Tak naprawdę, Internet wcale nie zmienił wszystkiego. Nagłówki pisane do reklam prasowych i poczty bezpośredniej przez Davida Ogilvy i innych legendarnych copywriterów w latach pięćdziesiątych, znaleźć można także w XXI w. na Twitterze oraz kanałach RSS.
Sztuka pisania nagłówków, które przynoszą konwersję przetrwała Internetową rewolucję. A wszystko, dzięki swojej skuteczności, która zawsze będzie działać, ponieważ dobre nagłówki wykorzystują psychologiczne wyzwalacze na stałe podłączone z ludzkim umysłem.
Zakładając, że psychika ludzka w najbliższym czasie nie ulegnie drastycznemu rozwojowi, podjęcie nauki lepszego pisania nagłówków jest dobrą inwestycją naszego czasu.
Przyjrzyjmy się 7 nagłówkom pochodzącym z magazynu ‘Prevention’ oraz formułom sprawiającym, że działają
NAGŁÓWEK 1: Zmniejsz swoje strefy tłuszczu: Zrzuć 7 kg w 7 dni
Tak jak wszystkie dobre nagłówki, także ten składa obietnicę. Obiecuje, ze otrzymamy korzyść oraz pożądaną jej ilość we wskazanym okresie czasu.
Formuła
Uzyskanie [pożądanego wyniku] w [pożądanym okresie czasu]
Przykłady
- Popraw swój wzrok z tą prostą 2- godzinną procedurą
- Jak pozbyć się długu w 90 dni
- Opanowanie języka niemieckiego w rekordowym czasie
NAGŁÓWEK 2: 8 kłamstw na temat ochrony przeciwsłonecznej: Ufaj im na własne ryzyko
Nagłówek ten stanowi zagrożenie. Skłania nas do podjęcia działania, ponieważ czujemy jakbyśmy wystawiali na ryzyko siebie i tych, których kochamy. Oznacza on także, że coś do czego mieliśmy zaufanie wprowadziło nas w błąd, a w ostateczności może być dla nas niebezpieczne.
Formuła
X kłamstw na temat [coś wspólnego]
Przykłady
- X kłamstw, które agencje nieruchomości mówią o rynku mieszkaniowym
- Czy weterynarz jest z nami szczery w kwestii dirofilariozy?
- X pytań, które wprawią w zakłopotanie naszego księgowego
NAGŁÓWEK 3: Społeczność wegetarian: Czy te kobiety zmienią sposób żywienia?
Ten nagłówek jest skuteczny, ponieważ (w podstępny sposób) pokazuje dowód społeczny, a następnie zadaje pytanie. Dowód społeczny sprawia, że osoba podejmująca decyzję ma pewność, że inni zrobili już to, nad czym ona się właśnie zastanawia. Termin ‘społeczność’ na początku nagłówka wskazuje, że istnieje duża liczba ludzi, którzy są wegetarianami. Jest to rzeczywiście podstępne wykorzystanie dowodu społecznego.
Formuła
[Zapewnienie dowodu społecznego] [Zadanie atrakcyjnego pytania]
Przykłady
- Miliony dolarów refinansowania: Czy można zignorować zmiany stóp hipotecznych?
- Pat Smith zaufał nam: Czy jesteś dobrym kandydatem do operacji Lasik?
- Czy wiesz, dlaczego tysiące osób, które pokonały raka, zbierają się każdego roku w październiku w Central Parku?
NAGŁÓWEK 4: Tabletki przeciwbólowe, którym właśnie zaufali lekarze
Taka formuła jest dobra w przypadku odbiorców, którzy są sceptycznie nastawieni do korzyści, jakie oferuje produkt. Działa ona również przy nowych i nieznanych produktach albo w sytuacji, gdy otrzymały one słabe opinie w przeszłości.
Nagłówek jest dobry, ponieważ oświadczamy w nim, że grupa ludzi budząca zaufanie popiera dany produkt.
