków’. Strona Southwest pokazuje znakomite wykorzystanie tej funkcji w  promowaniu marek zależnych od ich marki.

 

 

Możemy także wyróżnić fan page’e naszych partnerów. Robiąc to, mamy szanse, że odwdzięczą się w taki sam sposób. Instrukcja jest prosta.

 

Ustawienie naszych polecanych stron na fan page’u

KROK 1: Jeśli korzystamy już z fan page’a na Facebooku (tak jak opisano to w poprzednim punkcie), to powinniśmy upewnić się, że wyróżniliśmy polecane strony.

KROK 2: Przejdźmy zatem na stronę naszego fan page’a i kliknijmy w przycisk ‘edytuj’ stronę.

KROK 3: Po znalezieniu wyróżnionych kategorii w ustawieniach, powinniśmy kliknąć na przycisk ‘edytuj wyróżnione lajki’.

 

 

KROK 4: Na koniec musimy zaznaczyć pola wyboru znajdujące się obok nazw pięciu fan page’y, które będą wyświetlane w sekcji polecanych.

 

Niestety, nie ma jeszcze sposobu na sprawdzenie, kto ustawił naszą stronę jako wyróżnioną. Nie ma jednak wątpliwości, że ta funkcja przyniesie nam nie tylko więcej ‘lajków’ z innych fan page’y, ale i ‘lajków’ dla stron powiązanych i wyróżnionych przez nas.

 

3. Pięć najlepszych zdjęć profilowych

Nowy pasek z pięcioma najlepszymi zdjęciami profilowymi jest świetnym sposobem, aby wyświetlić to, co najlepsze w naszej marce. Może być to wykorzystane w różny sposób:

  • Sprzedawca pokazuje swoje najnowsze produkty
  • Korporacja pokazuje rozpoznawalne twarze marki
  • Freelancer robi szybką prezentację swoich najnowszych projektów

 

 

Wybór 5 najlepszych zdjęć

Te najlepsze zdjęcia są automatycznie wybierane jako domyślne z albumu zdjęć danej marki. Jak zatem upewnić się, że właściwe zdjęcia reprezentują naszą markę? Instrukcja znajduje się poniżej.

KROK 1: Przejdźmy do fan page’a na Facebooku i kliknijmy na ‘zdjęcia’, a potem ‘wrzućmy więcej zdjęć’.

 

 

KROK 2: Za pomocą przycisku ‘wybierz zdjęcia’ przesyłamy je z komputera na profil marki.

KROK 3: Tworzymy nowy album dla załadowanych zdjęć.

KROK 4: Po wprowadzeniu informacji dotyczących zdjęć i opublikowaniu zdjęć na ścianie (albo pominięciu publikacji) powinniśmy przejść na naszego walla. Jeśli jest tam więcej niż 5 zdjęć, możemy wybrać, które z nich będą w pierwszej piątce (poprzez najechanie kursorem na niechciane zdjęcie i kliknięcie na ‘X’, aby je usunąć).

 

 

Warto zaznaczyć, że możemy nie mieć pełnej kontroli nad naszymi najlepszymi zdjęciami. Jeśli pozwalamy, aby ludzie oznaczali nasz fan page na zdjęciach, to ostatnie otagowane zdjęcie pojawi się w pierwszej piątce na liście. Musimy być czujni wobec nowych zdjęć i jeśli są niewłaściwe, to regularnie je usuwać. Możemy także wykonać następujące czynności.

 

Wyłączenie tagowania zdjęć

KROK 1: Przejdźmy do fan page’a i kliknijmy na przycisk ‘edycja’.

KROK 2: Znajdźmy ‘aplikacje’ i kliknijmy w link ‘przejdź do aplikacji’ znajdujący się pod zdjęciem.

 

 

KROK 3: Dostosujmy ustawienia, aby uniemożliwić fanom dodawanie lub tagowanie zdjęć na naszej stronie.

 

 

Jeśli naprawdę chcemy być kreatywni, możemy skorzystać z porad z tego artykułu, dotyczących wykorzystania przeglądarki zdjęć na Facebooku, jako narzędzia marketingowego i stworzyć , już poza swoimi najlepszymi zdjęciami,  baner reklamowy.

 

4. Pokazanie właścicieli strony

Kolejną nową opcją dla stron fanowskich na Facebooku jest przedstawienie właścicieli strony, którzy pokazują się pod wyróżnionymi i ulubionymi fan page’ami.

 

 

Niektóre strony mogą chcieć zachować prywatność właściciela czy administratora. Tak naprawdę można wynieść pewne korzyści marketingowe z uczynienia ich publicznymi, jeśli jeden bądź więcej właścicieli strony jest bardziej rozpoznawalny, niż strona marki. Dla przykładu, jeśli wiemy, że za stworzeniem fan page’a stoi znany blogger, to zapewne bylibyśmy bardziej skłonni do polubienia takiej strony.

 

Ustawienie wyróżnionych właścicieli stron

KROK 1: Przejdźmy  na fan page na Facebooku i kliknijmy przycisk ‘edycja’.

KROK 2: Po znalezieniu ‘wyróżnionych’ w ustawieniach, powinniśmy zaznaczyć ‘edycję wyróżnionych właścicieli strony’.

KROK 3: Na koniec, zaznaczamy pola wyboru obok właścicieli strony, których chcemy wyświetlać (podobnie jak w przypadku polecanych fan page’y).

Powinniśmy pamiętać, że wyróżniając i podając właścicieli stron na naszym fan page’u przekierowujemy wszystkich do prywatnego profilu  danej osoby. Musimy być zatem pewni, że każdy właściciel strony wyraził wcześniej zgodę na taką publikację.

