
Kiedy znajdziesz interesującego Reklamodawcę aplikujesz do jego programu partnerskiego. Po zaakceptowaniu przez drugą stronę otrzymujesz bannery i inne materiały marketingowe do jego promocji. Sieć afiliacyjna napędza cały ten proces. Jej technologia pozwala rejestrować się Wydawcom, poszukiwać Reklamodawców oraz aplikować do wybranych programów partnerskich.
Kiedy zostaje zawiązana umowa partnerska, technologia zastosowana w sieci ułatwia Wydawcom otrzymanie niezbędnych materiałów marketingowych związanych z promocją, a także pomaga w umiejscowieniu ich na stronach. Rozwiązania te dają pewność, że każdy z materiałów znajdujących się na stronach Wydawców jest wyświetlany właściwie i kiedy użytkownik zdecyduje się na kliknięcie na reklamę zostanie skierowany bezpośrednio do strony Reklamodawcy.
Sieć afiliacyjna na bieżąco śledzi wyniki sprzedaży i wypłaca Wydawcom należne z tego tytułu prowizje (wypłaca je po uzyskaniu opłat od Reklamodawców). Istnieje wiele różnych sieci afiliacyjnych posiadających szeroką gamę usług zarówno dla Reklamodawców jak i Wydawców, zdarzają się także skupiające wyłącznie konkretny typ partnerów. Jednak niezależnie od typu sieci istotnym jej elementem są Opiekunowie Wydawców.
Opiekunowie ci, są spoiwem w relacjach między Reklamodawcami, a Wydawcami. Wydawcy powinni traktować ich jako główny punkt w kontakcie z Reklamodawcami w programie partnerskim. Oni są tymi, którzy spotykają się z klientem kiedy pojawia się taka potrzeba. Zadaniem Opiekuna jest upewnienie się, że dzięki programowi partnerskiemu Reklamodawcy i ich Wydawcy odnoszą sukces, zatem ich praca skupia się na obu stronach.
Współpracują także z siecią afiliacyjną m.in. sprawdzają czy program działa właściwie, czy poprawnie śledzi sprzedaż oraz czy udostępnia bieżące raporty. Opiekunowie pomagają Wydawcom odpowiadając na ich pytania, są przewodnikami pomagającymi odnieść sukces w programach których są członkami. Z kolei Reklamodawcom pomagają w tworzeniu właściwych strategii, rekrutowaniu Wydawców i wzmaganiu ich aktywności oraz wszystkich możliwych działań mających na celu usprawnienie funkcjonalności programów partnerskich.
Reklamodawca opłaca Opiekunów Wydawców za ich usługi, często w miesięcznym wymiarze z dodatkowymi bonusami za ich pracę. Opiekun może być pracownikiem działu marketingu w firmie Reklamodawcy, lub także może być pozyskany za pomocą agencji OPM (Outsourced Program Manager).


