Zanim zaczniemy, warto podkreślić jedną rzecz. W artykule tym nie znajdziecie magicznych przepisów, jak zdobyć łatwe pieniądze, które pozwolą szybko się wzbogacić. Zatem, jeśli szukacie szybkich pieniędzy, to ten artykuł nie jest dla Was.
Natomiast, z pewnością znajdziemy w nim następujące odpowiedzi:
- Czym jest marketing afiliacyjny i jakie są jego rodzaje?
- Jakie są korzyści z zajmowania się marketingiem afiliacyjnym?
- Jakie są dobre praktyki pomagające odnieść sukces w marketingu afiliacyjnym?
Czy naprawdę można zarabiać pieniądze na programach partnerskich? Tak i nie. W marketingu afiliacyjnym tkwi kapitał, ale to, czy zarobimy na nim pieniądze zależy od wielu różnych czynników, takich jak: nasze zaangażowanie, doświadczenie, ruch na stronie internetowej etc.
Czym jest marketing afiliacyjny?
Marketing afiliacyjny to praktyka marketingowa, w której biznes nagradza jednego lub więcej reklamodawców w zamian za wysiłki związane ze zdobywaniem każdego nowego gościa albo klienta.
Będąc wydawcami zostaniemy nagrodzeni, gdy pomożemy firmom poprzez promowanie ich produktów czy usług. Na przykład, jeśli zarejestrujemy się do programu afiliacyjnego Tips and Tricks HQ i będziemy promować jego produkt, to gdy użytkownik wysłany z naszej strony dokona zakupu, wtedy otrzymamy prowizję.
Marketing afiliacyjny jest prawdopodobnie jednym z najszybszych i najtańszych (nie najłatwiejszych) sposobów, aby rozpocząć zarabianie pieniędzy w Internecie, gdyż nie musimy sami tworzyć żadnego produktu. Wystarczy, że połączymy kupującego ze sprzedającym i otrzymamy prowizję od sprzedaży, którą przekierowaliśmy.
Jak działa marketing afiliacyjny?
Gdy dołączymy do programu partnerskiego i wybierzemy produkt, który chcemy sprzedawać, sprzedawca przekaże nam unikalny kod, którego możemy użyć do przenoszenia ruchu na stronę docelową. Większość programów partnerskich oferuje gotowe linki tekstowe, banery i inne formy treści. Przy czym, naszym zadaniem jest tylko skopiowanie kodu i umieszczenie go na naszej stronie internetowej, aby uruchomić przekierowania ruchu. Kiedy użytkownik, który zainteresuje się i kliknie na ten link z naszej strony, zostanie przeniesiony na stronę produktu i jeśli dokona tam zakupu lub zdecyduje się na subskrypcję usługi, to otrzymamy od jego działania prowizję.
Sprzedawcy mogą śledzić naszą skuteczność dzięki numerowi ID i oprogramowaniu afiliacyjnemu (np: WordPress Affiliate Platform), którego używają. My również mamy pełny dostęp w czasie rzeczywistym do wszystkich sprzedaży i statystyk prowizji.
Aby zdobyć prowizję, nie musimy sprzedawać produktów przez cały czas. Różne programy partnerskie stosują odmienne warunki płatności, takie jak:
- Pay per Sale: W tym programie, gdy sprzedaż zostanie zakończona, reklamodawca płaci nam pewien procent od kwoty sprzedaży.
- Pay per Click: W tym programie, otrzymujemy zapłatę w oparciu o liczbę odwiedzających, którą przekierowaliśmy z naszej strony na stronę reklamodawcy, bez względu na to, czy doszło do sprzedaży, czy też nie.
- Pay per Lead: Otrzymujemy zapłatę z chwilą, gdy osoba odwiedzająca stronę wypełni prosty formularz i pozostawi swoje dane kontaktowe na stronie docelowej.
Jakie są korzyści z zajmowania się marketingiem afiliacyjnym?
Marketing afiliacyjny uważany jest za jedną z najszybciej rozwijających się na świecie i zarazem najlepszą technikę marketingu internetowego, która pozwala na zarabianie w Internecie. Dlaczego?
- Opłacalność: Marketing w Internecie jest tani i nie musimy się martwić o koszty produkcji, ponieważ produkt został opracowany przez sprzedającego. Nie musimy posiadać fizycznej lokalizacji firmy czy pracowników.
- Światowy rynek: Marketing online daje możliwość łatwego dotarcia do ludzi na całym świecie.
- Brak opłat: Aby dołączyć do programów partnerskich, nie musimy ponosić żadnych kosztów.
- Brak magazynowania, brak dostawy: Nie musimy martwić się o przechowywanie, pakowanie czy wysyłkę produktu. O wszystkie te rzeczy troszczą się sprzedający.
- Brak obsługi klientów: Nie musimy skupiać się na obsłudze klientów czy rozpatrywaniu skarg konsumentów, ponieważ należy to do sprzedawcy.
- Pasywny dochód: Regularna praca może dać nam stały dochód tak długo, jak będziemy pracować. W zależności od naszych umiejętności marketingowych, marketing afiliacyjny może stworzyć stały strumień dochodów, nawet jeśli nie znajdujemy się przed komputerem.
- Praca w domu: Jeśli mamy wystarczająco dużo pieniędzy, to nie musimy martwić się o chodzenie do pracy każdego dnia o tej samej porze czy przejmować się staniem w korkach. Możemy pracować w zaciszu własnego domu.