Formuła
[Produkt niesprawdzony lub wcześniej nie budzący zaufania] teraz poparty przez [Autorytety]
Przykłady
- Nowy trend w pielęgnacji skóry, którego wyznawczynią jest Julia Roberts
- Nowy sposób w rozmowach biznesowych: Dlaczego każdy pracownik IBM używa teraz telefonów z systemem Android
- Gyrokinesis stosowana jest przez tysiące trenerów fitnesu do likwidacji napięcia ciała
NAGŁÓWEK 5: Wakacyjne niebezpieczeństwa i pułapki: Pozbądź się pluskw, bólu pleców, brzucha i innych
Jest to kolejne zagrożenie nagłówka. Zawiera on obietnicę, że po przeczytaniu artykułu będziemy mogli uniknąć niektórych okropnych rzeczy, które mogą zniszczyć nasze wakacje. Nagłówek wykorzystuje założenie, że ludzie więcej zrobią, aby uniknąć bólu, niż by poszukiwać przyjemności.
Formuła
[Zagrożenie] + [Obietnica rozwiązania]
Przykłady
- 7 legalnych sztuczek, które będą trzymać urząd podatkowy z dala od naszego portfela
- 5 kroków, aby uniknąć nieszczelnej piwnicy
- Koszmar ubezpieczenia: Lsta kontrolna do przejrzenia z agentem
NAGŁÓWEK 6: Przeżyj gorączkę sobotniej nocy: Zaskakujące sposoby przełączenia się na zabawę weekendową
Ten nagłówek zawiera słowo, które w samym brzmieniu dostarcza nam dodatkową korzyść. Zgadniecie, jakie to słowo? Chodzi o ‘zaskakujące’.
Jest ono kluczowe, ponieważ komunikuje, że mamy do czynienia z niezwykłymi sugestiami, innymi od tych, które zawsze słyszymy przy okazji zabawy w weekend.
Formuła
[Niepożądany wynik] + [Tajemnicze rozwiązanie]
Przykłady
- Jak uniknąć publicznego wstydu: Objawienie tajemnicy zawodowej osób przemawiających
- 17 mało znanych e-mailowych tricków, które ochronią nas przed piekłem związanym z wydajnością
- Nieznane domowe rozwiązania służące zmniejszeniu chorób serca
NAGŁÓWEK 7: Teri Hatcher: Jej szokująca walka z ukrytym bólem
Ludzie lubią słuchać „soczystych” szczegółów dotyczących ludzi znanych i podziwianych. Powyższy nagłówek wykorzystuje bardzo mocne słowa („szokująca” i „ukrytym”). Nawet, jeśli jesteśmy mało zainteresowani opisywaną osobą, to ciekawość każe nam zajrzeć do tekstu.
Nagłówek tego typu wykorzystuje także nasze pragnienie otrzymywania nowych informacji. Chcemy wiedzieć coś, czego wcześniej nie słyszeliśmy.
Formuła
[Szanowana osoba/grupa osób] + [Ekskluzywne/nowe informacje]
Przykłady
- Steve Jobs ujawnia wszystkie szczegóły rewolucyjnego procesu projektowania Apple
- Świeże spojrzenia na starożytne problemy: w jaki sposób urbaniści z Los Angeles przezwyciężyli kryzys energetyczny
- Zakulisowe spojrzenie na najnowsze technologie w tworzeniu filmów
Wniosek
Pisanie dobrych nagłówków jest sztuką. Można się jednak tego nauczyć i dojść do perfekcji, która przełoży się na wzrost współczynnika konwersji.
Warto pamiętać, że najłatwiejszym sposobem, żeby zrazić czymś ludzi jest złożenie obietnicy w nagłówku, a potem nie dotrzymanie jej. Nie dość, że jest to nieetycznie, to dodatkowo źle wpływa na prowadzony interes.
Jeśli chcemy tego uniknąć, zacznijmy od śledzenia nagłówków prasowych i nauki od najlepszych!