Kompletny słownik wskaźników wydajności, które każdy marketer znać powinien

Czerwiec 6, 2012 Marketing i Reklama

Dobrzy marketerzy funkcjonują dzięki swoim danym. Dlaczego? Prowadzenie pomiarów pomaga ustalać cele i śledzić postępy, a poza tym stanowią dowód dobrze wykonanej pracy. Marketerzy powinni kontrolować swoje dane, a także określić, jakie wskaźniki będą im potrzebne do śledzenia zanim rozpoczną nową kampanię. Zagłębiając się w wyniki, mamy możliwość zrozumienia co działało poprawni oraz co nie było skuteczne, dzięki czemu możemy wyciągać odpowiednie wnioski na przyszłość.

Teraz staniesz się marketerem o silnej pozycji dzięki odpowiedniemu zestawowi danych. Skup się na najbardziej wszechstronnych wskaźnikach i słowniku analiz jaki dla ciebie przygotowaliśmy. Kiedy skończysz czytać ten artykuł, będziesz bogatszy o własny super niezawodny zestaw do gromadzenia i analizy danych.

Zawartość

1 Ruch na blogu: wszyscy chcemy wiedzieć ile osób odwiedza neszego bloga z dnia na dzień lub z miesiąca na miesiąc. Wskaźnik ten dotyczy całkowitej liczby osób, które odwiedziły zawartość twojego bloga. Czy ta liczba zmienia się w czasie? Jakie jest tempo wzrostu z miesiąca na miesiąc? Jest to świetny pomiar, dzięki któremu możesz ocenić sukces swojej treści!

2 Subskrybenci bloga: liczba osób subskrybujących twojego bloga (za pomocą RSS lub e-maila) jest wskaźnikiem wartości twojej treści. Jeśli użytkownicy doceniają to co piszesz, staną się subskrybentami, aby uzyskać więcej informacji. Obserwuj jak ich liczba zmienia się w czasie.

3 Liczba wyświetleń poszczególnych postów: ile wyświetleń uzyskuje poszczególny post na blogu? Użyj tego wskaźnika do porównywania postów. Czy jeden typ postów uzyskuje więcej wyświetleń od pozostałych, przykładowo lista bieżących wiadomości? Ucz się na postawie swojego sukcesu i wykorzystaj ten wskaźnik, aby stworzyć treść atrakcyjną dla twoich czytelników.

4 Liczba wyświetleń poszczególnych pracowników: nic złego się nie stanie, kiedy wprowadzisz lekką konkurencję między swoimi pracownikami, prawda? Jeśli istnieje pewien autor wiadomości, który otrzymał więcej wyświetleń od pozostałych, przyjrzyj się temu bliżej, aby dowiedzieć się z czego to wynikło. Czy wynika to z jego lepszego zaplecza social media, gdzie ma swoich stałych odbiorców? Czy wynika to z tematu posta – jest on bardziej atrakcyjny dla czytelników i stąd większe zainteresowanie? Wykorzystaj ten wskaźnik, aby stworzyć system przyjaznej rywalizacji, która pomoże podwyższyć jakość treści.

5 Komentarze postów na blogu: komentarze są dobrą oznaką tego jak angażujące są wiadomości na twoim blogu. Możesz również zachęcać do dialogu czytelników, zadając na końcu posta intrygujące pytania, które pomagają pobudzić do komentowania.

6 Linki do postów: blogowanie jest kluczowym elementem każdej strategii SEO. Firmy, które zajmują się blogowaniem otrzymują znacznie więcej linków przychodzących niż te, które tego nie robią. Obserwuj, które posty generują więcej linków przychodzących(tzw. inbound links), wyciągaj wnioski i powtarzaj swoje działania.

Social media

7 Obserwatorzy i zasięg: niektórzy marketerzy traktują swoje social media jak społeczną bazę danych zestawiając ją z listą mailingową. Jaka jest całkowita liczba osób do których firma może dotrzeć za pomocą kanałów platform społecznościowych? Mamy nadzieję, że graf poniżej nieco pomoże w tym zagadnieniu.

8 Społecznościowe kliknięcia: mierz liczbę kliknięć swoich linków uzyskanych za pomocą udostępnienia treści w social media. Jest to dobry sposób, aby ocenić na ile interesujące są twoje treści w sieciach społecznych, jak dobrze są wypozycjonowane i jaki jest poziom zaangażowania użytkowników.

9 Retweety i udostępnianie: kiedy ludziom naprawdę podoba się twoja treść udostępniają ją na swoich kontach social media. Czy twoja treść została udostępniona za pośrednictwem strony? Śledź te dane korzystając z retweetów i udostępnień.

10 Lubię to i +1: wszyscy lubią być lubieni! Ten wskaźnik mówi ci jak wiele osób lubi twoją treść korzystając z przycisku „Lubię to” na Facebooku lub przycisku „+1” na Google+.

