Każda z osób czytających ten artykuł ma pewne pojęcie na temat smartphonów, czy będzie to Android, Blackberry czy iPhone. Dość niezwykłe jest to, co można osiągnąć za pomocą tych przenośnych urządzeń.
Firma eMarketer w połowie 2011r. oszacowała, że w Stanach Zjednoczonych w 2011r. będzie około 73,3 mln użytkowników smartphonów. A ich liczba ma nieustannie wzrastać. Firma wskazała, że będzie ich ponad 84 mln do 2012r. i ponad 100 mln do 2014r.
Według Michaela Tasnera, autora książki ‘Marketing in the Moment’ wydanej w 2010r., tylko 6% firm podejmuje jakiekolwiek działania z obszaru marketingu mobilnego. A wśród firm z dochodami poniżej 10 tyś. dolarów rocznie, tylko 0,5% z nich to firmy należące do rynku telefonii komórkowej. Książka ukazała się w 2010r. a powyższe liczby, choć niewiele, to jednak wzrosły. Warto by pomyśleć nad zwiększeniem tych danych.
Jakie powody przemawiają na rzecz marketingu mobilnego?
ODPOWIEDNI CZAS
Wraz z ciągle wzrastającą liczbą użytkowników telefonów komórkowych i smartphonów, można zauważyć niewystarczającą liczbą firm marketingowych, które by obsługiwały ten rynek. Jest to dobry czas, aby zrobić najwięcej w marketingu mobilnym. Konkurencja jest bowiem jeszcze dosyć mała. Dzięki czemu można zaistnieć na rynku, zanim zostanie on przepełniony. Jeśli jesteśmy posiadaczami reklamy w Internecie, to możemy być też zainteresowani tym, że wydatki na reklamę poprzez urządzenia mobilne są nadal niskie. Oznacza to, że możemy uzyskać coś kluczowego po okazyjnej cenie.
KLIENCI
Według niezależnych badań firmy Google, 74% użytkowników smartphonów dokonało tego zakupu w wyniku korzystania ze smartphona. Ciekawą informację przekazuje 53% użytkowników, którzy dokonali jakiegoś zakupu na skutek wyszukiwania w smartphonie. Samych klientów, którzy dokonali zakupu smartphona w 2011r. było 73 mln.
Interesujący jest sposób, w jaki te grupy ludzi dokonują zakupów.
- 40 % osób po wyszukaniu produktu, używa smartphona, aby dokonać zakupu w sklepie;
- 35% użytkowników uwzględniając wszystkie informacje, jakie posiadają, dokonują zakupów online za pomocą komputera;
- 20% korzysta ze smartphonów, aby zakończyć zakup.
Z powyższych danych wynika, że ci konsumenci nie są przywiązani do jednego sposobu robienia zakupów, a smartphone jest dla nich jedną z opcji, których potrzebują. Jest on dostępny i pozwala dokonać zakupów niecierpiących zwłoki.
POŚPIECH
Użytkownicy smartphonów poszukują wielu różnych informacji takich jak, wiadomości, informacje sportowe, gry, lokalizacje restauracji czy sklepów. Badanie Google wskazało, że 89% z tych osób wyszukuje informacji w pośpiechu i potrzebuje ich natychmiast. Powinno to zainteresować nie tylko sklepy typu e-commerce, ale także tradycyjne sklepy. Dla przykładu, kiedy użytkownik smartphona potrzebuje jakiegoś urządzenia, ma możliwość udania się do pobliskiego sklepu albo otrzymania urządzenia ze sklepu internetowego. Wybierze jedną z opcji, w zależności od odległości do sklepu oraz tego, jak szybko potrzebuje urządzenia. Najważniejsze jest zatem to, że jeśli oferujemy jakiś produkt a użytkownik smartphona nie może nas znaleźć, to tracimy na sprzedaży.
INTEGRACJA
Na szczęście użytkownicy smartphonów nie robią wszystkiego na swoich urządzeniach. Oddziaływują na nich różne inne bodźce, przekazy ustne, online, reklamy telewizyjne, czy produkty na półkach. Smartphony stanowią dla nich jednak integralną część ich życia. Firma, która wkłada dużo wysiłku i czasu w marketing online, marketing w social mediach, PR, branding i opakownie, chce także wykorzystać możliwość, że jej produkty będą łatwo dostępne na smartphonach.
Według Google:
- 67% użytkowników najpierw wyszukuje potrzebnej rzeczy na smartphonie, a następnie kupuje ją w sklepie;
- 23% wyszukuje produkt na smartphonie, odwiedza sklep, aby sprawdzić ten produkt i ostatecznie dokonuje zakupu online na swoim komputerze;
- 16% po przeprowadzeniu research’u na smartphonie odwiedza sklep, aby na końcu dokonać zakupu na smartphonie;
- 9% najpierw odwiedza sklep, a potem kupuje produkt za pośrednictwem smartphona.
Jeśli myślimy poważnie o zintegrowanej i całościowej strategii marketingowej dla naszej firmy, to telefon musi znaleźć w niej swoje miejsce.
ŁATWE DO WYKONANIA
Strony internetowe HubSpot wyróżniają się tym, że są przyjazne dla swoich użytkowników pod kątem urządzeń mobilnych. Istnieje wiele firm i agencji, które oferują dosyć szybki i łatwy sposób na to, aby nasza strona była przystosowana do wyświetlania na różnorodnych urządzeniach. Także w książce Michaela Tasnera ‘Marketing in the Moment’ znajduje się rozdział dotyczący tego, w jaki sposób ustawić mobilność naszej strony i jak rozpocząć działania z zakresu marketingu mobilnego. Znalazły się tam podrozdziały obejmujące SMSy, MMSy, oferty specjalne, reklamę etc.
Według Tasnera, mobilność nabiera znaczenia i rośnie szybciej niż jakakolwiek inna metoda, taktyka czy technika marketingu online.
Zatem, nie ma na co czekać! Czas na zoptymalizowanie naszych stron internetowych na małe ekrany!