 

5. Dostanie się do kanału newsów fanów na Facebooku

Choć ta zmiana nie jest tak nowa, jak w przypadku pozostałych, to jest to coś ważnego, co każdy właściciel strony powinien znać. Ktoś może być fanem naszej strony i rzadko widzieć aktualizacje na stronie. Wynika to z faktu, że Facebook daje pierwszeństwo w dostępie do kanału wiadomości użytkownikom/stronom, z którymi najczęściej wchodzi w interakcje. Dlatego, jeśli chcemy, aby inni zobaczyli aktualizacje na naszym fan page’u, to musimy zachęcić ich do zaangażowania się w naszą stronę.

Można to porównać do sytuacji z kredytem. Nie uzyskamy kredytu, dopóki nie zbudujemy dobrej historii kredytowej. Ale nie da się jej zbudować, jeśli nie ma się kredytu. Jak zatem zachęcić innych do zaangażowania się na naszym fan page’u, jeśli prawdopodobnie nie widzieli go w przychodzących newsach?

Pobudzenie zaangażowania na fan page’u

Poniżej znajdują się 3 sposoby, aby zbudować zaangażowanie odbiorców na fan page’u

KROK 1: Regularne dodawanie aktualizacji (raz dziennie albo co najmniej kilka razy w tygodniu).

KROK 2: Zadawanie pytań lub prośba o opinie na jakiś temat. Ludzie lubią odpowiadać na pytania i to na pewno może skłonić ich do współdziałania z naszą stroną.

KROK 3: Promocja aktywności fan page’a w całej sieci. Jeśli zadajemy jakieś pytanie na fan page’u na Facebooku, powinniśmy również dodać tweeta i link do strony (jeśli pytanie będzie ważnym punktem przez jakiś czas) oraz bezpośredniego linka do aktualizacji z samym pytaniem. Aby złapać bezpośredni link do aktualizacji statusu, musimy kliknąć na znacznik czasu dla aktualizacji i skopiować adres URL.

 

 

KROK 4: Regularne zamieszczanie i promowanie wydarzeń na fan page’u. Na przykład, Social Media Examiner robi regularne piątkowe sesje z pytaniami i udziałem ekspertów.

6. Odsyłanie z prywatnego profilu do fan page

Jeśli dana marka zatrudnia pracowników, którzy chcą promować swojego pracodawcę, to jest sposób, aby mogli podzielić się fan page’m marki ze swoimi znajomymi.

 

 

Dodawanie fan page’a, jako pracodawcy

Poniżej znajduje się kilka kroków, jakie należy wykonać, aby dodać do prywatnego profilu fan page marki, jako swojego pracodawcę.

KROK 1: Musimy upewnić się, że ‘polubiliśmy’ fan page na naszym prywatnym profilu.

KROK 2: Po przejściu do prywatnego profilu, klikamy w link ‘edycja profilu’ znajdujący się powyżej pięciu najlepszych zdjęć i przechodzimy do sekcji ‘edukacja i praca’.

 

 

KROK 3: Jeśli mamy już naszą firmę na liście, ale nie jest powiązana z oficjalnym fan page’m firmy, to powinniśmy kliknąć w ‘X’, który znajduje się obok listy i najpierw ją usunąć.

KROK 4: Obok pola ‘pracodawca’ możemy wpisać nazwę firmy, w której pracujemy. Jeśli pojawi się ona na rozwijającej się liście, to klikamy jej nazwę. Natomiast jeśli jej nie będzie, to dodajemy ją zatwierdzając enterem. Następnie, wypełniamy brakujące informacje dotyczące pracodawcy i klikamy ‘dodaj pracę’.

KROK 5: Na koniec, powinniśmy zobaczyć nasz profil i potwierdzić, że link z fan page’m naszego pracodawcy został dodany w górnej części wszystkich informacji.

W ten sam sposób, można dodać fan page swojej strony internetowej alb innej ulubionej strony i umieścić je na górze swojego profilu.

 

7. Gdzie są moje zakładki?

Kolejną wartą do omówienia kwestią jest rozmieszczenie zakładek, od samej góry fan page’a do lewej strony menu pod zdjęciem profilowym.

Promowanie niestandardowej zawartości fan page’a

KROK 1: Jeśli mamy dużo zakładek, możemy ułożyć je, klikając na link ‘edytuj’, który znajduje się poniżej zakładek, a następnie przeciągnąć te, które preferujemy pod elementy ‘ściany i informacji’, gdzie nie mogą zostać przeniesione.

KROK 2: Możemy posiadać jedną zakładkę, która pokazuje się każdemu, kto jeszcze nie został fanem strony. Abo to zrobić, przechodzimy do strony i klikamy przycisk ‘edycja’. Pod przyciskiem ‘zarządzaj uprawnieniami’ wybieramy zakładkę, którą chcemy, aby była ‘domyślą zakładką landingową’.

 

KROK 3: Jeśli chcemy przyciągnąć użytkowników do konkretnej zakładki na naszym fan page’u , możemy połączyć się z nią bezpośrednio poprzez kliknięcie na link zakładki z naszego fan page’a, a następnie kopiując adres URL z przeglądarki.

 

 

Ponadto, Facebook dąży do zniesienia FBML. Tak więc, nowe niestandardowe treści na fan page’u musza być tworzone za pomocą iFrames i HTML. Wartym polecenia przewodnikiem, który pokazuje, w jaki sposób to zrobić jest ‘How to Build a Facebook Landing Page with iFrames’ opracowana przez ‘SocialMouths’.

 

Mamy nadzieję, że powyższy artykuł dostarczły kilku cennych i wartych wykorzystania wskazówek, zarówno w temacie fan page’y, jak i marketingu na Facebooku!