Zanim przejdziemy do wyodrębnienia i przedstawienia różnych sieci afiliacyjnych, warto przypomnieć niezbędne informacje, które mogą być przydatne przy tym zagadnieniu.
Marketing afiliacyjny opiera się na czterech filarach bez, których by nie istniał. Te filary to Wydawca, Reklamodawca, Sieć oraz Opiekun Wydawcy.
Kiedy Reklamodawcy sprzedają swoje produkty, Wydawcy promują ich na swoich stronach. W zamian otrzymują prowizje od wyników ze sprzedaży Reklamodawców. Dzięki zastosowaniu w sieciach afiliacyjnych technologii śledzenia transakcji („tracking technology”), Wydawcy odsyłają klientów do stron swoich Reklamodawców i otrzymują za to odpowiednie prowizje.
Opiekunowie Wydawców i sieci afiliacyjne pośredniczą między Wydawcami i Reklamodawcami, balansują interesy obu stron. Reklamodawcy chcą być pewni, że pracują z uczciwymi Wydawcami, płacą adekwatne prowizje i nie przepłacają. Natomiast Wydawcy chcą wiedzieć, że Reklamodawcy są dokładnie śledzeni i płacą te prowizje.
ZATEM, JAKIE SĄ TE GŁÓWNE TYPY SIECI AFILIACYJNYCH:
Tradycyjne sieci afiliacyjne
O tradycyjnych sieciach każdy z nas słyszał chyba najwięcej. Są to sieci, które docierają z programami partnerskimi do wszystkich sprzedawców detalicznych, do tych dużych i znanych, ale także do małych i niezależnych sklepów internetowych. Należą do nich: ShareASaIe, Buy.at, LinkShare, CommissionJunction (CJ) czy też Google Affiliate Network (GAN)
Częściowo tradycyjne sieci afiliacyjne
Sieci tego typu wyglądają jak te tradycyjne, ale są zbyt małe, aby zaliczyć je do tej właśnie kategorii. Częściowo tradycyjne sieci obsługują określone nisze. Do przykładów zaliczyć można: AvantLink, ShraeResults czy PepperJamNetwork.
Sieci typu „Cost Per Action” (CPA)
Są wszędzie i jest ich nieskończona ilość. Sieci te oferują reklamy z linkami, gdzie przejściu na stronę Reklamodawcy klient wypełnia na przykład formularz a zaraz po tym Wydawca zarabia za to ustaloną prowizję. Sieci CPA to na przykład: RevenueStreet.com czy Affiliate.com.
Sieci wyspecjalizowane
Są one skrzyżowaniem sieci tradycyjnych i sieci typu CPA, ale ich specjalnością jest wybrany segment czy określona grupa demograficzna. Na przykład kobiety, klienci banków, ludzie dbający o zdrowie czy osoby powyżej 65 roku życia. Do sieci tego typu należą: Market Health, ClickBank i DigitalRiver.
Więcej na temat programów partnerskich znajdziesz w darmowym przewodniku tutaj.