Odmiany marketingu afiliacyjnego – jego początki sięgają lat 1995/96 i jak każdy nowy rynek w okresie rozwoju przybierał różne formy, ulegał podziałowi w zależności od sposobów wykorzystania przez firmy. Możemy odnosić się do wielu podziałów szczegółowych, jednak istnieją dwa najważniejsze nurty od których wywodzą się wszystkie pozostałe:
1. TRADYCYJNY MARKETING AFILIACYJNY
Tradycyjna odmiana związana jest głównie z markami sprzedającymi produkty (Merchantami – Reklamodawcami) za pomocą reklam znajdujących się na stronach Wydawców. Wydawcy zarabiają prowizję z zakupów dokonanych przez użytkowników za pomocą ich pośrednictwa i promowania.
2. CPA (COST PER ACTION)
CPA najczęściej wiąże się z reklamodawcami skupionymi na generowaniu leadów dla swojego biznesu. Reklamodawcy płacą swoim partnerom za uzyskane leady.
Dwa najważniejsze akronimy stosowane w marketingu afiliacyjnym:
CPS: Cost Per Sale – stosowany do opisania prowizji uzyskanej ze SPRZEDAŻY. Kiedy klient wyciąga swój portfel, sięga po gotówkę lub kartę kredytową i dokonuje zakupu, wtedy zostaje naliczona prowizja. Jeśli to Wydawca sprowadził danego klienta do Reklamodawcy, w tym momencie prowizja ze sprzedaży zostaje przekazana na jego konto.
CPA: Cost Per Action – stosowany do opisania prowizji (lub opłaty) uzyskanej z LEAD’a. Lead definiowany jest jako konsument pozostawiający Reklamodawcy swoje dane, np. imię, adres mailowy, numer telefonu i/lub kod pocztowy. W tym wypadku konsument nie używa swojej karty kredytowej do zapłaty za produkty lub usługi. Wydawca przekazując lead Reklamodawcy otrzymuje za niego prowizję, a dokładniej „premię” lub określoną kwotę. Reklamodawca, który kupił dany lead będzie starał się sprzedać swój produkt ewentualnemu klientowi, próbując przekształcić lead w realną sprzedaż.
Oto najważniejsze pojęcia, które powinien znać, każdy początkujący w dziedzinie marketingu afiliacyjnego, więcej informacji o programach partnerskich znajdziesz w przewodniku.