Amazon.com jako jeden z pierwszych wprowadził program partnerski, który przyczynił się do odniesionego sukcesu i stworzenia przedsiębiorstwa jakie znamy dziś. Program ten oprócz rozbudowy firmy, stał się wzorcem, pozwolił innym zdać sobie sprawę jaka potęga tkwi w marketingu afiliacyjnym. Metoda Pay Per Sale (wypłaty od prowizji ze sprzedaży) jest jedną z form zarobku w programach afiliacyjnych. Większość programów partnerskich dzielona jest na trzy główne kategorie płatności: Pay Per Lead, Pay Per Sale oraz Pay Per Click.
Pay Per Lead: W tej metodzie ukryte jest sedno marketingu afiliacyjnego – zapłata za określone działanie (Cost Per Action). Większość funkcjonujących programów należy do tej kategorii, rozumiejąc ją jako rekompensatę za działania jakie odbywają się na stronach reklamodawców. Przykładowo, zarabiamy kiedy użytkownik kliknie na link reklamy znajdującej się na naszej stronie i po przekierowaniu podejmie pożądane działania, np. zarejestruje się na stronie, wypełni formularz, zapisze się do newslettera. Opłaty jakie są naliczane za Cost Per Action, nie mają określonych kwot za działanie, raczej oscylują w jakimś zakresie. Za zdobyty adres mailowy, można otrzymać od 1 do 2 dolarów, ale w przypadku programów, które wymagają większej aktywności np. rejestracja do odpłatnego programu pomagającego w odchudzaniu (opłata kartą kredytową) partner może otrzymać wynagrodzenie rzędu 40-60 dolarów.
Pay Per Sale: metoda podobna do CPA, ale skoncentrowana na sprzedaży i zakupach. Sposób reklamowania Cost Per Sale zazwyczaj posiada ustaloną kwotę wynagrodzenia od sprzedaży lub naliczany jest procent od kwoty ostatecznego zakupu dokonanego przez użytkownika. Amazon.com stosuje tą metodę w programie partnerskim, jak informują na stronie zarabiasz procent (prowizję) od każdego dokonanego zakupu.
Pay Per Click: Większość programów partnerskich działa w oparciu o struktury Pay Per Lead albo Pay Per Sale. Programy korzystające z metody Pay Per Click wypłacają partnerom ustalone kwoty na podstawie liczby kliknięć, które wygenerują reklamodawcy na swoich stronach, niezależnie od liczby sprzedanych dzięki temu produktów. Niewiele programów stosuje tą metodę, ponieważ taka forma pozostawia otwarte drzwi dla oszustwa i mniejszej efektywności w ostatecznej sprzedaży.