11 Procent zaangażowanych: czas stać się naukowcem. Z twojej całej dostępnej sieci (znajomych lub „lubiących”), jaki procent użytkowników jest zaangażowanych (klikając, komentując lub klikając „Lubię to”) w twoje treści? Jest to dobry wskaźnik, pomagający zrozumieć czy ludzie zwracają uwagę na twoje treści.

SEO

12 Rankingi słów kluczowych: dzięki tym rankingom dowiesz się jak pozycjonują cię wykorzystywane słowa kluczowe – czy w rankingu jesteś wysoko, nisko, czy gdzieś po środku? Możesz poza tym obserwować jak zmieniają się twoje wyniki dla tych słów kluczowych w czasie upewniając się, że nie popełniłeś błędu przy najważniejszych frazach. Ale musisz być czujny, pamiętaj, aby mierzyć także ruch i leady wygenerowane przez te rangowane słowa klucze!

13 Odwiedziny wygenerowane dzięki słowom kluczowym: ten wskaźnik pokaże jak duży ruch na twojej stronie docelowej generowany jest dzięki słowom kluczowym wykorzystanym w wyszukiwaniu organicznym. Będzie to informacja na temat tego, jak często użytkownicy wyszukują z użyciem danych słów kluczowych oraz jak wysoko jesteś pozycjonowany według ich użycia.

14 Leady wygenerowane dzięki słowom kluczowym: ta liczba pokaże na ile skutecznie ruch wygenerowany przez słowa kluczowe konwertowany jest w leady dla twojej firmy. Jeśli specyficzne słowa kluczowe i strona zapewniają duży ruch, ale nie generują leadów, prawdopodobnie musisz zoptymalizować CTA na stronie, aby zwiększyć liczbę konwersji leadów.

15 Linki do strony: specyficzna strona posiadająca wysokiej jakości linki przychodzące ma większe prawdopodobieństwo wysokiego rankingu w wyszukiwarkach. Czy istnieje specyficzna strona lub blog, który generuje wiele linków? Prawdopodobnie powinieneś przygotować więcej treści tego typu!

Strony docelowe i konwersja leadów

16 Współczynnik konwersji CTA: CTA oznacza wezwanie do działania (tzw. call-to-action). Chodzi tu o śledzenie odsetka osób, które odwiedziły daną stronę i kliknęły na CTA na danej stronie. Wskazuje atrakcyjność danej oferty, czy CTA jest odpowiednio przygotowane i napisane, oraz czy jest właściwie umiejscowione na stronie.

17 Wykupienie ofert: chodzi tutaj o oferty będące w postaci seminariów, e-booków, przewodników nabywców i innych tego typu. Po uruchomieniu nowej oferty, jak wiele osób decyduje się na jej ściągnięcie na dysk? Lub w przypadku seminariów, jak wiele osób decyduje się na rejestrację?

18 Współczynnik konwersji stron docelowych: wskaźnik ten jest niezmiernie istotny I określa twoją skuteczność w konwersji odwiedzających w leady. Śledź odsetek osób, które docierają na twoją stronę, a następnie wypełniają formularz. Jeśli wynik jest niski, masz możliwość wykonania kilku A/B testów, aby zwiększyć liczbę konwersji.

19 Współczynnik odrzuceń strony docelowej: traktuj ten wynik jako odwrotność współczynnika konwersji twojej strony – opisuje odsetek osób, które odwiedziły twoją stronę, a następnie natychmiastowo ją opuściły. Jeśli twój współczynnik odrzuceń jest wysoki, powinieneś lepiej dostosować swoją ofertę do języka strony docelowej lub zacząć proponować bardziej kuszące oferty.

E-maile i Lead Nurtuting (tzw. dojrzewanie leadów)

20 Wielkość bazy danych: jest to liczba adresów mailowych znajdujących się w twojej bazie do których możesz wysyłać wiadomości. Niesamowicie ważne jest, aby pracować nad stałym zwiększaniem liczby posiadanych adresów, ponieważ każda baza danych wygasa w granicach 25% rocznie. Zatem, jeśli wielkość twojej bazy danych utrzymuje się na stałym poziomie, oznacza to, że w rzeczywistości maleje.

21 Wskaźnik adresów e-mail rezygnujących z otrzymywania wiadomości: nazywany inaczej wskaźnikiem rezygnacji z subskrypcji. Pokazuje on, które osoby zdecydowały się na rezygnację z otrzymywania twoich wiadomości za pomocą kliknięcia w link „rezygnacji z subskrypcji” znajdujący się w e-mailu. Jeśli wynik jest stosunkowo wysoki (powyżej 5%), powinieneś podzielić swoją bazę adresów e-mail wykorzystując informacje demograficzne, dotyczące wielkości firmy oraz ich czułe punkty – wszystko to, co jest odpowiednie dla twojego biznesu. Podział taki pozwoli ci na wysyłanie wiadomości w mniejszych grupach, bardziej ukierunkowanych na odbiorców, dzięki czemu staną się dla nich bardziej wartościowe.

