Social Media w biznesie internetowym: Narzędziem, nie rozwiązaniem

Jeśli jesteś właścicielem małego biznesu, zapewne niejednokrotnie słyszałeś o całym szumie wokół social media.

Znane nam są historie ludzi, którzy za pomocą social media rozwinęli swoją firmę doprowadzając ją na szczyt rentowności. Z racji tego, że słowa te brzmią tak pięknie, kuszące jest podejrzenie, iż nie są prawdziwe. A nie są i to w znacznej większości przypadków. Social media to świetne narzędzie dla małych firm, ale to nie ono jest ostatecznym rozwiązaniem, które daje gwarancję wysokich zysków i sukcesywnego rozwoju. Jest kilka niezbędnych elementów o których powinna pamiętać każda z firm planujących kampanie reklamowe w social media.

Element ludzki

Klienci najchętniej kupują produkty bezpośrednio od innych osób, nie zautomatyzowanych systemów sprzedażowych uzupełnionych dokładnymi danymi z atrakcyjnym zdjęciem profilowym. Kiedy planujesz zastosować platformy społecznościowe jak Facebook czy Twitter, osoba która będzie nimi zarządzać powinna być bardzo komunikatywna, aby utrzymać stałe relacje z otoczeniem. Klienci chcą wiedzieć, że po drugiej stronie jest realna osoba, która zarządza treściami – a one z kolei powinny być interesujące i zachęcające do podjęcia pożądanych działań. Zatem klucz tkwi w znalezieniu osoby charyzmatycznej, która zajmie się prowadzeniem twoich kampanii w social media.

Kiedy dużo staje się za dużo?

Musisz mieć pewność, że osoba zarządzająca mediami społecznościowymi kontroluje ilość zamieszczanych wiadomości. Kiedy jest ich zbyt mało przepływ informacji na kanałach komunikacyjnych ulega obniżeniu, a jest to bardzo szkodliwe dla prowadzonych kampanii social media. Aby tego uniknąć, należy ustalić zasady publikowania treści – idealny rozkład to kilka wartościowych i interesujących informacji dziennie dostosowanych do używanych kanałów komunikacyjnych. Istotna jest przy tym ilość pracowników w firmie odpowiedzialnych za kampanię – w przypadku dwóch lub trzech, można prowadzić więcej działań np. na LinkedIn, Facebook’u, Twitterze i MySpace. Jeśli zajmuje się tym jedna osoba, należy zredukować ilość kanałów i skupić się na dwóch bezpośrednio związanych z grupą docelową. Przykładowo jeśli poszukujesz nowych talentów, powinieneś wybrać LinkedIn i Twitter, z kolei jeśli jesteś na etapie wprowadzania nowego produktu skierowanego do młodych ludzi lepszym wyborem będzie Facebook i MySpace.

Uściśnij rękę

Ostatnia rzecz, o której należy pamiętać: kontakt za pomocą narzędzi social media nigdy nie zastąpi tradycyjnych form nawiązywania relacji biznesowych. Platformy społecznościowe to świetna droga do nawiązania relacji, a także ich podtrzymywania, jednak należy dołożyć wszelkich starań, aby przenieść je do realnego świata. Możliwość spotkania klientów z  pracownikami firmy prowadzi do unikalnej interakcji, która umacnia nawiązane dotychczas relacje. Nie da się zastąpić spotkania twarzą w twarz z kontrahentem – rozmów na temat biznesu, rodziny, życia prywatnego czy całej masy innych wspólnych tematów.

Ludzie mają skłonność do kupowania od osób, które znają, a najłatwiej poznać drugiego człowieka, mając możliwość spojrzenia mu w oczy.