Facebook powinien pospieszyć się z budową swojej wyszukiwarki, którą podobno aktualnie tworzy. Nowe badania rynku urządzeń mobilnych pokazują, że reklamy w wynikach wyszukiwania wyprzedzają w szerokim zakresie reklamy graficzne w każdym regionie świata.
Według raportu Interactive Advertising Bureau, kupcy reklam mobilnych w Europie i Azji wydają pawie trzy razy więcej na wyszukiwanie: kombinacja reklam – 2,284 miliona dolarów versus wyszukiwanie – 858 milionów dolarów. W Północnej Ameryce rozbieżność ta jest mniejsza, jednak wydatki także w tym wypadku są w większym stopniu przeznaczane na wyszukiwanie, niż na wyświetlane reklamy graficzne: 811 milionów dolarów versus 572 miliony dolarów. Reklamy związane z mobilnym wysyłaniem wiadomości stanowią znacznie mniejszą kategorię.
Nowe dane mogą wspierać dotychczasowe działania firm i ich wysiłki nad rozwiązywaniem komplikacji związanych z mobilnymi reklamami, tak jak w zeszłym miesiącu pomogły Facebookowi z IPO. Nawet eksperci od reklam przywidzieli, że 2012 rok (a wcześniej 2011) będzie erą reklam mobilnych, jednak największy boom jest wciąż przed nami.
Problemy związane z reklamami mobilnymi dotyczą mniejszych ekranów, które są mniej przyjaznym środowiskiem do ich wyświetlania, a wręcz wzbudzają w użytkownikach poczucie, że są one z natury nachalne i niechciane. Mimo to, rynek reklam pozostaje urzeczony obietnicą przełomu w swoim mobilnym wydaniu, który pozwoli na dostarczanie spersonalizowanych wiadomości do konsumentów niezależnie od miejsca w którym się znajdują.
Firma badawcza eMarketer przewiduje, że rynek mobilnych reklam w USA do 2016 roku wzrośnie pięciokrotnie osiągając wartość 10 miliardów dolarów, a rozbieżność między wyszukiwaniem, a reklamami graficznymi zostanie wyrównana.
Tymczasem Facebook podwaja swoją strategię reklam mobilnych, oferując marketerom możliwość zakupu wpisów sponsorowanych dostosowanych wyłącznie do środowiska urządzeń mobilnych. W tym samym czasie, Forbes przedstawia raport dotyczący Google, z którego wynika, że firma próbuje zespolić różne elementy rozdrobnionego rynku, tak aby dać Reklamodawcom szansę umieszczania tej samej reklamy i jej śledzenia w wielu różnych platformach.
(Wyjaśnienie: rzecznik Facebooka przedstawił następujące oświadczenie: „Marketerzy do tej pory mieli możliwość wyboru wpisów sponsorowanych dostosowanych do urządzeń mobilnych jedynie w przypadku zakupu pakietu reklamowego fMC. Ogłaszam, że wprowadziliśmy możliwość zakupu samych wpisów sponsorowanych dostosowanych do urządzeń mobilnych, jako nową, niezależną usługę.”)
Oto skrót podziału reklam z omawianego raportu:
Wykres 1. Wydatki na reklamy mobilne w 2011 roku (w milionach dolarów): Reklamy graficzne / Reklamy w wynikach wyszukiwania / Reklamy wysyłane jako wiadomość tekstowa / Razem