Wskazówki, jak odnieść sukces w marketingu afiliacyjnym
Po przeczytaniu wszystkich korzyści płynących z zajmowania się marketingiem afiliacyjnym, jeśli nadal uważamy, że możemy stać się bogatymi w ciągu jednej nocy sprzedając produkty online, to jesteśmy w błędzie. Marketing afiliacyjny to świetny sposób na zarabianie pieniędzy online, ale jest także bardzo konkurencyjny. Aby odnieść sukces w tej dziedzinie, trzeba znać potrzeby rynku, nauczyć się metod promocji produktów, a także należy wiedzieć co działa, a co nie.
1. Wybranie tylko kilku dobrych produktów
Pierwszym błędem, jaki popełnia wielu początkujących marketerów jest przystąpienie do zbyt wielu różnych programów partnerskich i próba promowania wszystkiego. Podążanie tą ścieżką może stać się przytłaczające i nie będziemy w stanie właściwie promować wszystkich produktów. Wszystko, czego potrzebujemy, aby odnieść sukces, to kilka dobrych produktów do promowania. Spróbujmy zrozumieć potrzeby rynku i szukajmy produktów, które są prawidłowo dopasowane do tematyki naszej strony.
2. Użycie kilku źródeł ruchu do promowania produktów
Większość marketerów wystawia reklamy tylko na swoich stronach internetowych. Nie ma nic złego w takim podejściu. Niemniej jednak, powinniśmy wiedzieć, że istnieje wiele innych źródeł ruchu, które możemy dopasować i promować produkty jednocześnie. Im bardziej ukierunkowany ruch możemy wysłać na stronę sprzedaży, tym większe są nasze szanse na zarobienie pieniędzy.
Aby kierować ruch na stronę sprzedawcy możemy skorzystać z Google AdWords. Wystarczy, że zamieścimy reklamę na naszym koncie AdWords i użyjemy linku partnerskiego w adresie strony URL reklamy. Oczywiście, będziemy musieli stale mierzyć konwersję i obserwować, czy koszt kampanii jest niższy niż uzyskany z niej zysk, aby utrzymać ją w ruchu.
3. Testowanie, mierzenie i śledzenie kampanii afiliacyjnej
Dobrym pomysłem jest wykorzystanie różnych strategii promocji. Dzięki temu, możemy dowiedzieć się, co działa, a co nie. Spróbujmy dokonać podziału testów i zmierzyć skuteczność poszczególnych kampanii, a następnie podejmijmy odpowiednie działania. Zmieniając kilka rzeczy, możemy w dużym stopniu zwiększyć zyski. Upewnijmy się, że umieściliśmy banery reklamowe w różnych miejscach na stronach naszej witryny. Niektóre pozycje będą bardziej zauważalne, niż inne.
Większość programów partnerskich daje podstawowe statystyki, których możemy potrzebować. Nic nas jednak nie powstrzymuje od korzystania z własnego oprogramowania do śledzenia konwersji.
4. Zbadanie popytu na dany produkt
Jeśli próbujemy sprzedać produkt, na który jest niewielkie zapotrzebowanie, to bez względu na to, jak bardzo będziemy się starać, nie zdobędziemy zbyt wielu sprzedaży. Dobrym pomysłem jest więc poświęcenie czasu na zbadanie, czy produkt, o którym myślimy jest potrzebny odbiorcom. Jeśli nasza strona ma spory ruch, to możemy spróbować przeprowadzić ankietę online i tym samym, uzyskać potrzebne informacje od użytkowników.
5. Bycie na bieżąco z nowymi metodami i technikami
Marketing afiliacyjny to bardzo konkurencyjne pole, a ludzie będą zawsze wymyślali nowe technologie. Dlatego, warto być na bieżąco z nowymi technikami i trendami rynkowymi. W przeciwnym wypadku, zostaniemy w tyle.
6. Wybranie odpowiedniego reklamodawcy
Gdy promujemy produkt, to reklamujemy również osobę lub firmę, która stoi za tym produktem. Dlatego też, powinniśmy dokonać mądrego wyboru. Nie chcemy przecież, aby osoba odwiedzająca za naszą radą kupiła produkt, a następnie wróciła do nas nieszczęśliwa. Z pewnością, taka osoba nie wróci już ponownie na naszą stronę. W dłuższej perspektywie, może to skutkować utratą wiarygodności. Zazwyczaj, strony/ firmy, które proponują dobrą obsługę klienta, cieszą się lepszą satysfakcją klientów. Dlatego, warto powiązać to z promowaniem produktów.
7. Używanie pomocnych narzędzi
Jeśli myślimy poważnie o marketingu, to powinniśmy spróbować znaleźć narzędzia, które pomogą nam zwiększyć efektywność. Jest ich bardzo wiele. Jeśli używamy WordPressa, to warto rozważyć wtyczkę podobną do Affiliate Link Managera.
Nie chodzi tylko o to, aby mieć nadzieję, że osoby odwiedzające naszą stronę internetową dokonają zakupu. Dzięki poprawnej konfiguracji wszystkiego, możemy to urzeczywistnić. Jeśli sądzimy, że użytkownicy będą klikać na linki partnerskie i dokonają zakupów, tylko dlatego, że umieściliśmy dziesiątki linków na naszej stronie, to jesteśmy w błędzie. Musimy mieć ustrukturyzowany plan. Marketing afiliacyjny to biznes. Jeśli zaczniemy pojmować go w ten sposób, to będziemy mieli znacznie większe szanse na powodzenie!