Dla marketingu nastał teraz zupełnie nowy czas. Bez odpowiedniego przewodnika można zgubić się we wszystkich pojawiających się nowościach. Aby lepiej zrozumieć tą branżę, poniżej znajduje się osiem najbardziej znaczących trendów w marketingu mobilnym 2011 roku, które z całą pewnością zmieniły jego oblicze.
TREND 1: Wydatki na reklamę na urządzeniach mobilnych ciągle rosną
Według badań przeprowadzonych przez Forrestera w połowie 2011r., wydatki na reklamę na urządzeniach mobilnych w USA w 2011r., to biznes wart miliarda dolarów. Stanowiło to prawie jedną trzecią przewidywanego światowego rynku reklamy na urządzeniach mobilnych. Forrester przewidywał także, że rynek amerykański do 2014r. zwiększy się ponad dwukrotnie i osiągnie wartość 2,5 miliarda dolarów.
TREND 2: Smartphony przejmują dominację w świecie mobilnym
Firma eMarketer w połowie 2011r. obliczyła, że liczba użytkowników smartphonów w USA do końca 2010r. osiągnęła 60,2 mln i wzrosła o blisko o 50% od 2009r. eMarketer przewidywał stały wzrost użytkowników w 2011r., których miało być 73,3 mln pod koniec roku. Ten wzrost użytkowników smartphonów stanowił 23% całej społeczności użytkowników urządzeń mobilnych w 2011r. Do 2015r. ma ich być 43%. Rosnąca popularność „inteligentnych telefonów” z całą pewnością przełoży się na rosnące zainteresowanie konsumentów chcących korzystać ze stron e-commerce i dokonywać za ich pośrednictwem zakupów.
TREND 3: Zwiększa się popyt na tablety
W nadziei na „złapanie złotej rybki” producenci telefonów: Samsung, Blackberry, HTC wprowadzili na rynek własne tablety, będące konkurencją dla iPadów. W połowie 2011r. eMarketer podał, że sprzedaż tabletów w 2011r. wyniesie 24 mln, a udział w rynku iPadów spadnie do 80%. Ten trend stworzył nową i istotną granicę w marketingu mobilnym, która powinna zostać wykorzystana przez firmy.
TREND 4: Optymalizacja telefonów staje się rzeczywistością
Ciągłe innowacje i udoskonalenia dokonywane są na stronach internetowych i projektowanych aplikacjach. Dzięki temu zmiany te są dla użytkowników bardziej atrakcyjne i jednocześnie proste. Kluczowa jest optymalizacja adresu URL dla dostępu do urządzeń mobilnych oraz stałe optymalizowanie strony pod względem prędkości, renderowania obrazu i dostępności. Innymi słowy, stosowane są wszystkie dotychczasowe zasady optymalizacji wyszukiwarek, które nadal są istotne i należy ich przestrzegać.
TREND 5: Mobilny znaczy społeczny
Według Nielsena, serwisy społecznościowe były najszybciej rozwijającą się kategorią wśród użytkowników aplikacji i mobilnych wyszukiwarek, wzrastając odpowiednio do 240% i 90%. eMarketer szacuje, że do 2015r. populacja użytkowników sieci społecznych na urządzeniach przenośnych osiągnie 79 mln osób. Blue Fountain Media odkrył, że Amerykanie spędzają swój czas w Internecie, przeznaczając jedną minutę na sześć na portale społecznościowe. Informacja ta daje ogromną szansę marketerom na zwiększenie czasu ekspozycji za pośrednictwem mobilnych sieci społecznościowych.
TREND 6: Lokalizacja koniecznością dla marketingu mobilnego
Użytkownicy nie chcą już dłużej aktualizować swoich statusów. Chcą mieć możliwość ustawienia i dostosowania wykonywanych działań do położenia geograficznego. Firma SNL Kagan wskazała, że platformy geolokacyjne sieci społecznych, takie jak Gowalla i Foursquare odnotowały gwałtowny wzrost w 2010r. Wraz z pojawieniem się ‘Place Application’ na Facebooku, konsumenci zaczęli oczekiwać i polegać na tym, że strony mobilne i aplikacje będą odpowiednio reagowały w zależności od ich położenia geograficznego.
TREND 7: Trwa debata pomiędzy aplikacjami na urządzenia mobilne i stronami mobilnymi
Nadal nie jest jasne, który z formatów jest bardziej skuteczny, aplikacje czy strony mobilne. Według ekspertów, wszystko zależy od tego, co chcemy osiągnąć w naszej kampanii. Według strony Geekwire, strony mobilne są bardziej skuteczne w zdobywaniu większych odbiorców i zapewnianiu natychmiastowych aktualizacji. Natomiast aplikacje promują lepsze połączenie, zaangażowanie oraz wykonanie.
TREND 8: Konsumenci chcą dostępu do Internetu
Konsumenci, aby uzyskać dostęp do Internetu, nie są już zdani wyłącznie na komputery. Mobile Groove odkrył, że średni czas sesji dla użytkownika przeglądarki mobilnej wynosi 6 minut. Pokazuje to, że konsumenci potrzebują stron mobilnych do pracy tak szybko, jak to możliwe. Jeśli strona nie będzie działała, opuszczą ją natychmiast.
Świat marketingu mobilnego bardzo szybko rozwija się i zmienia na naszych oczach. Użytkownicy stają się coraz bardziej zależni od mobilnych stron i aplikacji, które dają natychmiastowy dostęp do informacji, narzędzi, ofert i badań produktów. Dlatego też integralną częścią strategii marketingowej każdej firmy powinno być uwzględnienie i dostosowanie zmian następujących w zachowaniach konsumentów.