22 Wskaźnik dostarczeń: mówi o odsetku adresów z twojej bazy danych, którym faktycznie dostarczono twoją wiadomość na skrzynkę pocztową. Niski wskaźnik dostarczeń, może być znakiem, że posiadasz niskie wyniki nadawcy.

23 Wskaźnik otwarć e-maili: wskaźnik ten pokazuje odsetek osób, które otrzymały twoją wiadomość po czym ją otworzyły. Jeśli stworzyłeś mocno angażujący temat wiadomości i odbiorca rozpoznaje twoją firmę (lub osobę, która wysyła wiadomość) powinieneś osiągnąć wysokie wyniki wskaźnika otwarć e-maili.

24 Współczynnik klikalności (Click-Through Rate): CTR twoich wiadomości śledzi procent osób, które otrzymały twojego e-maila, po czym kliknęły w linka znajdującego się w jego treści. Wykorzystaj ten wskaźnik do zrozumienia wartości twojej oferty dla odbiorcy lub oceny tego jak dobrze został on umiejscowiony w treści wiadomości.

25 Wskaźnik konwersji kampanii: wskaźnik ten pokazuje tempo konwersji działań użytkowników, którzy otrzymali wiadomość e-mail i wygenerowali lead. Współczynnik ten, możesz wykorzystać do oceny poziomu sukcesu odniesionego przez twoją kampanię mailingową w zestawieniu z wcześniejszymi rezultatami. Wysoki wynik wskaźnika konwersji kampanii jest efektem dotarcia do grupy docelowej i przedstawienia świetnej oferty.

Public Relations i Branding

26 Ruch bezpośredni: ruchem bezpośrednim jest liczba odwiedzających, którzy dotarli na twoją stronę w wyniku wpisania w przeglądarce adresu twojej firmy (www.nazwatwojejfirmy.pl). Mierząc jak duży ruch dociera do twojej strony tą drogą, pomaga ocenić efektywność twoich działań PR.

27 Ruch z wyszukiwania na podstawie nazwy firmy: jest on bardzo podobny do ruchu bezpośredniego. Jest to liczba odwiedzających, która dotarła do twojej strony w wyniku wpisania w wyszukiwarkę nazwy twojej firmy, najprawdopodobniej dlatego, że niedawno o was usłyszeli i chcą dowiedzieć się więcej.

28 Odwiedziny czytelników gościnnego bloga i będące wynikiem odpowiedniego umiejscowienia w mediach: czy zdarzyło się ostatnio, że twoja firma napisała zabójczo dobry artykuł i umieściła go na gościnnych portalach związanych z biznesem online? Jak wielu odwiedzających dotarło po tym na twoją stronę? Wykorzystaj ten wskaźnik jak miernik sukcesu!

Ogólne wskaźniki mierzące lejek sprzedażowy

29 Odwiedziny strony: mierz ogólną liczbę osób odwiedzających twoją stronę docierających ze wszystkich kanałów – e-maili, marketingu, social media, wyszukiwania organicznego, wszystkich wykonywanych przez ciebie działań. Wskaźnik ten pokaże ci na ile twój dział marketingu jest skuteczny w sprowadzaniu ruchu na twoją stronę.

30 Wygenerowane leady: czy osiągasz swoje cele w generowaniu leadów? Czy twój lejek sprzedażowy jest odpowiedni i kompletny? Śledź leady wygenerowane z miesiąca na miesiąc, tak samo jak liczbę leadów wygenerowaną w zależności od kanału, jak zostało to przedstawione poniżej.

31 Wygenerowani klienci: chodzi o wyniki finansowe, jeśli nie śledzisz pozyskanych klientów, w jaki sposób określisz wartość wygenerowanych leadów? Użyj analiz w obiegu zamkniętym, żeby określić, które kanały generują leady zmieniające się w klientów.

32 Rozmiar cyklu sprzedażowego: czy wiesz ile czasu zajmuje, aby nowy lead przekształcił się w klienta? Śledź i monitoruj jak zjawisko to zmienia się w czasie, aby twoja grupa sprzedażowa mogła ustanowić priorytety lejka sprzedażowego, a grupa zajmująca się marketingiem mogła generować więcej leadów, które ulegają konwersji w krótszym czasie.

Ta wielka lista możliwych do zastosowania wskaźników powinna być przydatna przy określaniu jak funkcjonują różne aspekty twoich działań marketingowych. Przy tworzeniu grupy marketingowej zajmującej się opracowywaniem i dostarczaniem danych, rozważ wykorzystanie narzędzi do zarządzania raportowaniem. Ostatecznie, możesz podejmować mądre decyzje w oparciu o uzyskane dane, dzięki czemu twoje działania marketingowe będą jeszcze skuteczniejsze.

Czy znacie jeszcze jakieś użyteczne wskaźniki o których nie wspomnieliśmy w artykule?