Jak skutecznie śledzić efekty reklamy mobilnej?

Lipiec 31, 2012 Urządzenia Mobilne

Coraz więcej ludzi chętniej wybiera swój smartphone i tablet w celu uzyskania dostępu do Internetu, komputery schodzą na drugi plan. Zgodnie z raportem Parks Associates liczba użytkowników smartphonów w 2014 osiągnie miliard. Świat przygotowuje się do tej wielkiej szansy, a ty zamierzasz pozostać w tyle? Tutaj liczy się czas w jakim jesteś w stanie odkryć jaki ruch trafia na twoją stronę lub aplikację za pomocą smartphonów oraz ważne jest, abyś zrozumiał ich zachowania.

Czy istnieje lepszy sposób na zrozumienie danych, niż wykorzystanie analizy? Przedstawiamy poniżej 3 kategorie danych, które będziesz chciał poznać oraz kilka metod ich analizy.

1. Śledzenie mobilnych użytkowników

Najpotężniejszym i najbardziej użytecznym narzędziem jest odpowiedni zestaw  metryk skupiających się na rozmiarze, demografii oraz wzorcach zakupowych twoich odbiorców. Kiedy już poznasz te parametry swoich odwiedzających, możesz zacząć pracować nad optymalizacją strony internetowej.

Załóżmy, że masz internetową aplikację, która uzyskuje dużo mobilnych odwiedzających. Chciałbyś wiedzieć w jaki sposób rzeczywiście dokonują konwersji twoi użytkownicy? Jeśli twoi odwiedzający korzystający z komputerów utrzymują 5% poziom konwersji, a użytkownicy mobilni 2%, to w przypadku kiedy śledzisz je łącznie uzyskane dane mogą być zakrzywione. Jednakże, posiadając wiedzę na temat poziomu mobilnych konwersji możesz doskonalić mobilne wydanie swojej strony, aby polepszać swoje wyniki.

Prosty przykład

Dobrym przykładem będzie sytuacja w której głównie zależy ci na zgromadzeniu leadów, a nie na bezpośredniej sprzedaży produktów mobilnym użytkownikom. Powodem do zachowania ostrożności w tej sytuacji jest konieczność wprowadzania danych karty kredytowej za pośrednictwem smartphona, co nie wzbudza zaufania użytkowników. W każdym razie, jeśli chcesz poprawnie śledzić swoich mobilnych użytkowników najważniejsze jest zbudowanie porządnej podstawy kampanii marketingowej.

Nie wrzucaj użytkowników komputerów i urządzeń mobilnych do jednego worka. Upewnij się, że mierzysz ich oddzielnie

Możesz śledzić swoich mobilnych użytkowników za pośrednictwem Google Analytics. W zakładce „Przepływ użytkowników” wybierz tych, pochodzących z urządzeń mobilnych dzięki czemu zobaczysz dane użytkowników korzystających z różnych urządzeń mobilnych, a także informacje tj. średni czas spędzony na stronie (pamiętaj jednak, że Google Analytics śledzi wyłącznie użytkowników korzystających z przeglądarek wspieranych przez java script).

2. Śledzenie zachowań użytkowników mobilnych aplikacji

Aplikacje wymagają większego zaangażowania ze strony użytkowników, niż mobilne strony internetowe. Mając możliwość korzystania z zalet API dostępnych na urządzeniu, opcje zwiększania zaangażowania użytkowników są nieskończone (np. przez powiadomienia push). Śledzenie sposobu wykorzystania mobilnych aplikacji pomoże ci w określeniu użytecznych zestawów informacji wśród różnych grup demograficznych.

Przykładowo, firma zajmująca się tworzeniem mobilnych gier może śledzić swój ruch, aby dowiedzieć się, która grupa wiekowa jest ich głównym dostawcą dochodów. Furry jest serwisem służącym mobilnym analizom, zapewnia dane, dzięki którym twórcy mobilnych aplikacji mogą obserwować wzory zachowań swoich użytkowników.

Śledź konkretne wydarzenia w mobilnych aplikacjach służące pomiarowi ważnego współczynnika konwersji

Możesz także określić metryki wydarzeń, takie jak liczba osób które wpłynęły na zaistnienie danego wydarzenia. Możesz także porównać dwa wydarzenia, tak jak w przykładzie poniżej służą one obliczeniu współczynnika konwersji:

Liczba zakupionych aplikacji podzielona przez liczbę wyświetleń na urządzeniach mobilnych = współczynnik konwersji

Uzbrojony w tą metrykę, możesz dostosować elementy do rozmiarów ekranów, tak aby zwiększyć współczynnik konwersji.

Poniżej przedstawiony jest zestaw wydarzeń stworzony i wykorzystywany przez Daily Deal, mobilną aplikację na iPhona.

Przykłady śledzenia wydarzeń mobilnych: zakupu, wyświetlenia i kliknięcia w formularz

3. Śledzenie mobilnych kampanii marketingowych

Mobilny marketing jest kolejną granicą reklamy w sieci. Zaskakująco mobilne reklamy już w 2011 roku przekroczyły próg wartości miliarda dolarów. Zatem jak skutecznie śledzić prowadzone mobilne kampanie marketingowe?

Jedną z najlepszych metod śledzenia mobilnych kampanii jest ustawienie mobilnej strony bardzo podobnej do tradycyjnego wydania. Możesz wykorzystać usługi SMS jako bezpośredni sposób reakcji. W tym przypadku, twoja grupa docelowa zostaje sprowokowana do wysłania w wiadomości kodu wskazującego zainteresowanie twoją kampanią.

Wreszcie, zastosuj różne oprogramowanie do stworzenia, kierowania i śledzenia reklam w Internecie. To może jeszcze bardziej przyspieszyć twoją kampanię marketingową. Clickatell  i Admob zapewniają usługi wykonawcze i śledzące mobilne kampanie marketingowe.

Jeśli chcesz ignorować śledzenie mobilnych urządzeń, robisz to na własne ryzyko

Mobilne urządzenia przeszły bardzo długą drogę, począwszy od nieporęcznych Palm Pilotów z lat 90 zeszłego wieku. Z przychodów o wysokości 1,2 miliarda dolarów branży e-commerce zarobionej dzięki urządzeniom mobilnym w 2009 roku, każda firma która planuje pozostać na bieżąco z rozwojem rynku, nie może pominąć zastosowania mobilnych rozwiązań.

 

Wpis powstał na podstawie artykułu Tope’a Abayomi