W 2012 roku 25% płatnych kliknięć w Google będzie pochodzić z mobilnych wersji stron www
Według przewidywań do końca grudnia 2012 roku inteligentne urządzenia mobilne będą stanowić 25% wszystkich płatnych kliknięć reklam w wyszukiwarce Google, począwszy od progu 5% w styczniu 2011. Współczynnik CTR (Click Through Rate – procent ilorazu liczby kliknięć do liczby odsłon) w przypadku telefonów komórkowych jest o 72% wyższa niż za pośrednictwem komputerów, natomiast kliknięcia z użyciem tabletów mają niższy wskaźnik konwersji. Przyjęcie smartphonów i tabletów w tak krótkim czasie i na tak dużą skalę, połączone z zachowaniami konsumenckimi napędza wzrost płatnych kliknięć dostosowanych do mobilnych urządzeń. Istotą jest zrozumienie różnicy między marketingiem ukierunkowanym na działania wykonywane na komputerach, a tym skupionym na urządzeniach mobilnych. W przypadku urządzeń mobilnych mamy do czynienia z połączeniem ogromnego popytu konsumenckiego oraz korzystnych działań z niego wynikających, dzięki czemu odnotowujemy od czterech do ośmiu razy szybszy wzrost marketingu internetowego, niż dotychczas w przypadku komputerów. Należy podkreślić, że rynek skupiający się na komputerach równie prężnie się rozwija.
Popularność mobilnych urządzeń wpływa na zwiększoną ilość płatnych kliknięć
2011 był przełomowym rokiem dla mobilnych wyszukiwarek, kiedy to kliknięcia reklam Google odnotowały 7% wzrost (z 5,3% do 12%) za ich pośrednictwem. Co więcej wzrosły także dotychczasowe wydatki na reklamy dostosowane do urządzeń mobilnych (procentowo uwzględniając ich udział w całym budżecie poświęconym reklamom) z 3,4 % do 8,7%. Przewiduje się, że do końca roku 2012, aż 25% wszystkich płatnych kliknięć będzie pochodziło z urządzeń mobilnych, przy jednoczesnej prognozie globalnego wzrostu tego rynku w obu kwartałach 2013 roku. Uwzględniając tempo rozwoju rynku urządzeń mobilnych, należy podkreślić jak jest to korzystne środowisko pod względem wydajności oraz możliwości jakie za sobą niesie w nieodległej przyszłości.
Udział tabletów w Cost Per Click wzrasta przy jednocześnie niskim koszcie konwersji
Wpływ na udział urządzeń mobilnych na rynku ma przede wszystkim profil społeczno-demograficzny użytkowników, a także kontakt Reklamodawców z grupą docelową produktów. Jeżeli nie posiadamy odpowiednich danych o potencjalnych odbiorcach, dobrze jest porównać udział poszczególnych urządzeń w stosunku do całościowego budżetu reklamowego. Według przewidywań, płatne kliknięcia z urządzeń mobilnych pod koniec roku 2012 w 45% będą pochodzić z tabletów. Po zestawieniu wyników przy uwzględnieniu współczynnika CTR, widoczny jest mniejszy udział komputerów (2,39%), a niżeli urządzeń mobilnych (tablety 3,12%, smartphony 4.12%). Jeśli chodzi o koszt reklam – najtańsze są przeznaczone na smatrphony – $0.53 za kliknięcie, następnie na tablety – $0.63 oraz najdroższe w tym wypadku komputery – $0.83.
Jednak smartphony mają gorsze wyniki na poziomie konwersji kliknięć w realną sprzedaż – osiągnęły poziom 2% w porównaniu do tabletów – 4.9%,czy komputerów 5,2%. Tak dobry wynik tabletów nie jest zaskakujący, kiedy weźmiemy pod uwagę ich przyzwoity współczynnik CTR, niski koszt za kliknięcie, a także współczynnik konwersji prawie tak wysoki jak w przypadku komputerów. Tablety cechuje najniższy koszt konwersji. W przypadku komputerów jest on średnio 25% wyższy, a w przypadku smartphonów średnio 206% większy. Popularność tabletów nie jest zaskakująca, ponieważ wyposażone w wysokiej jakości ekrany umożliwiające duże przybliżenie wywołują większe zainteresowanie zakupami za ich pośrednictwem. W przypadku smartphonów jest to bardziej skomplikowane, ponieważ musimy uwzględniać także ograniczenia wynikające z ich funkcjonowania w trybie offline. Dodatkowo rzadko mamy możliwość dokonania zakupów za pomocą telefonu oraz jednoczesnej płatności kartą kredytową.
Brazylia i Japonia rozwijające się rynki reklamy na urządzeniach mobilnych
Urządzenia mobilne są w stanie pokonać komputery w dziedzinie e-commerce wzbogacając budżet o biliony na całym świecie. Przeanalizowano dane z wielu krajów, także strefy Euro, gdzie widoczny jest ogromny wzrost udziału kliknięć oraz wydatków przeznaczonych na reklamę. Zaobserwowano także specyficzny dla danego urządzenia koszt za kliknięcie oraz różnorodny poziom współczynnika CTR w zależności od regionu.
Brazylijski rynek reklamy online wciąż zdominowany jest przez transakcje dokonywane za pośrednictwem komputerów w porównaniu z zaledwie 0,3% realizowanym dzięki tabletom i 0,9% finalizowanym przy użyciu smartphonów. Reklamodawcy w Brazylii niewiele inwestują w płatne wyszukiwanie za pomocą urządzeń mobilnych, przeznaczając na nie jedynie 0,6% z całego budżetu na reklamę.
Mimo to 4,79% płatnych wyszukiwań w tym regionie pochodzi od użytkowników tabletów. Koszt kliknięcia na tablecie w Brazylii wynosi $0.12 i jest także niższy od tego wygenerowanego za pośrednictwem komputera – $0.16.
W Japonii smartphony zostały zaadaptowane w dużo szerszej skali niż w Brazylii. Tablety funkcjonują na niskim poziomie płatnych wyszukiwań stanowiąc jedynie 0,7% ze wszystkich uzyskanych kliknięć na rzecz smartphonów z wynikiem 9,6%. Jeśli chodzi o wydatki na reklamę w przypadku Japonii mamy do czynienia z inwestycją w płatne wyszukiwanie na komputerach na poziomie 93,8% z całości budżetu, mimo iż stanowi on tylko 89,7% wszystkich kliknięć. W połączeniu z faktem, że konwersja w przypadku komputerów jest niższa, a klik kosztuje więcej możemy łatwo dostrzec, że na rynku jest wiele możliwości reklamowych z zastosowaniem urządzeń mobilnych.