Ludzie są siłą napędową biznesu, a budowanie relacji między nimi rozwija ich lojalność. W rezultacie, lojalność jest siłą, która może zwiększać nasze zyski. Doskonałym sposobem, aby zacząć budować relacje z ludźmi, którzy dzielą podobne zainteresowania jest opracowanie bazy fanów.
Ogromne znaczenie bazy fanów pokazują najbardziej „topowe” podmioty w Internecie. Z pomiaru przeprowadzonego na przełomie 2011/2012 roku, przy połączeniu liczby fanów Facebooka i zwolenników Twittera, wynika, że na samym szczycie listy Facebooka znajduje się fanpage:
- Eminema (56,8 mln. fanów)
- Taxas Hold’em – Zynga (53,5 mln. fanów)
- Justina Biebera (52,8 mln. fanów)
- Taylor Swift (36,3 mln. fanów).
Na YouTubie najwięcej fanów mają:
- Lady Gaga (61,7 mln.)
- Rihanna (57,5mln.)
- Shakira (53,2 mln.)
- Kat Perry (49 mln.)
W badaniu przeprowadzonym na przełomie 2010/2011 roku, gdzie wskaźnikiem była liczba lajków na Facebooku, na samym szczycie listy marek znalazły się:
- Coca-Cola (34,5 mln.)
- Starbucks (25,5 mln.)
- Oreo (23,1 mln.)
- Red Bull (22,4 mln.)
- Converse All Star (20,8 mln.)
- Converse (20,1 mln.)
- Skittles (19,4 mln.)
- Playstation (17,4 mln.)
- Victoria’s Secret (16,3 mln.)
- Pringles (13,6 mln.).
A liczby te stale rosną!
Jak zatem baza fanów może wpłynąć na naszą markę?
Fakty i statystyki pokazują, że:
- 64% użytkowników Twittera twierdzi, że częściej kupują produkty/usługi marek, które są przez nich „śledzone” na tym portalu.
- 51% użytkowników Facebooka uważa, że częściej kupują produkty/usługi marek, które są przez nich „śledzone” na tym portalu.
- 81% fanów Facebooka odpowiedziało, że odczuwa związek / empatię z daną marką. Tylko 39% nie-fanów zaprzeczyło temu stwierdzeniu.
- 87% fanów Facebooka stwierdziło, że są zadowoleni z danej marki. Tylko 49% nie-fanów odpowiedziało, że nie są zadowoleni.
- 38% respondentów powiedziało, że mogliby zostać fanami danej marki na Facebooku, jeśli zobaczyliby, że ktoś z ich rodziny lub bliskich znajomych również należy do fanpage’a tej marki.
- 50% właścicieli małych firm zgłosiło, że pozyskuje nowych klientów za pomocą social mediów – przede wszystkim Facebooka i Linkedln.
Co zrobić, aby rozwinąć bazę fanów?
1. Zdefiniuj swój rynek docelowy.
Wiedząc, kto należy do naszego targetu, będziemy mogli zebrać informacje dotyczących tego, co te osoby lubią i co sprawia, że zaznaczają określone informacje.
2. Zdobądź połączenie z targetem.
Jak tylko zrozumiemy ludzi, którzy należą do naszego targetu, powinniśmy zacząć mówić tak jak oni, myśleć jak oni, a nawet reagować jak oni. Pomoże to nam w budowaniu ich zaufania.
3. Określ, który typ zaangażowania jest efektywny.
Nie powinniśmy się obawiać próbowania nowych rzeczy czy eksperymentowania.
4. Spójrz na to, jak na długoterminową inwestycję.
Budowanie relacji wymaga czasu. Nie oczekujmy zatem natychmiastowych rezultatów naszych działań.
5. Utrzymuj istotność i prawdziwość.
Jeśli nie posiadamy niczego istotnego do publikacji, nie zamieszczajmy tego. Pamiętajmy o tym, że nie można przesadzać. Spójność jest ważna, ale to jakość stoi na pierwszym miejscu.
6. Stwórz harmonogram aktualizacji.
Powinniśmy opracować harmonogram i trzymać się go. Niekonsekwentne albo sporadyczne umieszczanie postów może zacząć być traktowane jako spam.
7. Monitoruj i dokonuj pomiaru.
Istotny jest pomiar naszej bazy fanów. Warto obserwować co się sprawdza, a co nie. To co działa, powinniśmy powtórzyć i zastosować ponownie.
Nie ma na co czekać. Trzeba dogonić fanów Red Bulla, Eminema i Justina Biebera!
Wpis powstał w oparciu o informacje znalezione na Kissmetrics.com